Руски експерти от Министерство на отбраната са стигнали до извода, че военният самолет Ту-154 се е разбил заради грешка на втория пилот, който объркал системите за управление, както и заради ниска височина и претоварване на машината. Лайф.ру публикува основните им изводи, събрани в първоначален документ на руското МО. 
 
След пълно разшифроване на черните кутии от разбилия се в края на декември 2016 г. в акваторията на Сочи самолет експертите могат да посочат причината да катастрофата. Извършено е параметрично и речево изследване на черните кутии.



Според мнението на специалистите самолетът се е разбил заради съвкупност от няколко фактора: машината е била претоварена, вторият пилот Александър Роменски обърква при излитане ръчките за управление на шасито и задкрилките. Когато екипажът забелязал грешката, вече било късно – на тежкия Ту-154 просто не му достига височина за спасителни маневри, затова и се удря във водата със задната част на фюзелажа и се разбива.
 
Проверените от експертите параметрични и речеви данни от черната кутия говорят за това, че на третата минута от полета, когато лайнерът се е намирал на 450 метра надморска височина, са започнали да работят датчиците на системата за устойчивост на курса, тогава самолетът започва рязко да губи височина заради проблем със закрилките.
Според специалистите това става, след като вторият пилот – 33-годишният капитан Александър Ровенски вместо да прибере шасито, прибира задкрилките.

„Заради това самолетът губи височина, екипажът се опитва да обърне машината, за да я приземи, но не е успял да го направи”, твърди източникът на Лайф.

Както вече е изяснено, ситуацията била допълнително утежнена заради претоварване на самолета. В багажното отделение всичко било претъпкано извън нормите. Това довело до там, че задната част на самолета започнала да се накланя надолу. Експертите са категорични, че не е имало никаква възможност самолетът да бъде спасен – не му е достигала нито скорост, нито височина. Така опашката на лайнера се удря във водата, части от секундата по-късно самолетът се врязва с голяма скорост откъм дясното си крило в морето и се разбива.



На снимката (отляво на дясно): Командирът на лайнера Роман Александрович Волков и помощник-командирът капитан Александр Сергеевич Ровенский. 

От размяната фрази между втория пилот и командира на самолета става ясно, че нещо се случва със задкрилките, след това се чува сигнал за тревога.

Ето и самата разшифровка:

— ... Скорост 300... (не се разбира)

— (не се разбира)

— Командире, губя позиция!

— (Не се разбира)

 (Чува се рязък сигнал)

— Задкрилките, какво става!

— Високомерът!

— Ние... (Не се разбира)

(Чува се сигнал за опасно приближаване до земята)

— (Не се разбира)

 — Командире, падаме!

Така експертите разбират, че в самолета е възникнал проблем със закрилките именно по вина на екипажа.

Пилоти, летели на Ту-154, с които разговаря екип на Лайф, потвърждават изводите на експертите от Министерство на отбраната.



„При Туполев ръчките за прибирането на шасито и задкрилките са сложени на козирката на кабината на пилотите – точно между двамата, над предното стъкло. Може да се сбъркат, особено, ако вторият пилот, който отговаря за управлението на закрилките и шасито, се е уморил”, твърди заслужилият пилот на Русия Виктор Саженин, който е летял осем години именно с Ту-154.

По думите му не трябва да се изключва още и такава версия, че след излитането екипажът е превишил скоростта и механизмът на задкрилките се е разрушил.

Експерти коментират и друг фактор, който би могъл също да е допринесъл за катастрофата – липсата на достатъчно знания на пилотите как да действат в екстремни ситуации.
„По всяка вероятност нито командирът на самолета Роман Волков, нито вторият пилот Александър Ровенски не са преминавали през специална подготовка”, твърди източник на Лайф от комисията по разследване на катастрофата.

Експертите твърдят също така, че ако не е имало претоварване на багажното отделение, пилотите може би биха имали някакъв шанс да спасят самолета.

Превод БЛИЦ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ