Анди Мууни седи на опашка пред ледена пързалка във Финикс, Аризона, когато получава прозрение, достойно за възклицанието "Еврика!". Въпросното хрумване продължава да печели на Disney по около 3 млрд. долара годишно.

То се случва през 2000-а, малко след като шотландецът Анди Мууни застава начело на отдела за брандирани стоки към Disney.

Той се присъединява към компанията след 20 години в Nike, а Мууни е силно амбициран да се усъвършенства във всеки един аспект от маркетинговия отрасъл. Това включва и посещение на шоуто "Дисни на лед", където фигуристите са облечени като анимационни герои от филмите на корпорацията.

Докато чака на опашката, Мууни забелязва огромен брой малки момичета и дори техните майки, облечени като принцеси на Disney. Около него е пълно със Снежанки, Пепеляшки и Спящи красавици.

По това време Disney не продава такива рокли и той осъзнава, че компанията може да предприеме един изключително доходоносен ход. Очевидно е, че всички тези майки и дъщери, облечени от главата до петите като приказни героини, са създали костюмите си вкъщи.

Затова Мууни започва да заговаря някои от майките с въпроса ако Disney официално продава рокли като от филмите си, дали биха си закупили.

Почти всички отговарят, че биха и че дори няма да се ограничат само с една рокля.

Мууни се връща почти светкавично в централата на Disney в Лос Анджелис и също толкова бързо е факт първата серия рокли на принцеси на компанията. Заедно с облеклата на някои от най-известните героини от анимациите, Мууни и екипът му представят на потребителите и редица артикули като кутии за обяд, пижами, кукли, компютърни игри, списания.

Идеята е в продажба да бъдат пуснато всичко, което жените фенове на Disney, независимо млади или по-възрастни, биха си купили. Навсякъде в продуктите присъства поне една от принцесите на компанията.



До края на 2001-а продажбите на сериите на Мууни достигат до 300 млн. долара, а в края на 2018-а се очаква да донесат до 6 млрд. долара.

63-годишният Мууни не си е представял този колосален успех, докато расте в малко шотландско градче Уитбърн, което се намира между Единбург и Гласгоу. На 16 години той напуска училище и започва да се обучава за касиер в местната фабрика за автомобилни гуми.

Въпреки скромното си начало той стига до това да играе ключова роля в разрастването на американския спортен гигант Nike.

След успеха си в Disney Мууни става изпълнителен директор в компанията за производство на китари Fender, което за запален китарист като него, е сбъдната мечта.

След години, прекарани във фабриката, Мууни сменя работното си място със също толкова скучна и безславна работа като счетоводител в местния металургичен завод. През 1980-а, когато е на 25 години, той прави първите си крачки към успеха като кандидатства и е одобрен като финансов директор в британския клон на Nike. В интервюто за работа никой не го пита за работата му като счетоводител, всичко опира до това дали пасва на екипа в културно отношение.

По това време компанията продава предимно спортни обувки и за да разбере по-добре бизнеса, с който се захваща, Мууни спира с футбола и започва да тренира джогинг. Оттогава ежегодно участва в маратони в различни части на света.

Въпреки че работата му е свързана само с финансите на корпорацията, той скоро започва да впечатлява шефовете си с усета си кои обувки ще се продават по-добре и как Nike да извлече максимално много дивиденти от тях. Инстинктите му са толкова точни, че през 1982-а е повишен в шеф на маркетинговия отдел във Великобритания.

Две години по-късно е забелязан от централата на Nike в Орегон, където е привлечен като маркетингов директор.

Като такъв Мууни представя лимитирани серии маратонки, а понякога вдъхновението му идва, докато чака светофарът да светне в зелено. Веднъж до него спира яркожълто Porsche 924, лимитирана версия на колата и той се чуди дали тази стратегия няма да проработи и при спортните обувки. Е, работи и е огромен успех.

След 20 години в Nike Мууни получава оферта от Disney и решава да смени средата и през 2000-а приема предизвикателството да се заеме с брандираните стоки на корпорацията. Следват 11 успешни години и милиарди долари приходи за компанията. През 2015-а идва и офертата от Fender, която Мууни определя като огромна чест. По това време той вече има колекция от над 40 китари.



Според него печалбите на Fender са доста добри - около 500 млн. долара годишно, но иска да се концентрира върху нещо друго - върху тези, които са се отказали да свирят на китара. 45 на сто от продадените китари отиват хора, които си купуват инструмента за първи път. 90% от тях обаче се отказват да свирят още през първата година.

За да помогне на тези начинаещи музиканти, Мууни измисля "Fender Play" - онлайн наръчник за свирене на китара, който в момента се използва от 70 хил. потребители.

Най-общо казано, Анди Мууни е необичайно талантлив маркетолог. Той има богат опит и нюх какво искат купувачите. Ролята му във Fender е да повтори успехите си в Nike и Disney.

А в свободното си време Мууни свири с някои от любимите си китаристи като Джим Рут и Том Морело. Заменил е Шотландия с Холивуд. И понякога му се налага да се ощипе, за да е сигурен, че не сънува.





Източник: webcafe.bg