Шефът на "Мото-Пфое" ексклузивно пред БЛИЦ TV за оцеляване на бизнеса от COVID-19!
Имаме опита и мисля, че ще излезем като победители от тази битка, категоричен е Атанас Фурнаджиев пред медията ни
- Автомобилният бранш е един от най-засегнатите от кризата с COVID-19. И това е нормално, защото хората си стоят по къщите и спазват изискването на Националния оперативен щаб.
Ситуацията налага да вземем непопулярни мерки като съкращаване на хора и намаляване на всякакви разходи, но ние сме минали през подобна криза. Помните тежката икономическа криза от 2008 и 2009 г., която ни сполетя.
Имаме опита и мисля, че ще излезем като победители от тази битка.
- Сегашната криза или тази от 2008 г. ще нанесе по-сериозни щети на българската икономика?
- Тази криза, която е в момента ще нанесе по-сериозни щети, тъй като има доста производства, които са спрели в световен мащаб. Самото възобновяване на тези производства ще бъде доста трудно. Определящо ще бъде и за колко време ще приключи тази обстановка свързана с ограничаване на излизания, не ходене на работа и спрени производства.
Ако се възстановим до 3 месеца мисля, че има шанс за прилично и бързо излизане на икономиката от кризата. Но, ако кризата продължи повече от 3 месеца според мен щетите ще бъдат огромни.
Фурнаджиев пред БЛИЦ TV с първи думи за Стилиян Петров и за най-лошия възможен сценарий!
- Независимо от сложната икономическа ситуация, "Мото-Пфое" предостави 15 автомобила за ползване на Столична община, ВМА, Александровска болница и пунктове на социални грижи в големите български градове. Как се решихте на подобен жест насред пандемията?
- Знаете, че "Мото-Пфое" винаги е била социално отговорна компания. "Мото-Пфое" е част от "Сумитомо корпорация" - един от най-големите японски конгломерати и това също е от принципите на компанията. Ние заедно взехме това решение на базата на това, че всеки един от нас трябва да даде своя дан в борбата с коронавируса, защото само заедно и обединени можем да победим пандемията.
- Вижте, ние трябва да знаем и възможностите на нашето правителство, като се има предвид, че България е най-бедната държава в ЕС. От тази гледна точка възможностите на правителството за подпомагане на бизнеса са ограничени.
Всичко зависи от продължителността на кризата. Бизнесът и българските граждани могат да издържат едно прекъсване от 3 месеца, но ако кризата продължи и след този период щетите както казах ще са огромни.
- Предложението за данъчна ваканция не бе приета от кабинета, но как гледате на идеята държавата да поеме осигуровките на работниците и служителите в периода на извънредното положение?
- Подкрепям идеята, за която казвате. Мисля, че е добра мярка.
Но за съжаление нашата държава е с ограничени финансови възможности, така че не можем да очакваме кой знае какви чудеса да се случат тук.
- Единствената положителна новина от пандемията е, че въздухът е по-чист. Не би ли следвало правителството да вземе драстични мерки за ограничаване на вноса на стари автомобили, които тровят въздуха?
- Това е нещо, което отдавна трябваше да се случи! Надявам се всички ние да извлечем поуки от тази криза и да се отнасяме по различен начин към майката природа.
Постоянният стремеж на човека да произвежда материални блага, към увеличаване на икономика и производства води до замърсяване на околната среда и до тази пандемия с коронавируса.
- Кога според вас ограничителните мерки свързани с пандемията ще започнат да отпадат?
- Аз лично очаквам, че извънредното положение няма да бъде удължено след средата на месец май. Очаквам, че след 13 май ще започнем да се връщаме към нормалния си начин на живот. Но такова решение ще се вземе, ако се види, че пикът на пандемията е преминал и случаите на заразени намаляват. Решението зависи и от отговорното поведение на българските граждани. Всеки един от нас трябва да спазва мерките, така че да можем да се преборим с тази пандемия.
- Какъв е Вашият съвет към колегите ви от автомобилния бранш в този сложен момент?
- Да взимат правилните решения, т.е. това, което всички ние правим - оптимизация, съкращаване на разходите там където са възможни, пускане на част от служителите в неплатен и платен отпуск, за да се намали тежестта на фирмата, за да може тя да удържи на натиска.
Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ
Последвайте ни