„От София до Бургас е 10 лв. тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване. Ако човек иска да мине с камион по транзитния маршрут „Калотина” – „Капитан Андреево” – говорим за 40 лв.

Всеки може да сметне, че за това разстояние увеличението е 2 пъти. Ние имаме най-ниските тарифи в Европа. В момента всички второкласни пътища са безплатни”.

Това обясни в ефира на Нова тв проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

,,Българската тол система е единствената, в която има три алтернативни начина на таксуване, което поражда и по-голяма сложност. В Унгария, например, тол системата се състои само от GPS, т.е. при тях няма бордови устройства, което предполага и по-голямата сложност и съответно нуждата от повече средства'', отговори Асенов на въпрос защо у нас са 7%, а в Унгария под 2%.

Той коментира и старта на тол системата, който ще е на 1 март, но до 27-ми глоби няма да се налагат. Причината е в неизяснените спорове между превозвачи и представителите на Агенция „Пътна инфраструктура”.

„Тук имаме модел за тол таксуване, който не е измислен в България. Такива доставчици на услуги има във всяка тол система. Те не просто взимат едни пари, те имат информационна система. Най-важният момент е какви услуги се искат и какви отговорности носят доставчиците.

В този случай те носят отговорност за пълното събиране на средствата. Всичко, което декларират като данни за движението на ППС към държавата, ние го изискваме на 100%. Ние реализираме правоприлагането и търговското опериране по отношение на маршрутни карти и винетки”, обясни Асенов.

„Обикновено при старта на тол системите тези проценти са такива, после те прогресивно падат надолу. Това е една част от спора, който е разрешен в голяма степен на срещата при премиера. Обяснихме, че няма да има големи разходи за превозвачите”, заяви той.