Пред БЛИЦ TV министър Гроздан Караджов заговори за проблеми с инхаус поръчки и незаконно строителство в някои от участъците на най-дългия аутобан у нас. Забавянето идва заради констатирани четири моста, които са незаконни, според строителните комисии.

"Първо съоръженията са били ремонтирани, после фирмите са решили, че са за подмяна. Бутнали са ги и са изградили нови" – така обясни уязвимите от закона ремонтни дейности Гроздан Караджов пред БЛИЦ.

Той продължи с поставения срок до 2027 година, през който магистралата ще е готова напълно. Основното забавяне е заради ремонтни дейности на 7 и 8 участък от трасето. Караджов направи важно уточнение, че за тяхното изпълнение все още няма проекти, включително и заради свлачищни процеси. Той обясни, че това налага изместване на пътя и необходимост от ново проектиране.

"Ако се прекратят инхаус договорите ще имаме забавяне във времето, заради това държим тази опция отворена във времето. Като строителен министър моят интерес е да няма никакво забавяне" - настоятелен е Гроздан Караджов.



Той призна, че министерството на регионалното развитие и благоустройство са възложили на фирма да направи анализ - какви са рисковете пред българската държа и най-вече пред Бюджета, ако се прекратят инхаус договорите.

Караджов призна, че това ще бъде обсъдено и с премиера Кирил Петков, защото тези договори са действащи, нищо че заобикалят Закона за обществените поръчки. Министърът уточни, че работата по АМ Хемус продължава, а фирмите изпълняват договореното по тях.

"Балансираме между тези две пропасти - от едната страна да прекратим и забавим строителството, а от друга страна да продължи работата по едни несключени договори в заобикаляне на закона" - така той обясни нормативните пречки пред инхаус договорите.
 

"Всичко е извзето от служебното правителство като документи, затова не съм правил нито една среща с министър Бойко Рашков на тема АМ Хемус".

Сред приоритетите на това правителство са скоростният път "Ботевград - Видин" и най- дългия аутобан у нас, но по тях има проблеми - незаконното строителство и инхаус поръчките. По думите на Караджов се чака експертното заключение на проверяващата фирма.

"Констатирано е, че в 4 и 5 участък има незаконно строителство на три моста. Тръгнали са да ги ремонтират, след това са преценили, че са за подмяна" - Гроздан Караджов уточни, че затова сега се чака решение на Народното събрание.

За обектите от национално значение се използва едноинстанционното обжалване, но коалиционните партньори от Демократична България искат да върнат стария режим, с което вицепремиерът Гроздан Караджов не е съгласен и се надява парламентът да не го одобри.

"Отсечките от АМ Хемус където няма проект и няма ОВОС, и се мине на двуинстанционно обжалване - това вече ще забави допълнително строителството".

Има ли напрежение в коалицията след два месеца управление Гроздан Караджов заяви следното:

"Не съм член на "Има такъв народ", но участвам в коалицията. Работя в екип със всички останали министри. Там пропукване няма", увери той.