Впечатляваща разлика има между банкиране на живо, в офиса и онлайн. Повечето такси са няколко пъти по-ниски, ако превеждаме суми през телефона или домашния компютър.

Самообслужването си има своите предимства - не се губи време в пътуване до банковия офис, не се чакат опашки, не се попълват и подписват документи.

Но най-ценната характеристика е, че е по-евтино.

Тенденцията не е нова. От години банките влагат много усилия, за да дигитализират услугите си и те да се извършват онлайн, без участието на служител. И докато таксите и комисионите във физическите клонове растат с бесни темпове, операции през интернет каналите изглеждат почти без пари, пише marica.bg.

Проверка на тарифите на две от големите банки у нас, които потвърди, че разликите в удръжките са в пъти.

За пример: вътрешнобанков превод в левове в една от най-големите банки у нас е 4 лева в офиса и 0.50 лева през приложението й. 6 лева струва междубанковият превод, независимо за каква сума става въпрос. При банкирането през приложението същата услуга е с такса едва 1 лев. 6 лева е преводът от титуляр със сметка в друга от най-големите ни банки на гише, а 0.70 лева струва операцията, извършена от домашния компютър или мобилния телефон.

За да си платите комуналните сметки пък, в банката ще ви вземат 2 лева за всяко плащане, докато през телефона струва едва 0.25 лева. Изреждането може да продължи много дълго, но принципът е един - банките правят всичко възможно, за да накарат клиентите си да се самообслужват за тривиалните операции.

И въпреки че голяма част от младите хора все повече банкират през телефона си, друга част предпочитат да ходят в офиса за по-сигурно, особено по-възрастните.

И така - печалбите в банковата система у нас продължават да чупят рекорди.  За първите пет месеца на годината банките са отчели обща печалба от 1.337 млрд. лв. след облагане с данъци, показва статистиката на БНБ. Спрямо миналата година това е завиден ръст от 73%, т.е. с 564 млн. лв. повече.

Освен на лихви, този добър финансов резултат се дължи и на повече приходи от такси и комисиони. За сравнение - за първите пет месеца на година те са прибрали от клиентите си - граждани и фирми, 602 млн. лв. за различни банкови услуги. За същия период на миналата година приходите са били 565 млн. лв.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук