С 34% ръст средната сума на заявките за кредити за обединяване на задължения у нас е достигнала 13 469 лв., показват данните на "БНП Париба Лични финанси", България, за периода ноември 2022 г. - април 2023 г. , съобщава Investor.bg.

Година по-рано тя беше 10 026 лв. Това показва, че след ограниченията заради пандемията, дори на фона на инфлация, българите потребяват повече и финансират плановете си с потребителски кредити, които консолидират с цел оптимизиране на личния си бюджет и осигуряване на допълнителни средства за нови проекти.

Засиленото желание за потребление се доказва и от факта, че ръстът на средните суми на заявленията за обединяване на задължения е почти двойно по-висок от средногодишната инфлация за 2022 г., което е ясен знак, че хората не са песимисти относно стабилността на личното си финансово положение.

Тази теза се подкрепя и от ръста от 18% на средните суми на заявленията за потребителски кредити, подадени към "БНП Париба Лични финанси", България. В периода ноември 2022 г. - април 2023 г. хората са кандидатствали средно за 11 342 лв., а година по-рано – за 9627 лв.

Друга новина е, че за първи път средният размер на заявките за кредити за употребявани коли е по-голям от този на молбите за заеми за ремонт. Хората са търсили финансиране за автомобили „втора ръка“ средно за 12 329 лв., а за обновяване на жилището – за 11 465 лв.

Експертите на банката обясняват този тренд със значителния ръст в цените на употребяваните коли. Той се дължи както на покачването на цените на новите автомобили, така и на недостига им, тъй като доставката отнема 3-5 месеца.

С 21% е нараснал и размерът на онлайн заявленията за потребителски кредити. При тях средната сума достигна 10 807 лв., докато в периода ноември 2021 г.-април 2022 г. тя е била 8891 лв. Това ясно показва, че хората все повече оценяват удобството и се доверяват за важните си проекти на този канал за кандидатстване за кредит, с който пестят време и получават същото отлично клиентско изживяване, както и при посещение в офис.

Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от "БНП Париба Лични финанси".

Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 20 години "БНП Париба Лични финанси" е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,6 милиона клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Най-често кандидатстваме за кредити за обединяване на задължения – те представляват 33% от всички заявления, подадени към "БНП Париба Лични финанси". На второ място са кредитите за ремонт на дома с 31,5%, а на трето – за покупка на употребяван автомобил с 13%.

Ръстът от 18% на средния размер на заявленията за потребителски кредити също доказва все по-голямото желание за потребление. В периода ноември 2022 г. - април 2023 г. той достига 11 342 лв., докато година по-рано бе 9627 лв.

Ръст на средните суми, за които кандидатстват хората се наблюдава при 9 от десетте топ проекта. Най-голямо повишение се отчита при кредитите за консолидация – 34%. На второ място са заемите за образование с 29% ръст до 9094 лв., а на трето са кредитите за покупка на употребяван автомобил с ръст от 24%.

Единствено при кредитите за ремонт на дома се наблюдава лек спад на средните суми на заявленията от 2,4% до 11 465 лв. Той се обяснява с фактори като засилващата се тенденция българите да извършват сами част от работата по ремонтите заради растящите цени на услугите в този сектор и да купуват предимно материали и консумативи.

Заявленията с най-висока средна сума са подадени от хората на възраст 40-49 години – 13 925 лв. Те кандидатстват средно за 16 263 лв. за консолидация, за 17 551 лв. за образование и за 14 980 лв. за покупка на употребяван автомобил.

Според експертите на банката това се обяснява с факта, че много от тези хора имат добра кариера и сравнително високи доходи, което им позволява да реализират по-големи планове с помощта на потребителски кредити, които спокойно ще могат да погасяват.

Интересно наблюдение е, че хората на възраст 50-59 години кандидатстват за най-голяма средна сума за покупка на коли „втора ръка“ – 15 322 лв. За такива кредити най-често кандидатстват 20-29 годишните, които вече са започнали работа и искат да закупят първия си собствен автомобил. Хората от тази възрастова група са подали 26,5% от заявленията, но в същото време те са и с най-ниска средна стойност – 8718 лв.

В периода ноември 2022 г. - април 2023 г. е отчетен ръст от 24% на средната сума на заявленията за финансиране на семейни тържества и тя достига 8398 лв. Експертите на банката обясняват тази тенденция с отпадането на всички противоепидемични ограничения и възможността за организиране на големи събирания по повод на абитуриентски балове, сватби и други.

Значителен ръст от 29% се наблюдава и при кредитите за образование. През последните 6 месеца средната сума на заявленията достига 9094 лв. и те са на 4-о място по този показател.

Най-често за тази цел търсят финансиране хора във възрастовите групи 20-29 и 40-49 години, което се обяснява и с ключовите етапи и събития в стила на живот на хората.

Заявленията в офисите на банката са с най-голяма средна сума – 12 026 лв. Това е с 19% повече в сравнение с периода ноември 2021 г. - април 2022. На второ място със среден размер от 11 863 лв. са молбите за потребителски кредити, подадени по телефона.

Това показва, че хората все още предпочитат да се срещнат или да разговарят с консултант, който да им предложи най-доброто решение спрямо личната им ситуация.

Средният размер на онлайн заявленията расте с 21,5% и достига 10 807 лв. Предпочитанията към този канал за кандидатстване продължава да расте, като в периода ноември 2022 г. - април 2023 г. над 53% от молбите са подадени по интернет.

“Значителният ръст на средните суми на заявките за кредити за големи проекти очертава две важни тенденции. Първата е, че хората потребяват повече и не изпитват песимизъм за бъдещето.

Втората е, че те възприемат "БНП Париба Лични финанси" като доверен партньор за реализацията на своите планове и разчитат на нашите прозрачни и персонализирани продукти и услуги и на приятелското обслужване, което получават във всяка от нашите точки на контакт“.
 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук