Експерт: Автомобилният пазар се нормализира, след скока с 15-20% в цените на колите
Най-общо казано, положението при новите автомобили е следното: дилърите са затрупани с поръчки, но поръчаните автомобили могат да бъдат произведени само с голямо закъснение
Вече повече от две година автомобилният пазар в световен мащаб е в необичайна и несигурна ситуация, при която взаимодействието между продажбите на нови и употребявани автомобили е в изключително тясна връзка и зависимост едно от друго.
Най-общо казано, положението при новите автомобили е следното: дилърите са затрупани с поръчки, но поръчаните автомобили могат да бъдат произведени само с голямо закъснение. Това се случва заради забавените доставки на суровини, компоненти, чипове, кабелни снопове или полупроводници. Чака се с месеци, а често дори и над година. Освен това много производители значително вдигат цените си.
Всички тези фактори рефлектират и върху пазари на употребявани автомобили, защото хората не продават старият си автомобил преди да се сдобият с нов, а това от своя страна засилва търсенето на коли втора ръка, което води и до още по-голямо повишаване на цените.
Един от най-големите дилъри на нови и употребявани автомобили в Пловдив и експерт на пазара говори пред TrafficNews и от първо лице научаваме каква е истината.
- Наблюдава ли се нормализиране на пазара на автомобили в България и очаква ли се спад на цените?
- Наблюдава се нормализиране на пазара. През изминалите 2-3 години имаше изкуствено увеличение на цените, тъй като имаше недостиг на произведени автомобили, но всички си накупиха и сега има доста свободни коли и естествено цените им падат. Втора причина е, че се вдигнаха доста лихвите по банковите кредити, някои скочиха с 4% , което се отразява и на месечните вноски при автомобилите.
- С колко са поскъпнали автомобилите за последните 2-3 години, след началото на кризата с производството и доставка на компоненти?
Последните 2-3 години колите поскъпнаха с 15-20% в магазина, защото се увеличиха много цените на компонентите, на суровините, на труда и като цяла на абсолютно всичко. Естествено това доведе и до скок в цените от производителя.
- Колко се чака сега за нов автомобил?
За нов автомобил се чака доста. Продължава да се чака, тъй като производителите все още не могат да смогнат да си набавят нови компании, които да произвеждат части и компоненти, тъй като заради коронавируса много компании фалираха, а други спряха да работят. В Китай се отрази много на всички производители, от гледна точка на платки, чипове, електроники и тн.
- Предлагането успява ли да задоволи търсенето за отделните ценови категории автомобили?
Категорично да. Предлагат се доста автомобили вече. В луксозния сегмент категорично има всичко, което се търси. Там намаля купуването и предлагането задоволява търсенето. Все още се изпитват трудности при закупуване на нови нискобюджетни автомобили, защото се търсят за фирмени , работни, служебни и тн. Там фирмите се нуждаят от много коли, но доставчиците все още се бавят – чака се по година, често и повече.
- Какви употребявани автомобили най-често се търсят за покупка, от кой ценови диапазон?
В България се търси всичко. За лична употреба най-често се купуват по-скъпи автомобили, маркови. Може би е намалял пазарът в сегмента между 20 000 – 30 000 лв., защото хората все още изпитват трудност заради инфлацията.
- Какви са вашите наблюдения за потребителските нагласи на клиентите – търсят ли се по-нови автомобили от по-евтини марки с базова оборудване или се предпочитат стари като година на производство коли, но по-луксозни като изпълнение? Например, ако някой е решил да си купи кола до 15 000 – 20 000 лв. дали ще предпочете 15-годишен мерцедес или 5-годишна дачия?
Да, все още хората предпочитат да си закупят стар мерцедес, за сметка на ново рено например. Тук всичко опира до манталитета ни и ще трябва да минат доста година, докато се пречупим.
- Кога се очаква да се възстанови пазарът в световен мащаб и евентуално това да рефлектира и на родния такъв?
Не мога да кажа със сигурност. Чувам, че се задават нови вирусни пандемии и ако дойде нов локдаун в някоя от големите страни, където се произвеждат компоненти, като в Китай например, може скоро да не се възстанови пазара. В Украйна също се произвеждат много автомобили, но в момента войната пречи.
- Какъв съвет ще дадете на хората, които в момента търсят автомобили? Изглежда, че електромобилите набират все по-голяма популярност?
Със съвет не искам да се ангажирам. Имаше еуфория около електрическите автомобили, но и тя премина. При скъпите електромобили се вижда огромен спад и огромно намаляване на цените и на употребявани и нови и все по-малко се купуват скъпи електрически автомобили. Към момента много повече се търси ниския клас при електрическите коли предимно заради хората, които си правят сметка заради цените на горивата.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
2 Коментара: