След кървавата касапница край Своге, отнела живота на 16 души, все по-актуален става въпросът за състоянието на пътя в района на тежкия инцидент. Експертът инж. Ясен Ишев, председател на УС на научно-техническите съюзи по транспорта в България, коментира пред БЛИЦ какви са особеностите на пътя в района на тежката катастрофа и качествен ли е бил ремонтът, направен преди няколко години.
Познавате ли трасето на участъка?
Познавам цялото трасе, то е 80 км. Често пътувам. Пътят реално пресича Стара планина, при трудни условия- изкачвания, спускания, остри криви, пресичания. Само от София до Своге броят на населените места е 5- Нови Искър, Владитричков, Луково, гара Томпсън, Своге. Всички те са обезопасени. В планинския терен по дефилето има всички необходими знаци, има много ограничения на скоростта до 40 км.
Преди години пътят беше в недобро състояние, без еластична ограда, липса на предпазни огради и т.н.

Пътят на излизане от Своге в посока София е  прав участък, с десен завой и пак спускане. Можело ли е да се проектира по друг начин?
Пътят е направен по Програма“ Транзитни пътища“, самото техническо задание и условията на финансиране не позволяваха тогава преди 8-10 години да се излиза от вече съществуващото трасе на пътя. Винаги препоръчвам преди проектиране на нов път да се правят инспекции и одити по пътна безопасност, за да се преодоляват рисковете, но това е път който се ремонтира.
Там, където се случи тежкият инцидент, наистина има един прав участък и завоят е десен с наклон, но има всички необходими знаци, ограничения на скоростта, дори има жълти знаци с предупреждение за опасност от ПТП, шофьорите са в населено място, но комбинацията прав участък със спускане е подвеждащо.

Пътят е изпълнен по стандартите на FIDIC,  каква е Вашата оценка като ползвател и експерт?
Пътят е изпълнен според заданието, беше пуснат за експлоатация през 2014г., въпреки че Акт 16 е подписан по-късно, но това  не е изключение. След приемане на акт 15 и съгласуване с КАТ съоръжението се пуска за експлоатация, Възложителят закъснява заради различни причини. По принцип гаранцията на асфалтовото покритие според Наредбата е двугодишна т.е. , вече е минала. И да не забравяме, че от както започнаха ремонтите по АМ “Хемус“ целия трафик на тежкотоварни автомобили минава по този път.


Ивайло КРАЧУНОВ, БЛИЦ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ