Цигарите най-вероятно ще поскъпнат с 26 на сто от 2009 г., съобщи новият изпълнителен директор на “Булгартабак холдинг” Корнелия Нинова.

Това се дължало на новоприетото поскъпване на акциза от 40,5% върху 1000 къса цигари, което беше прието вчера от бюджетната парламентарна комисия. Така най-популярната марка цигари у нас – “Виктори” ще струва 3,45 лв. Кутия “Средец” ще е 3,15 лв., “ММ” – 3,45 лв., “Фемина” – 2,60 лв., “Престиж” – 3,15 лв., а тънките “Ева” – 3,25 лв.
Нинова заяви още, че според пазара може да се въведат и междинни цени. Преходният период, през който могат да се продават цигари със стари бандероли, е 3 месеца.
На въпрос дали ще има евентуално съкращения във фабриките на “Булгартабак” в София и Благоевград, Нинова каза, че засега не се обмислят, но това е в случай, че другата година не настъпят негативни финансови промени в дружеството, заради кризата. По отношение на приватизацията на фабриките, вторият изпълнителен директор Иван Виларев каза, че това е политическо решение и касае Парламента.
Виларев каза още, че поради увеличението на цената на цигарите очаква контрабандата им да расте. По неговите думи в момента пазарът на черно у нас имал 15% дял. Той заяви, че “Булгартабак” имат около 96 – 97% покритие, а точките за продажба на цигарите им в цялата страна са 29 000. Пазарният дял на холдинга е 60 на сто. Другата година може да падне с десетина процента, заради еврозабраните, прогнозираха от холдинга.
“Поемаме ръководството в много труден момент и последните 5-6 месеца ще са трудни за нас, защото това е период на икономическа криза и период, когато се увеличават ставките на акцизите”, каза Нинова. Това щяло да доведе до ценови войни, свиване на обеми, според нея.
"Булгартабак” смята на инвестира във въвеждането на нови технологии за подобряване на качеството, вентилации и лазерни перфориращи устройства. Сега се работи по нови марки цигари. Скоро ще бъде въведена марка в скъпия сегмент. “Блендът на новата луксозна марка вече е готов, тепърва ще се работи по дизайна и по формата. Новата марка още няма име”, каза Виларев. От началото на другата година се въвежда марката “Ева 1”.
Виларев заяви, че очаква голямо свиване на обемите на продажба на цигари, заради въвеждането на абсолютната забрана за пушене от януари 2009 г. Поради това вниманието на холдинга ще бъде насочено към външните пазари. В момента продукция се изнася за Хонконг, Тайван и Балканите.
Холдингът е отчел за деветмесечието 15,6 млн. лв. нетна печалба. Това е с около 4 млн. лв. повече от същия период на миналата година и се дължи основно на продажбата на дъщерните дружества на холдинга.
Десислава Вангелова, БЛИЦ