Kандидатите за книжка с повече часове кормуване, това заяви в интервю изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски, цитиран от "Монитор". Връзка между системата на ИА "Автомобилна администрация" и масивите на МВР ще направи невъзможно явяване на друг човек на изпита вместо истинския кандидат, заяви той. Ето какво още каза Бойко Рановски.

- Г-н Рановски, разделянето на Закона за движение по пътищата на три е в ход, над 300 страници са предложенията при общественото обсъждане. Готвите шофьорите да не могат да ремонтират автомобилите си на улицата. Остава ли в сила идеята ви?
- Да, мярката не е насочена срещу водачите, а към сервизите, които работят нерегламентирано, със съмнителни хора и части, дават ниски цени, но без гаранции за извършените ремонти, което има особено значение за пътната безопасност. Иначе водачите ще могат да извършват елементарните ремонти, като смяна на крушки, бушони и които са описани в книжката на автомобила, но не и сериозните – кормилна уредба, спирачки, ходова част и двигател. Ще вкараме сервизите в регистър, ще им дадем достъп до нашата информационна система, където да отразяват ремонтите, за да се знае, че като стане инцидент с някой автомобил, ще имаме цялата му история.

- Това означава ли, че ще може да проверявате сервизите?
- В момента те не се проверяват, да не говорим, че голяма част от обектите са регистрирани като търговски като магазини или изобщо не се обявени никъде. При регламент ще може да реагираме на сигналите, които и в момента получаваме.

- Част от промените в законите предвиждат най-сетне автобусите да имат задължителни колани. Колко ще струва средно въвеждането им в един автобус?
- Конкретни разчети нямаме, защото може да се сложат нови или употребявани седалки. На някои има възможност да се монтират само колани, зависи от конструкцията на превозното средство. След това ще бъдат изпитани в техническа служба и сертифицирани. Съответно ще им бъде издаван протокол, който ще бъде входиран в „Автомобилна администрация” и ако всичко е наред, му издаваме одобрение.

- Знаете ли вече на колко автобуса трябва да им бъдат сложени колани?
- Точна информация няма, но предвид това, че 13 хиляди са регистрираните автобуси за обществен превоз на пътници, а 50 на сто от тях са преди 2006 г., се предполага, че трябва да преминат през дооборудване. Но това не е гаранция, защото както се видя с катастрофиралия автобус край Своге, въпреки че е бил 2001 г., той е имал колани. Затова не може да дадем информация колко са без колани.

- Колко проверки на автобуси са извършени от началото на годината?
- Към днешна дата (бел.р. - интервюто е взето на 31 август) са извършени 7135 проверки, от които са написани 800 акта – 547 на водачите и 243 на фирмите. В момента разработваме нова методика за контрол на автомобилния транспорт, която да е основана на база риск. По европейска директива всички превозвачи ще бъдат категоризирани в зависимост от нарушенията, които извършват и автопарка, който притежават. Повече нарушения ще водят до повече проверки и обратното. Това би трябвало да дисциплинира превозвачите, защото ще бъдат проверявани не само у нас, но и от европейските служби. Ние сме свързани в една система с тях, в момента я надграждаме.

- Какви изисквания ще въведете при пътната помощ?
- Смятаме да въведем изисквания в Закона за автомобилни превози какво представлява превозът на превозно средство, което подлежи на ремонт. Останалите превози всъщност са срещу заплащане – да си закараш МПС до Пътна полиция или за ремонт. Ще въведем изисквания по отношение на превозните средства, квалификацията на шофьорите, как да са обозначени, къде може да се движат. Принципно да нямат право да отказват придвижване на катастрофирало превозно средство, както и документацията за дейността им. В момента нищо не може да се провери в работата им освен дали са регистрирани в Агенция „Пътна инфраструктура“.

- Една от горещите теми са опитите за измами с шофьорски книжки. Какви промени ще въведете още, за да ги пресечете?
- Всички областни отдели са оборудвани с устройства, с които може да проверяват истинността на личните карти при явяване на изпит. Благодарение на тези устройства успяхме да засечем такива случаи и да ги изпратим към органите на МВР. В момента работим по европейски проект във връзка с електронното управление. По него ще свържем голяма част на агенцията с тези на МВР. При явяване на изпит ще се прави проверка на личната карта в системата на МВР, за да потвърдим дали документът е валиден. И да връща в рамките на секунди и информация за снимката на лицето. В момента сме въвели програма за лицево разпознаване, но тя работи със снимката от личната карта, която е с лошо качество. С връзката с МВР ще отпадне напълно възможността за явяване на друг човек на изпита вместо истинския кандидат.

- На обществените обсъждания са поискали да бъдат върнати полигоните. Как трябва да изглеждат?
- Първоначално на площадка, разграфена с конуси ще се изпълняват елементи. Гърбици няма да слагаме, защото е голяма допълнителна инвестиция, а повече съвременни автомобили разполагат със системи за автоматична ръчна спирачка. По-скоро искаме да видим дали кандидатът се оправя с маневрирането, габаритите на автомобила и др., преди да излезе на пътя.

- Ще увеличите ли часовете за кормуване?
- При всички случаи, защото искаме да въведем управление на автомобил на скоростен път освен на полигон. Колко часа трябва да бъдат, е въпрос на дискусия след приемането на закона. Ползвали сме опит от водещи държави с малък на брой пътни произшествия. При мотористите няма да има сериозни промени, освен че и при тях ще има извънградско шофиране. Промените ще са при масовите шофьори. Маршрутите на изпитите ще се генерират от система, предварително зададени определени според спецификата на населеното място, а не изпитващият да определя маршрута.

- Ще се борите ли идеята курсовете да се провеждат в държавни автомобили? Колко коли са необходими за тези 100 проверяващи?
- Ако автомобилите са наши, може да ги оборудваме с датчици за натискането на педалите, включване на мигачите, може да се сложат повече камери. Трябва да бъдат назначени още 20 души да проверяват и автомобилите да отговарят на броя служители. Това е сериозна инвестиция, но от гледна точка на безопасността на хората не е толкова голяма. Това са около 4 млн. лева, които държавата трябва да плати. Последният трагичен инцидент се оценява на 17 млн. лева. Тези автомобили са като белите стаи при теоретичния изпит, така се гарантира, че няма да има манипулации.

- Как ще затегнете контрола при по-квалифицираните шофьори?
- По отношение на превозите с товарни превози и автобуси в момента има изискване тези шофьори да преминават курсове за квалификация на водача. Те са регламентирани в европейска директива, но искаме да затегнем контрола им. Ще въведем електронни регистри, за да знаем кога, къде и как се обучават. При проверка трудно уцелваме времето кога се провеждат, ще ги доближим до учебните школи, които обучават кандидати за придобиваме на правоспособност. За съжаление някои от фирмите се възползват и злоупотребяват с това обучение. Имало е случай даден водач да се води, че се обучава, а той дори да не е в България.

- Какво е решението с намаляване на корупцията при проверяващите?
- Стремим се всички служители, за които имаме информация, че са извършвали нарушения, вече да не са пътя.

- Да ги слагате на бюро?
- Но в случая това са изпитвачи, които друго не могат да правят, освен да изпитват. Лятото всички ученици, които завършват и имат годините, записват курсовете и броят на изпитите расте. Тогава имаме остра нужда от изпитващи, създава се огромно напрежение, а пък ние не може да назначим нови хора и се получава омагьосан кръг. Около 100 са изпитващите в цялата страна, има райони с по един или двама човека и ако излязат в отпуска ...
Затова имаме идея изпитите да не се провеждат от държавни служители, а от лица, които отговорят на изискванията и да ги назначаваме на граждански договор. В агенцията няма да има изпитващи със статута на държавен служител. Така ще може да им увеличим възнаграждението, защото в момента взимат 700 лева. Трябва да имат достойно заплащане според свършената работа. Но и ако установим, че извършва нарушения, ще може да прекратим бързо договора му.
В същото време ще направим звено за мониторинг на практическите изпити, като привлечем най-добрите от изпитващите и те ще проверяват хората, които може да бъда председатели на изпитващи комисии.

ВИЗИТКА:
- Роден е в Кюстендил на 22 февруари 1972 г.
- Завършва военно училище в София
- От 1996-1999 г. е офицер в армията, от август 1999 г. започва като районен инспектор в Трето РУП в София. Три години по-късно преминава в сектор „Контролно-методическа дейност“ към СДВР – София
- От март 2005 г. е служител на Пътна полиция, десет години по-късно е назначен за началник на Пътна полиция
- От средата на август е изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“