„Трансстрой“: АПИ не създаде условия, за да ремонтираме „Ечемишка“
Сагата с незапочналия и неосъществен ремонт на тунела, в който паднала лампа причини смъртта на жена, започва още от 2005 г. Съоръжението е обявено за опасно и че е в „аварийно състояние“. Министерството на регионалното развитие обявява конкурс, той се печели от консорциум „Техностил 2001“. Две години по-късно, бургаската „Трансстрой“ влиза във въпросния консорциум, казва настоящият й директор, който е от няколко години на поста. През 2007 г., съгласно сключения договор, е преведен 30% аванс – 2 400 000 лв. Платено е ДДС, добавя Милев:
„От тези 2 млн. е започнало да се изразходва – за проектиране, за закупуване на материали. И около 1.2 млн., мисля, са разходвани. Материалите, които са закупени, за да започне санирането на тунела, са предадени на отговорно пазене в склад на Агенцията в София. През 2011 г. колегата, която е била изпълнителен директор на „Трансстрой“ тогава, Нина Богданова, пише писмо, с което подканва изпълнителната агенция да предприеме действия по вече предадения проект в министерството, но проектът не е утвърден. Оттам насетне, не е назначена консултантска фирма, надзорна, която да съгласува проекта и да даде оценка на съответствието и да се издаде строително разрешение за започване на строително – монтажните работи. Подканили са ги да предприемат някакви действия – отказват. Така или иначе, всички материали по случая, са и в прокуратурата, и в съда“, разказва Николай Милев.
Причината е, че през 2012 г. АПИ завежда дело и фирмата е осъдена от Бургаския окръжен съд да възстанови пълния размер на платения аванс, без да се съобрази, че ние имаме направени разходи и са закупени материали, казва Николай Милев. „Трансстрой“ обжалва решението на следващата инстанция. При опит да си потърсят закупените материали, се оказало, че не могат да бъдат открити в складове на АПИ, включително и от вещите лица по делото. Въпреки, че фирмата разполага с протоколи за тях, категоричен е директорът й. А защо пътната агенция съди фирмата, след като самата агенция не е избрала и назначила надзор, за да стартира проекта, Милев не може да отговори. АПИ е трябвало да осигури фирмата – надзорник, да издаде въпросното строително разрешително и да открие строителна площадка, за да стартират дейностите, както и да се предвиди финансиране, подчертава директорът. Това не само, че не е свършено, но през 2015 г. „Трансстрой“ получава писмо, че договорът с тях е прекратен, казва Николай Милев.
„В писмото си, инж. Лазаров, председател на АПИ, казва: „Към настоящия момент, както и за целия предходен период, от сключване на договора, не е осигурено финансиране извън платения Ви аванс за изпълнение, в размер на 2.4 млн. лв. Също така, обектът – предмет на договора, не е включен в поименните списъци утвърдени от МРРБ и Министерството на финансите“. И считат договора за прекратен едностранно. Срок е имало за изпълнение на договора, но този срок не е изпълнен понеже не е осигурено финансиране. То не е започнало изпълнението му. Той започва от откриване на строителната площадка. Имаме подаден проект. Тоя проект е приет от цял състав на (тогавашния – б.а.) фонд „Републиканска пътна инфраструктура“. Но, така или иначе, до там е спряла процедурата. Оттам насетне, трябва да се даде за оценка на съответствието на консултантска фирма. Тя, след като го завери, да го даде на органа, който е компетентен, да издаде строителното разрешение. Не се е случило това“, казва Милев.
Проектът за аварийните ремонти е включвал и подмяна на станалите причина за смъртен инцидент лампи, казва директорът на фирмата. В документа е записано „конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунел „Ечемишка“. А защо така и не е извършен – отговор няма.
Последвайте ни
0 Коментара: