Шумен е градът в България с най-евтиното гориво в момента. Според статистиката, жителите му зареждат класическия бензин А95 средно за 1.65 лв., а дизела - за 1.68 лв., информира Нова тв.


Кърджали е градът където, отново според статистиката, се продава най-скъпото гориво в България. За литър бензин там плащат 1,72 лв., дизелът пък е на цена от 1,75 лв., което е приблизително с 10 стотинки повече от Шумен.

Със своите 1,67 лв. за литър от класическия А95 и 1,71 лв. за литър дизел, София е областният град, който се нарежда в средата на класацията.

Базирайки се на цените в момента, ако сега тръгнем от тук за морето автомобил, който изразходва 6 литра дизел на всеки 100 километра, разстоянието от 380 километра до Бургас, ще изминем за 39 лева.

Същото това пътуване, със същия автомобил, 3 месеца по-рано - преди да бъде обявено извънредното положение, щеше да ни струва 52 лв. С  13 лева повече.

Въпрос на конкуренция. От Асоциацията на търговците, производители, вносители и превозвачи на горива, обясняват разликата в цените между отделните райони така.

И допълват, че там, където насищането от различни бензиностанции е по-слабо, цените са по-високи. Въпреки това, според Симо Симов - заместник-председател на Асоциацията, общият спад на цените в момента е рекорден.

„ Аз имам 38-годишен стаж в търговията с горива и бих казал, че такова спадане рязко, под нулата на цените на суровия петрол, е незапомнено, аз лично не помня.

Първоначалният спад на суровия петрол дойде от войната на големите играчи на световния пазар - между Русия, Саудитска Арабия и Съединените Щати. Разбира се, никой не предвиждаше и ефекта от пандемията, която се появи”, заяви той.

Пандемията рязко ограничила потреблението, което още повече сринало цената на петрола. Малките търговци реагирали бързо, допълва Симо Симов.

Рязко понижили цените на горивата, защото разходите им са по-малки, както и горивото на склад закупено на по-висока цена. Големите вериги пък, реагирали по-бавно. Заради по-големите наличности, скъпо гориво на склад и по-големите разходи. Тенденцията обаче, продължават експертите, е към повишаване. Макар и изключително бавно.

„ Стремежът на петрола ще бъде да се покачва нагоре. С това и цените на горивата се ще покачват плавно, много бавно, но задължително нагоре.

Но те няма да достигнат нивата, които бяха през лятото на 2019 година. Тоест, ще изживеем едно лято на значително приемливи цени”, обясни Симов.

Или казано в цифри, от Асоциацията прогнозират, че до края на годината цените на горивата едва ли ще надхвърлят 2 лева. Според тях, това не само ще стимулира пътуванията, но и ще допринесе за по-бързо възстановяване на секторите „Индустрия” и „Земеделие”.