Бензиностанция на една от магистралите в близост до Мадрид предлага бърз поглед в бъдещето. Клиентите там могат да прибират доставки от Amazon, да пазаруват гурме хранителни продукти или просто да пият по едно кафе, докато тяхната електрическа кола се зареди.

Въпреки че автомобилите с двигатели с вътрешно горене също са добре дошли на бензиностанцията, испанската петролна компания Repsol, която оперира обекта, вече се готви за бъдещето, в което потребителите ще започнат масово да разчитат на коли, задвижвани с ток.

Това е повод за сериозни промени в бизнес модела.

„Енергетиката ще бъде един от основните двигатели на новите нискокарбонови бизнес модели за всички големи енергийни компании”, казва Антонио Бруфау, председател на борда на директорите на Repsol в интервю за Financial Times.

По думите му, голяма част от растежа на потребяваната енергия ще се дължи именно на електричеството.

Repsol и техните европейски конкуренти от Royal Dutch Shell и Total вече работят по въпроса, като развиват проекти, свързани с доставката на електричество – от нови генератори на ток до точки за зареждане на електрически коли. Тези усилия отразяват очакванията на петролния бизнес за промяна на икономиката, подчинена на петролния модел.  

Проникването на пазара на доставка на електроенергия за домакинствата - сфера, доминирана преди от компаниите за комунални услуги, е един от бизнесите, в които петролните компании виждат потенциал за растеж.

"Това е хедж за тези компании. Никой не знае как и с каква скорост ще се развие преходът в енергетиката", казва Том Хегърти от отдела за енергийни и възобновяеми енергийни източници на Wood Mackenzie. По думите му, въпреки това петролните компании вярват, че трябва да се развиват заедно с пазара, така че да не изостанат от тенденциите.

Британската петролна компания BP посочва в своята дългосрочна прогноза до 2040 г., че близо 70% от увеличението в първичната енергия ще се дължи на сектора на енергетиката, като търсенето на електричество расте три пъти по-бързо от останалите енергийни продути.

Електрическите автомобили имат малък дял от общия брой автомобили по света, но този сегмент расте с бързи темпове, като освен това към тенденцията могат да се добавят както автономните возила, така и компаниите за споделено пътуване.

„Тъй като петролът е толкова силно свързан с мобилността, е изложен най-много на промените в потреблението”, казва Бруфау. „Трябва да осъзнаем как да се справим с това”, посочва той.

Стратегията на Repsol е инвестиции в мрежа от места за зареждане на електрически коли; създаване на съвместно предприятие на име Wible в Мадрид с южнокорейската Kia Motors; и придобиването на газови и водни мощности за 750 млн. евро от испанската компания Viesgo.

Shell също навлиза в газовия бизнес след придобиването за 50 млрд. долара на BG Group. Компанията придоби и британския доставчик на електроенергия First Utility в началото на тази година, което даде директен достъп на петролния гигант до крайните потребители на ток за първи път в историята на фирмата.

Shell придоби и New Motion – една от най-големите европейски компании за зареждане на електрически коли.

Маартен Ветселаар, ръководител Интеграция на нови енергии в Shell, коментира, че електрификацията ще „подкрепи” прехода в енергетиката.

За Shell не само че газът ще послужи за заместител на въглищата, но и ще бъде идеалният резервен вариант в дни, когато няма вятър, който да генерира възобновяемо електричество.

На фона на това, че електричеството заема все по-голям дял от енергийното потребление, Ветселаар посочва, че Shell „трябва да се включи в тази игра, ако иска да е голям”.

Европейски групи, като Total, Shell, Equinor, BP и Eni, правят все повече инвестиции в нискокарбонови инициативи – нещо, което не важи за щатските, китайските и руските им конкуренти, сочи проучване на неправителствената организация CDP.

От 24 петролни компании, европейските фирми са най-добре подготвени за прехода към нискокарбонова икономика.

Въпреки всичко това, съществуват мнения, че едва ли е необходимо петролните компании да трансформират напълно бизнеса си, така че да се превърнат в доставчици на комунални услуги.

При все че от Total заявиха, че са „алергични” към думите „комунални услуги”, компанията изгради бизнес за доставка на ток на дребно във Франция.

Преди да придобие френската компания за комунални услуги Direct Energie за 1.4 млрд. евро през тази година, Total купи щатската соларна компания SunPower, доставчика на ток Lampiris, специалистите в производството на батерии Saft и групата за възобновяема енергия Eren.

Това позволява на Total да изгради ефективно портфолио от енергийни компании.

„Потенциалът от комбинирането на газ и възобновяема енергия в електрическите генератори е голям", казва Филип Сакет, ръководител Газ, възобновяема енергия и електричество в Total.