Ударихме нещо и след два часа и половина „Фурия” потъна. Това разказа Диан Зайков, които оцеля заедно с Михаил Копанов, но двамата загубиха яхтата си в най-старата и изключително трудна презокеанска регата „Остар“. Инцидентът с българите като във филма „Перфектна буря“ се разигра рано сутринта на 10 юни, на 250 мили от канадския бряг, пише в. "Телеграф".
Въпреки че плаването им започна тежко с повреда на автопилота още на старта в Плимут (Вбр), в деня на катастрофата те вече бяха успели да поведат в класирането. Буря в студения северен Атлантик обаче преобърна ситуацията и те не успяха да завършат състезанието до Нюпорт (САЩ), което продължава около 3000 морски мили (5500 км) по пътя на „Титаник“. От 22 стартирали яхти най-вероятно ще финишират едва 7, но надпреварата още не е приключила. Останалите също станаха жертва на силния циклон, още пет яхти потънаха, което е рискът при такова екстремно северно изпитание.

39-годишният Зайков и най-опитният ни ветроходец - 52-годишният Копанов, вече се прибраха невредими при семействата си в България. Голямата им болка е раздялата с 11-метровата „Фурия”, която океанът погълна пред очите им. Тя е собственост на Румен Котов, техен партньор в начинанието, което освен с неговата финансова подкрепа, се осъществи с помощта на община Бургас и много спонсори. „Истинските моряци са по-корави от яхтите”, бяха първите думи на Котов, след като успя да се свърже с канадския кораб, спасил нашия екипаж.

„В тези часове бяхме щастливи, защото яхтата ни вървеше добре, бяхме начело, единствени от нашата група избрахме северния маршрут. Всички останали бяха слезли южно от нас и бяха влезли в циклон, който ние успяхме да заобиколим. За нещастие обаче се образува нов циклон, който нямаше как да избегнем“, каза пред изданието Диан.

Той тъкмо се прибрал от своята смяна, за да си почине в лодката, когато усетил удар, чул помпата да се включва и видял как лодката започва да се пълни с вода. Преди потъването вятърът бил около 25 възела, нещо нормално за тази регата. „Макар че в България при 20 възела не можеш да видиш лодка в морето, докато на „Остар” това е средната скорост. Това му е трудното – силният насрещен вятър, насрещното течение, зоните с айсберги и студът. Водата обикновено е около 5 градуса, а температурата през деня около 10-12”, обяснява Зайков, който веднага съобщил на Мишо за нахлулата вода, двамата запалили двигателя, свили платната и включили още две електрически помпи.

„Видяхме, че не можем да изпомпваме повече вода, отколкото влиза в лодката, и решихме, че трябва да подадем сигнал за бедствие“, обяснява Диан.

След като се свързали с Румен Котов, те задействали сателитна система EPIRB, която дава сигнал, че си в бедствие и показва местоположението ти. „След известно време Румен ни прати съобщение, че на час и половина от нас има кораб, който идва да ни спасява. Мишо управляваше, а аз вадех водата с ръчната помпа, така успявахме да изпомпим по-голяма част от водата, която нахлуваше в лодката“, връща се назад Зайков.

Процедурата по спасяване включвала два кораба, но нямало време за това, тъй като в двигателя на „Фурия” почнала да влиза вода. „Мишо съобщи това на капитана на кораба и той предприе мерки да ни евакуира. Тогава и времето се влоши - вятърът стана 40 възела, вълната много по-голяма, нямаше добра видимост. Първо от кораба направиха опит да се доближат до нас и да ни хвърлят въже. Не успяха, беше рисковано, защото се оказаха много близо, а вълната беше наистина голяма. Имаше реална опасност да ударят лодката и ни дадоха команда да влезем в спасителния плот. Влязохме в плота и срязахме въжето, което ни държеше за лодката. Приближиха се пак, хвърлиха отново това въже, успях да го хвана, вързахме плота и те ни изтеглиха до кораба и ни качиха. Имахме голям късмет, че точно този кораб беше наблизо. Той е пригоден и за спасителни операции, всички действаха много адекватно.”

„България трябва да бъде много щастлива, че има такъв ветроходец като Михаил Копанов и хора, обичащи морето и ветроходството като Румен Котов”, споделя Диан. През декември 2015 г. с „Фурия” тримата другари спечелиха 30-ото издание на Atlantic Rally for Cruisers, най-мащабното презокеанско ветроходно събитие за непрофесионалисти в света - от Канарите до Карибите.