Последните думи на пилотите „Задкрилките!... Командир, падаме!”, накараха мнозина експерти да твърдят, че именно те са причината за гибелта на Ту-154, защото не са сработили синхронно и пилотите са изгубили управлението над самолета.
 
Бившият командващ на фронтовата авиация на ВКС на Русия генерал-полковник Николай Антошкин, който е летял на същия този Ту-154 със загиналия му на 25 декември командир, отхвърля версията за задкрилките. Евентуална тяхна неизправност не може да затрудни опитен пилот, твърди генералът и споделя своята версия в интервю за КП.ру.

- Николай Тимофеевич, обяснете какво е това задкрилки?
- Това е механизация на крилото за увеличаване на подемната сила при излитане и кацане. Те се отклоняват надолу и се прибират нагору.

- Важен елемент от самолета ли са те?
- Да, при излитане и при кацане.

- Каква може да е причината те да не сработят синхронно?
- Само някаква неизправност. Може нещо да се е счупило, заклинило или да не е сработило. Но дори ако на едното крило задкрилките са спуснати, а на другито – не, това не е голяма беда за самолета.

- Може ли във въздуха да се отстрани подобна авария?
- Много просто. Това го прави автоматиката. Има хидроусилватели в системата за управление и няма особен проблем. Друга е причината в тази история. Когато отказват трите двигателя едновременно причината е в горивната система. Или горивото, или тръбопроводът... Контролът за качеството на горивото обаче е много строг, значи остава тръбопроводът. Нещо се е случило и горивото е спряло да постъпва едновременно в трите двигателя – това може да се случи. Може да са скъсали връзки между тръбопроводите, може някоя уплътнение да се е разкъсало и горивото спира да постъпва в двигателите. Тази повреда е преди двигателя, дори преди разпределителния клапан.

- А каква може да е вероятната причина за нея?
- Не знае да не са сменили уплътнението навреме, може да не са проверили тези връзки. Кога и какво е сменяно – всичко това трябва да проверят специалистите.

- Значи вие смятате, че задкрилките са невинни?
- Да не не играят роля в случая? При излитане те се прибират. Но ако едната се е прибрала, а втората – не, то самолетът ще издържи.

- А други казват, че точно това го е преобърнало странично.
- Я не мисля, че го е преобърнало. Летците винаги са нащрек. Командирът на Ту-154 беше опитен летец, летял съм с него в Сирия на този самолет.

- А има ли вариант едновременно да е са възникнали две аварии – със задкрилките и в горивната система?
-  Не. Когато отказва горивната система, спират двигателите и като следствие и хидросистемата, тя е електрохидравлична. Може би нещо такова се е случило. Аз смятам, че основната причина е в отказа на двигателите.

- А какво може тогава да означават думите „Задкрилките... Командир, падаме!”
- Най-вероятно, че задкрилките е необходимо да бъдат прибрани или спуснати преди приводняването. Все още не знаем какво точно са си говорели, защото тези думи са от черната кутия. А оранжевите кутии, които шифроват всичко, още не са разчетени.  Сега коментират, че крилата нямали подемна сила. А откъде да имат подемна сила, ако двигателите са отказали и не работят поради липсата на гориво. Задкрилките се спускат преди излитане и на височина около 100 метра се прибират. Всичко зависи от типа на самолета и на каква височина е той. За какво неизлизане на задкрилките говорят, щом се чува доклада на инженера: "Задкрилките са спуснати". И докладват за кацане.

- А претоварването можело ли е да изиграе някаква негативна роля?
- Какво претоварване? Това е граждански самолет. Претоварване има при изтребителите или щурмовите самолети, когато правят разни лупинги и виражи. А този самолет си излита по хоризонтала, без резки маневри и няма никакво претоварване. 

Превод и редакция: БЛИЦ

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ