Превозвачи за пакета „Макрон“: Резултатът е 1:1, борбата продължава
Голямата борба продължава, добави той.
Приетите от комисията по транспорт текстове се ориентират в желаната от българските превозвачи посока: шофьорите няма да са длъжни да нощуват в хотел, а ще могат да останат в камиона си, ако той се намира на паркинг, предлагащ минималните специфични условия за това; водачите ще трябва да почиват на три седмица, но могат да избират къде, без да са задължени да се връщат на адреса, на който са регистрирани в родните им страни. На практика приетите текстове потвърждават, че превозвачите трябва да имат специфичен статут, различен от този на останалите командировани работници. От тук нататък ще се уточняват доста технически детайли.
Вчерашното гласуване обаче беше необичайно, защото противопостави не политически групи, а страните от Източна и Централна Европа на тези от Западна Европа. Всеки от двата лагера обвинява другия, че иска да му разбие бизнеса – страните от Източна и Централна Европа обвиняват Западна в протекционизъм. Западна Европа пък обвинява Източна и Централна в социален дъмпинг.
„За социален дъмпинг не може да се говори при условие, че живеем в свят на пазарна икономика“, коментира Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи.
В отговор на въпрос дали нашите шофьори работят в достатъчно добри условия Столарски определи като популистки изказванията, че средата им не е нормална, че нямат необходимите условия и че се дрогират, за да седят в камионите. „Няма такова нещо. Можем да кажем, че даваме по-добри условия от западните фирми и ще ви кажа защо – сега, в момента, не е проблем всеки един шофьор да отиде където поиска да работи в чужбина, но забелязваме, че започва едно връщане на нашите шофьори в България. При нас абсолютно всичко се спазва – той повече от определеното работно време и минута не работи, тъй като българските камиони и автобуси са на твърд отчет, мога да кажа – като се види автомобил с такива номера, се поверява във Франция, в Германия до последно. А във Франция и Германия техни коли не се спират“, каза гостът.
„Има двоен стандарт при контрола“, съгласи се и Траков. „Европейските автомобили и фирми не се проверяват така, както нашите се проверяват“, добави той. По думите му български шофьори се връщат у нас, защото не издържат на западните условия, където не се контролира работното време.
Столарски определи българския автомобилен бранш като най-съвременния и най-конкурентоспособния в Европа – повечето от автомобилите са ни Евро 5 и 6, условията на труд са най-модерните, който има в кабините, отчете той.
Според Траков условията, предложени в пакета „Макрон“, са били, за да се удари по нашия бизнес. „Просто се прицелиха в нашия бизнес. Има страшен недостиг на кадри в сектора „Транспорт“ в цяла Европа. Според нас тук става въпрос за една дългосрочно изградена стратегия, която цели тоталното фалиране на транспортните компании от източния блок“, каза той.
Нетната заплата на един български шофьор е от 1800 евро нагоре, плюс осигуровките, посочиха гостите. Според нас в западните фирми базата е малко по-ниска, тъй като те плащат доста по-високи осигуровки, добави Траков.
При нас законодателството не разрешава фирмата да направи договор с шофьора за самоосигуряване. В момента в Западна Европа 80% от шофьорите, особено в Германия, са с договор за самоосигуряване, т.е. получават 2000 – 2500 евро заплата, би трябвало да се самоосигуряват, но обикновено не го правят, защото не знаят. И в един момент идват социалните и им налагат глоби и такси по 1500 евро месечно, каза Столарски.
Траков определи вчерашното гласуване като исторически пробив в отношенията за преговори по мобилния пакет.
За мен пробивът го направи обединението на всички в България, добави Столарски.
Последвайте ни
0 Коментара: