Британският принц Хари и американската актриса Меган Маркъл обявиха годежа си в понеделник и британските компании за сувенири запретнаха ръкави.

Кралските особи са голям бизнес за Великобритания и анализатор очаква сватбата догодина да донесе 80 млн. долара от допълнителни продажби, съобщава Bloomberg.

“Дизайнерите работят много усилено“, казва Памела Харпър, президент и генерален директор на базираната в Лондон компания Halcyon Days, която ще пусне възпоменателни порцеланови продукти, след като бъде определена точната дата на събитието.

Дворецът Кенсингтън съобщи, че сватбата ще се състои през май догодина, но все още не е обявена конкретна дата.

Харпър научила за годежа, когато получила съобщение на телефона си с горещата новина, но всички новини около събитието са широко отразявани от британските медии в последните седмици. Halcyon Days развива идеи за продукти, като обсъжда цветове и дизайни.

“Кралските сватби обикновено не се обявяват твърде рано. Трябва да излезем начело в играта“, казва Харпър. Надпреварата за тематични джунджурийки и сувенири е определена от размера на потенциалната награда.

Сватбата на големия брат на Хари - Уилям, за Кейт Мидълтън през април 2011 г. доведе в страната 350 000 посетители само в този месец, сочат данни на британската Национална статистика.

Сватбата повиши разходите на британците с 527 милиона паунда, включително 199 милиона паунда за сватбени сувенири в неработния ден, показват данни на Центъра за изследване на търговията на дребно. Правителството на Тереза Мей изключи възможността за почивен ден за сватбата на Хари.

Директорът на центъра Джошуа Бамфорд заяви, че стимулът за икономиката вероятно няма да е толкова отчетлив в големия ден на Хари и Маркъл. За разлика от големия си брат, Хари няма шансове да стане крал.

Той е пети в реда за наследяване на трона и ще стане шести, след като Кейт, сега херцогиня на Кеймбридж, роди третото си дете.

Според Бамфорд обаче все пак ще има 60 милиона паунда, които британските купувачи ще пожелаят да похарчат.

Royal Crown Derby, един от най-старите магазини за порцеланови изделия в Англия, прави първия си сувенир за коронацията на крал Джордж III през 1761 г. Бизнесът остава силен 250 години по-късно за кралската сватба през 2011 г. и съставлява близо 10% от продажбите същата година, казва Стивън Раули, директор на отдел „Продажби и маркетинг“ на компанията.

За годежа на принц Хари компанията започнала да разработва дизайни преди два месеца. „Сега чакаме датата и титлите, за да завършим детайлите на дизайна и да ги пуснем в производство възможно най-скоро“, допълва Раули.

Само няколко часа след съобщението сайтовете започнаха да продават ограничени количества възпоменателни порцеланови чинии с официалния годежен портрет на двойката. Компанията Bradford Exchange в Съри пусна 2017 чинии за продажба на цена от 59.98 долара всяка.

Продуктите на Halcyon Days, изработени от 75 служители в две производствени линии във Великобритания, ще бъдат пуснати на пазара едва след коледното пазаруване.

Половината от продуктите на компанията са предназначени за износ, въпреки че, според Harper, чуждестранните туристи, посещаващи Великобритания, съставляват по-висок процент от общите продажби.

Влиянието на кралското семейство ще бъде допълнено от Маркъл, звезда в американския сериал „Костюмари“, и анализаторите очакват личната й марка да привлече повече американци към сватбената треска.

“Това ще ни даде допълнителни възможности да увеличим продажбите и присъствието си на американския пазар, от което сме много развълнувани“, каза Раули.

На годишна основа кралското семейство осигурява приходи от 550 млн. паунда чрез туризма и опашките от посетители, които се извиват пред Бъкингамския дворец, Уиндзорския дворец и други настоящи и бивши кралски резиденции, сочат данни на консултантската компания Brand Finance.

През 2016 г. общо 4.4 милиона души са посетили кралските забележителности във Великобритания, показват данните на благотворителната организация „Исторически кралски места“, която ги управлява.