Алекси Стратиев е роден през 1953 г. в София. През 1980 г. завършва факултет “Полиция” в Академията на МВР и веднага започва работа в КАТ като автоконтрольор. През 1986 г. получава и дипломата си от Юридическия факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. През 2004 г. е назначен за шеф на отдел “Пътна полиция” в Националната полиция, а пет години по-късно и за зам.-директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”. Автомобилният специалист разказва в интервю за "Монитор", че експертите обмислят и въвеждането на десен завой на червено. Вижте какво още каза той:

- Г-н Стратиев, вие сте един от хората с най-голям опит в писането на нови закони. Удачно ли беше този Закон за движение по пътищата да се раздели на три чисто нови части? Беше ремонтиран стотици пъти, ще има ли по-голям ефект от новото им изписване?
- Аз съм оптимист и смятам, че това е едно добро решение. Действително има много промени, като голяма част от тях са свързани с неща, които са извън правилата за движение, извън наказанията на водачите, т.е. в онази материя, която отива към другите закони. Законът за движение по пътищата, който е свързан отново с правилата за движение и санкциите след нарушаване на тези правила, мисля, че ще бъде доста по-ясен и по-четлив за всички, които се интересуват от това как трябва да се държат на пътя като участници в движението, независимо какви участници са – пътници, пешеходци, велосипедисти, автомобилисти и т.н. Идеята беше тази и мисля, че в общи линии би трябвало да се постигне.

- Освен със задълженията си водачите ще бъдат ли по-добре запознати и с правата си на пътя?

-Пак повтарям - да се извадят онези ненужни норми, които казват какъв трябва да бъде пунктът за прегледа, какви трябва да бъдат тези, които извършват прегледа. Да се извадят учебните форми, където се казва къде що се учи, защо се учи и какви са изискванията към учебната форма. Тези неща не касаят участниците в движението. Който иска да изкара курс, отива и се записва; или пък да си закара автомобила за преглед – нещата са елементарни.
Имаше няколко текста, които предизвикаха доста спорове, например за задължителните вериги. Дори се появиха съмнения, че законът е лобистки и някоя фирма ще получи много пари от продажбата на милиони вериги.
Това е абсурдно, никъде го няма в света и с тези гуми за зимни условия беше голяма сага, не мисля, че даже е решен съвсем добре, но сега законът в общи линии е коректен, тъй като това е и европейски проект. Нека да не забравяме, че ние сме една доста южна страна и на нашите географски ширини дори не всички държави изискват да има зимни гуми. Преминаването към задължителни вериги е една идея в повече. Достатъчно е да има зимни гуми и вериги с летни гуми – това да. Когато си с летни гуми, задължително трябва да имаш и вериги за тях. Пак повтарям – не е приемливо да бъде от дата до дата, а да се каже тогава, когато условията са зимни, т.е. когато има снеговалеж, поледица и лоши метеорологични условия, които затрудняват движението.

- Стоите ли изцяло зад новите закони?

- Да, имаше едно изключително ангажиращо обсъждане, тъй като там беше министърът на вътрешните работи г-н Цв. Цветанов и авторите на Закона за движение по пътищата.

- Не стана ясно дали някакви санкции ще бъдат повишавани. Планират ли се такива промени?

- Не казвам, че има някакви драстични завишавания на санкциите. Прокоментирах, че специално глобите за превишена скорост би трябвало да бъдат хармонизирани, защото това, което се предлага, то е старото – те не се променят. Ако карате с 30 км превишена скорост, глобата ви е 100 лв., ако карате с 31 км – глобата ви е 400 лв., което е малко абсурдно, при положение че при най-високите превишения от 60 км нагоре глобата нараства с по 100 лв. на 10 км.

- Предлага се за обсъждане и една точка, която предвижда отмяната на предимството на дясностоящите в кръгово движение. Не смятате ли, че това ще затрудни шофьорите?

- Това и сега се случва, стига да е регламентирано с пътни знаци в това кръстовище, няма никакъв проблем. Там вече се променя правилото на десния. На всяко кръстовище винаги, когато не е регулирано от светофари, знаци или пътен полицай, винаги правилото е на десния в едно обикновено кръстовище. Кръговото кръстовище по нищо не се различава от другите обикновени кръстовища, само че имаме едно малко по-особено движение на автомобили, така че правилото на десния е всеобхватно.

- Това няма ли да обърка чужденците?

- Навсякъде правилото на десния е валидно – за цяла Европа, тъй като то произтича от Виенската конвенция. Да се промени, не е проблем тогава, когато движението на това място се регулира с пътни знаци или светофари, но по принцип кръговото е, за да се избегнат задръстванията, което предполага, че няма да има светофари, а пътни знаци, за да се даде предимство на дадено направление, ако е необходимо.

- Може ли да се прави десен завой на червен светофар?

-Много отдавна това се коментираше, за съжаление не се възприе. Може единствено и само ако има допълнителен светофар или допълнителен знак, но не се прилага все още. Би могло да се обмисли това нещо, малко притеснително е лично за мен, защото всеки вижда на пътя какво се случва, особено в София – дори направо се преминава на червен светофар. Едно такова решение поне за нас мисля, че ще развърже фриволното поведение на нарушителите.

- Като участник в транспортни и всякакви комисии, в изготвянето на нови закони и законопроекти как виждате тези три нови закона, в какъв срок от време ще бъдат приети, обнародвани и влезли в сила?

-Законът за движение по пътищата е един много сложен закон дотолкова, доколкото той касае абсолютно всички хора – от изписване на детето от родилния дом то тръгва да пътува като пътник, знаете кога приключва пътят на човек, и касае пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти, водачи на автомобили – абсолютно всички. Това е доста сложен закон, затова и доста промени търпи, доста трудно ще се стигне до окончателния вариант на този закон, според мен не е изготвен идеалният, прекрасен вариант на един безпроблемен закон. Добре е, че започна това обсъждане. Участваха доста институции, доста хора. Без съмнение МВР пое ангажимент да има специални срещи специално по Закона за движение по пътищата. Проблем е, че всъщност тук не променяме един изготвен, нов закон самостоятелно, а той трябва да бъде в координация с няколко други закона – Закона за автомобилните превози, Закона за учебните форми и не на последно място Закона за пътищата, защото в проекта на закона за движението има части, които би трябвало да отидат в Закона за пътищата. Разхвърлянето на тази материя трябва да става едновременно във всички тези закони, за да могат те да бъдат приети едновременно, тъй като, приемайки само един от тях, много от нещата ще увиснат във въздуха, т.е. ако ги няма в друг закон. Доста сложен е, но мисля че до края на годината би трябвало да се случи.