Пред БЛИЦ TV бившият служител на ДАМТ Иво Атанасов говори за цените на горивата и защо сме ощетени при подписването на зелената сделка. Планът за устойчивост и развитие определено е в наш ущърб и условията трябва да се предоговорят. А създадената "Петролна компания" може да изиграе важна регулация, но министър Кирил Петков е искал да я закрие или да я превърне в поредния контролен орган, напук на това което направиха Бойко Борисов и Емил Караниколов.

Цените на горивата у нас отдавна не са борсови. Според Атанасов те нямат нищо общо с външния пазар и котировките. Когато корабът акостира на пристанището във Варна, ако платим акцизите и ДДС - то ще имаме формирана цена с 0.30 стотинки надолу. Но основният производител е един "Нефтохим Бургас" там са приели ценова политика и всичко да минава през данъчни складове.

По думите на експерта при една и съща цена всеки поема риск на колко да продава и какво ще декларира пред НАП. Неговият съвет е потребителите на горива да не се хващат по- ниските цени докато зареждат.

В последно време има тенденция да се намали проблема с качеството на горивото, защото то излиза от едно място "Нефтохим Бургас" и спазва всички производствени стандарти. Когато служителите на ДАМТН откриват несъответствията те са при транспорта на горивото – пътят е заводът, данъчния склад, малкия обект.

"В закона е казано, че  ДАМТН трябва да осъществява контрол върху транспортните средства. Там съм от 2014 година, едно не сме проверили". 

Според Атанасов нарушенията се крият и това се прави умишлено, за да се защитава браншова организация.

"При разтоварването се нарушава качеството. Малките превозвачи при тях е проблемът - карат дизел, после бензин. Плаща го разпространителя и крайния потребител". Когато горивата се транспортират от склада много рядко има отклонения в качеството".

Пред БЛИЦ ТV Иво Атанасов обясни и защо горивата вървят нагоре. " Всичко е заради зелената сделка, Европа ще ни наложи данъци, които ще оскъпят горивото. Без да съм изпълнителната власт страната ни може да си договори по-добри условия по Плана за устойчиво развитие, там е  всичко".

Като служител в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Атанасов е специализирал в разкритията на контрабандни горива. Той е на мнение, че сив пазар има, защото оборотите са огромни: "Моето дисциплинарно уволнение е заради проверка в координационен център към ГДБОП. В моята работа съм установил контингент и те ходят по него да го проверяват. Цялата информация им е предоставена, а те не взеха отношение за уволнението ми от Петър Горновски".

По думите му за проверките никой не трябва да знае, но имало теч в полза на бизнеса, те нагрявали от звънене телефона на Иво Атанасов, който е зам.- директор в дирекция от 2014 година, с идването на Пламен Орешарски като министър-председател.  

Измамите се получават при измервателните уреди - нивомерите, те се манипулират. Иначе горивата са от рафинерията на "Нефтохим Бургас", но Атанасов заяви, че вносът на пазара идва от съседките  - от  Сърбия бензин, от Румъния дизел, а качеството не е по лошо от нашето.

Идеята за Държавна петролна компания е работеща. Според експерта в Хърватия нещата са се получили , заради приватизацията на държавни бензиностанции. Той направи аналог с нашата компания "Петрол". Така държавата се превръща във  важен играч на пазара, защото освен да регулира ще има и алтернатива на "Нефтохим Бургас" – "разбива картела, които се отрича и няма да има високи цени на горивата, поне 0.30 стотинки надолу".

Атанасов ни връща към замисъла на идеята - "да се вземат готови търговски обекти и да се брандират. Избягва се собствеността върху базите и складове, като се намалява дефицитът. "Хората получават заплати, но са с вързани ръце Кирил Петков иска да ги закрие или да ги превърне в поредния контролен орган. Не му остана време като министър, но сега ще го направи".

Бившият служител разказа пред нас, че контролните органи си пречат и всички сме потърпевши от това. Просто държавата трябва да се намеси адекватно, защото тя не е с вързани ръце .