Квоти за български млечни продукти и субсидии, за да има нормални цени за потребителите – за това настояват от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация.

„Ако досега се водеше, че секторът ни е в будна кома, то сега сме на ръба на клинична смърт”, алармира Деан Георгиев от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация по Нова ТВ. Той подчерта, че сме все по-близо до момента, в който традиционните български продукти ще изчезнат.

Оказва се, че зеленчуците също са поскъпнали с висок процент. Една от малкото патентовани салати - шопската, с която сме известни, става все по-непосилна за българския потребител.

Гарнитурата в чинията ще струва повече от пържолите в нея. Някои търговци използват нов трик в приготвянето на шопска салата, за да спестят от цената ѝ - просто махат чушките. И може би това не е никак случайно, защото и тяхната цена бележи невиждан скок.

Куртово Конаре е Mеката на домашната, вкусна, истинска лютеница. Един от най-добрите майстори на домашна лютеница – Куни, две поредни години печели приза „Царица на лютеницата“.

Тази година е произвела 950 бурканчета с лютеница. Само 100 е запазила за лична консумация. Всички останали изкупили като топъл хляб.

Въпреки, че зеленчуците, които влага, са изцяло домашно производство, прогнозата й е, че цената на лютеницата тази година ще е по-скъпа, тъй като цените на  продуктите, които влага в направата й, вече са тръгнали нагоре.

„Първо олиото поскъпна много, захарта, солта - всичко скача. Токът се повиши. Едно бурканче празно беше 25 стотинки, сега е над 45. Капачка -обикновена, празна от 7-8 стотинки вече е 15-16. Най-вероятно зеленчуците също ще се повишат, въпреки че ние си ги произвеждаме, но за да ги произведем също имат голям разход”, обяснява Куни Димова. И още от сега изчислява, че най-вероятно септември, когато произведе новото количество лютеница, ще е с лев, лев и 50 по-скъпа.

Една от най-трудните години досега очакват и розопроизводителите. Основното притеснение е, че несигурността в сектора може да е причина България да отстъпи позиции в световния пазар на розопроизводството.

„И тази година се очертава като трудна за хората от бранша”, алармира Радион Попов“, който е розопроизводител от дълги години. „България е на път на загуби символа си – розата Дамасцена“, смята Попов.