Американските търговци на дребно планират да наемат хиляди служители, за да увеличат персонала в своите складове и дистрибуторски центрове, докато се подготвят за решаващия празничен пазарен сезон, пише Ройтерс.

Но наемането на сезонни работници от търговците на дребно в САЩ се очаква да спадне до нивата, наблюдавани за последно през 2008 г., според доклад на Challenger, Gray & Christmas, а празничните продажби се очаква да са най-слабите за последните пет години.

Компанията Таргет (Target) заяви, че ще наеме близо 100 хил. служители за празничния сезон, както през последните две години, и ще започне да предлага отстъпки за празничния период още през октомври.

Планът идва на фона на прогнозите, че ръстът на продажбите по време на решаващия ваканционен период в САЩ може да бъде наполовина от този през миналата година поради по-високите цени, които намаляват потребителските разходи, и опасенията от рецесия.

Доклад на Mastercard показа, че продажбите на дребно в САЩ могат да нараснат само с 3,7% за периода, започващ от ноември до 24 декември, в сравнение с ръста от 7,6% през 2022 г.

Доклад на фирмата за кариерно консултиране Challenger, Gray & Christmas показа, че по-слабите разходи на потребителите, съчетани с увеличените разходи за труд, ще доведат до това търговците на дребно в САЩ да наемат най-малкия брой сезонни работници от 2008 г. насам.

Въпреки това Амазон (Amazon) обяви плановете си да наеме 250 хил. души за празничния сезон, при 150 хил., които планираше да наеме миналата година. Макис (Macy's) обяви, че ще наеме над 38 хил. сезонни работници, но това е по-малко от миналата година, когато обяви, че ще наеме 41 хил. работници.

В опит да привлече купувачи, големият търговец на дребно Target заяви, че ще започне да предлага артикули под 25 долара в различни категории, включително облекло, стоки за дома и ежедневни стоки от първа необходимост, както и ще организира програма “Сделка на деня” от октомври.

Програмата е в отговор на подобни промоции за пазаруване в гиганти в търговията на дребно като Amazon, който стартира втория си Prime Day за годината на 10-11 октомври, и Best Buy, който има светкавични 48-часови разпродажби.

Тъй като милиони потребители в САЩ са изправени пред подновяване на плащанията по студентски заеми през октомври, което ще ги отклони от други разходи, икономистите на Goldman Sachs смекчиха прогнозите си за икономиката и предупреждават за “дупка” през четвъртото тримесечие, която може да свали повече от процентен пункт от растежа на брутния вътрешния продукт.

Тъй като заради агресивните повишения на лихвените проценти от Федералния резерв на САЩ, банките затягат кредитирането и потребителите достигат края на спестяванията от епохата на пандемията, може да не е нужно много, за да се отклони икономиката от курса, каза Винсент Райнхарт, главен икономист в “Драйфус и Мелън” и бивш ръководител на отдела за паричната политика на Фед.

Динамиката е трудна за прогнозиране - някои анализатори предполагат, че ударът върху потребителските разходи може дори да помогне в борбата с инфлацията - тези събития често завършват със забавяне на растежа в един период, само за да се възстанови по-късно, когато работниците получават просрочени заплати и по-високи заплати.

Но моментите на промяна на посоката на движение на икономиката, когато домакинствата и предприятията започнат да съкращават всички разходи наведнъж, са трудни за предвиждане.

Някои икономисти казват, че възобновяването на изплащането на студентски заеми за десетки милиони кредитополучатели може да промени поведението на потребителите.

Ако икономиката се обърне, каза Райнхарт, Федералният резерв няма да предприеме спасителни мерки, докато не приключи борбата с инфлацията, поддържайки допълнителен натиск върху фирмите и семействата с високи лихвени проценти. “Те живеят с риск от рецесия”, каза той. “Те са подготвени за това от година и половина”.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук