Падналият край Шумен самолет е с двойно управление и е трудно да се разбере кой е пилотирал без да се разговаря с бащата и сина. Това каза Христо Христов, директор на Дирекция „Звено за разследване произшествия във въздушния, водния и железопътен транспорт“, ръководител на Специализирано звено за разследване на авиационни събития, който участва в огледа на самолета на мястото на инцидента, предаде Фокус.

Той посочи, че двамата пострадали са в реанимацията и ще бъде разговаряно с тях при първа възможност. 

„Бащата е казал, че той е пилотирал, но трябва да се провери дали е така, защото често родителите са склонни да поемат отговорност заради децата си“, каза Христов. 

Самолетът е изпълнявал планиран полет от Балчик за летателна площадка „Шумен“.

„Имало е вятър, самолетът е прелетял е 2/3 от пистата, не е успял да кацне и решава да мине на втори кръг. Във втория момент самолетът пропада, защо се случил скоростният срив ще бъде проверено. Самолетът е задрал в земята, подскочил е, закачил се е в намиращата се тук джанка, завъртял се е около нея и се е установил на място“, заяви Христов. 

Той посочи, че се работи по няколко версии относно причината за инцидента. 

„Първата е човешкият фактор, втората – технически проблем, възникнал в самолета в момента на управление, и третата версия са неблагоприятни метеорологични условия. При пориви на вятъра, когато самолетът е в еволюция на кацане с минимална скорост, той е трудно повратлив и се поддава на тези неща“, коментира Христов. 

„Авиацията е хубаво нещо. Тя е стабилен транспорт, а хората обичат да летят“, добави той. 

Христов посочи, че звеното разследва около 7 - 8 случая средно в годината, не само в леката и свръхлеката авиация, но и в тежката, в ръководство въздушно движение и други.

За миналата година са разследвани две събития със свръхлеки самолети, до този момент на настоящата година също има няколко случая. Падналият самолет е „Пайпер“. Той е почти нов, като мото часовникът му сочи 837 часа. Той е четириместен бизнес самолет, подходящ и за обучение на професионални пилоти.

„Познавам бащата от много години. Той е опитен пилот и за мен е бог в авиацията. Имало е няколко случая в селскостопанската авиация, при които е излизал от тежки кризисни ситуации. Искам този човек да остане жив“, каза още Христов. 

Той посочи, че синът е инструктор на леки и свръхлеки самолети. По думите му те имат училище за обучение на любители и професионални пилоти. 

Христов заяви, че самолетът е летателно годен и уточни, че летателна годност се издава за една година. 

Христов допълни, че двамата пилоти са с валидна медицинска годност и валидни билети. Първо бащата и синът са прелетели разстоянието от Шумен за Балчик със свръхлек самолет, който е към училището, а след това са се върнали с „Пайпър“-а. Самолетът е на друго лице. 

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!