Попълнете търсена ключова дума или фраза

Ето как е потънал злощастният 100-годишен "Мопанг" край Созопол, на път от Истанбул за Бургас (СНИМКИ)

https://blitz.bg/intsidenti/eto-kak-e-potnal-zloshchastniyat-100-godishen-mopang-kray-sozopol-na-pt-ot-istanbul-za-burgas-snimki_news621398.html Blitz.bg Созопол, България 19 Авг. 2018, 21:46 7290 прочита 0 коментара
Потъналият край Созопол кораб „Мопанг”, който стана печално известен в последните дни с това, че в него има останало огромно количество мазут, изтичащо в морето, всъщност има богата неразказвана досега история. Това разкри Михаел Заимов – мъжът, който откри останките на плавателния съд, съобщава „Флагман“.
 

Корабът е от типа WWI Sub boats, построен от Submarine Boat Company – корабостроителница в Ню Джърси, собственост на General Dynamics. “Мопанг” е създаден по специална програма, свързана с поръчката на 150 еднакви плавателни съдове с цел компенсиране на загубите по време на Първата световна война.
 
Пуснат е в експлоатация на 20 януари 1920 г. – преди близо век. Дълъг е 102 м, широк – 14 м. Задвижва се от 1 дизелов двигател с мощност 1500 конски сили и има 1 винт.
 
Първоначалното име на кораба е Meeshawn, по-късно е преименуван на Pitsburg Bridge, като финалното му име преди да потъне става “Mopang”.
 
През февруари 1920 г. отплава на първия си курс – Нюарк-Флорида-Ню Орлийнс-Ротердам-Лондон.
 
Тук започва и интересното. Поради фалит на фирмата, която го обслужва, „Мопанг” е предаден на A.H. Bull&CО за служба в Черно море. Започва курс №53 от Ню Йорк на 1 април 1921 г., като доставя стоки за белогвардейските войски в Русия.
 
На 1 юли същата година, пътувайки от Истанбул за Бургас, се натъква на мина от Първата световна война.
 
Тя поразява първи и втори трюм и е фатална за целостта на плавателния съд. Той потъва изключително бързо. За щастие няма жертви.
 
В момента „Мопанг” лежи на десния си борд на дълбочина между 24 и 32 метра. Възвишение от дъното – 7 метра. Основните повреди от взрива са в носовата част на кораба. Ясно различими са надстройките, части от комина и палубата. Свободен е достъпът до трюмовете и част от каютите.
 
Остатъци от товара са купчина обувки, сандъци с резервни части. Те са видими в трюмовете. На място е винта с диаметър около 3 метра и кърмовата лебедка. По протежение на корпуса се плъзга котвената верига, потъваща в наносите по дъното.
 



 

0 Коментара:

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. Вижте нашата политика за бисквитките повече тук.Приемам