Храната и маските са скъпи онлайн. В момента на пандемията в сайтовете по-качествените маски се предлагат поне по 30 лв. На същата цена, също през мрежата, се предлага и яке на промоция. За същите пари могат да се купят и 2 рокли на промоция. Това показва проверка, направена от в. Монитор.

Така търсените дезинфектанти също се предлагат на доста надути цени. За само 125 мл се искат 7 лв. За половин литър пък искат 16 кинта. Има и оферта за по-големи количества, като туба от 10 л дезинфектант за ръце се предлага за 180 лв.

Не по-назад остават и храните, доставяни чрез поръчка онлайн.

Основните хранителни продукти, които влизат в пазарската кошница на българина, също са значително по-скъпи онлайн, отколкото по магазините. Нарастването на търсенето им е стимулирано от кризата с разпространението на коронавируса у нас.


Все повече хора предпочитат да си стоят у дома, а други нямат време да чакат на опашките извън търговските обекти, които се образуват заради изискванията за дистанция между клиентите.

Салатата, купена през мрежата излиза колкото цяло пиле. Това е само един от примерите за надуване на цените на предлаганите от онлайн магазините храни. Олиото, което остава един от най-търсените продукти, се продава по 1,99 лв./л. в магазините, в Интернет е с 1 лв. по-скъпо.

Същото важи и за охладено пилешко месо -  то скача от 9,99 лв./кг на щанда в супера до 10,99 лв./кг купено през нета. Поскъпване се наблюдава и при други продукти от първа необходимост - хлябът онлайн е с 0,24 лв./бр. по-скъп от купувания от магазина.

Това означава, че ако пазаруваме само от мрежата и на ден изяждаме по 1 хляб, за месец ще похарчим близо 42 лв. за насъщния, вместо досегашните 34 лв. За килограм бяла захар от мрежата пък броим 1,79 лв., цената й по бакалиите е с 0,40 лв. по-ниска.

Млечните продукти се нареждат след пилешкото и олиото по поскъпване. Докато в магазина 800 гр. пакет сирене излиза 12,89 лв., същото количество, но в онлайн пространството, вече е 13,59 лв. или със 0,70 лв. отгоре. Кофичката кисело мляко, закупено от мрежата, поскъпва с 0,06 лв.

Наблюденията върху най-търсената нехранителна стока - тоалетната хартия, показват, че тя е почти двойно по-скъпа в интернет. Поръчана онлайн, една ролка ще ни струва 0,61 лв., докато тази по рафтовете в магазина е почти наполовина по-евтина - едва 0,33 лв.

Затварянето на заведенията за обществено хранене заради мерките срещу COVID-19 също принуди много българи да прибегнат към доставките на готови ястия у дома. Цените на поръчаната онлайн манджа ни излизат доста скъпо. При поръчка най-обикновена шопска салата (500 гр.) ще ни струва 10 лв. - за същата цена можем да си купим поне 3 кила домати от супера цял килограм охладено пилешко месо.

Вариантите за гозба с него са много в мрежата, но пилешката супа винаги е най-добрият вариант по време на грип. В мрежата тя се продава по 4,50 лв./400 мл. Друг вариант за обяд или вечеря е пицата, чиято онлайн цена варира в зависимост от съставките. За пица „Маргарита” (470 гр.) плащаме малко под 8 лв., за такава с пеперони пък доплащаме около 5 лв.

Онлайн десертът също не излиза евтин - парче бисквитена торта с домашен крем ще ни струва 5.50 лв., при поръчка на цяла торта (10 парчета от същата), цената пада с 10 лв.

Най-голяма е спекулата във Фейсбук
След въвеждането на извънредното положение ръст в продажбите отчитат основно електронните сайтове предлагащи хранителни продукти и е-аптеките, а най-голяма е спекулата във Фейсбук. Това каза Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация.

По думите й в социалната мрежа се оферират най-обикновени еднократни маски за по 9 лв. „Там се продава без да са регистрирани като фирми. От това страда целият сектор. Потребителят трябва да гледа дали сайтът има контакти“, смята тя.

„Един от най-големите електронни супермаркети назначава хора, за да може да насмогне на поръчките и е на 24 часово работно време“, поясни тя. Според нея сега има ръст в продажбите, защото хората са склонни да се презапасяват, но не се знае докога ще продължи тази тенденция.

По думите й в последно време се забелязва нарастване на продажбите през мрежата на пробиотици, витамини и минерали. „Заради увеличаване на броя на хората, работещи от къщи, има и известен ръст на продажбите на лаптопи, принтери и донякъде фитнес оборудване за домашна употреба. Във всички останали сегменти се наблюдава понижаване на търсенето и продажбите.

За това и много от онлайн магазините масово обявиха безплатна доставка на поръчаните продукти. Другата тенденция са увеличените онлайн разплащания, защото хората се страхуват да боравят много с банкноти и монети“, уточнява Найденова.

Тя добави, че спадът в търсенето за много от продуктовите групи е довел до затварянето на по-малките онлайн магазини. „Сега се чудят как да завържат дълго събираните екипи“, добавя тя. По думите й най-голям срив има при сайтовете за онлайн услуги, с изключение на видеоконференциите.