Средно по 30 жалби на ден валят от недоволни клиенти. За 252 работни дни през 2016 г. 7560 оплаквания са получили във Федерацията на потребителите. 90 на сто от тях са свързани с Топлофикация, заяви пред „Монитор“ изпълнителният секретар Емил Георгиев.
Той уточни, че хората се оплакват още от некоректно изпълнение на договорите с мобилни оператори, предимно от промоции, от ВиК услуги, както и от  некоректна информация на етикетите особено на бутилираните минерални води.
 
От Федерацията изтъкнаха, че вече имат доста спечелени дела със съдействието на техни експерти.
 
„От около 1500 заведени дела срещу Топлофикация, над 1200 са спечелени. Тук не става дума само за изтеклата година, но бройката не е никак малко. Затова съветвам потребителите да се допитват до нас. В момента Топлофикация прилага една много хитра схема. Когато имаш старо задължение, от дружеството предлагат на хората да подпишат споразумение и да издължават тези пари на вноски. Да речем по 10-15 лева. По този начин потребителите попадат в капан.
 
Те смятат, че имат погасителен период. Когато обаче подпишат това споразумение и започнат да се издължават постепенно, те се задължават да плащат и сумата, която е извън погасителния период. Затова апелираме в никакъв случай да не подписват такова споразумение“, обясни Георгиев. Той уточни, че когато става дума за сигнали за некачествени стоки, от Федерацията ги препращат към Комисията за защита на потребителите. Тези пък, които се отнасят до мобилните оператори“, се поемат от Комисията за регулиране на съобщенията.
 
„В повечето случаи търговците разчитат на това, че потребителите не са информирани и се надяват да не търсят правата си. Затова ние съветваме хората, когато имат някакво оплакване, дори ако става дума за дефектна стока, да подадат жалба до самия магазин, но и да напишат, че ще изпратят копие до Федерацията, каза Емил Георгиев.
Проблеми при пътувания и настаняване в хотели, рекламации на закупена техника и телекомуникации са най-честите оплаквания покрай коледните и новогодишните празници, получени в асоциация „Активни потребители“.
 
„Имаше проблеми, свързани с лошото време. Например, много хора можеха да пътуват в страната заради блокирани пътища, а в същото време са имали резервации за хотели, от които не са успели да се възползват, защото никой не им връща парите. 50 души пък изпуснаха полетите си на Летище-София. Ние сме категорични, че става дума за лоша организация и се надяваме от там да поемат някаква отговорност, защото вече има подадени жалби. От летището заявиха, че пътниците не са пристигнали наврем
но елементарната сметка показа, че с две линии за проверка на багаж няма как да обслужиш седем полета за два часа, колкото и рано да си там“, коментира председателят на „Активни потребители“ Богомил Николов.
 
Той добави и че много хора търсят съдействието на асоциацията, за да върнат дефектна стока от магазин.
 
„Понякога те обаче бъркат правата, които имаме, с тези при онлайн пазаруването. Знаете, че това може да стане само ако продавачът има такава политика.
 
У нас все още се решават трудно тези спорове“, обясни Николов. Що се отнася до оплакванията от топлофикация, той уточни, че това е постоянна тенденция от години.
„Очевидно има голям социален проблем, водят се много дела и там ситуацията е наистина сложна. Жалбите на хората срещу дружеството е масова практика“, допълни Николов.