Грандиозен скандал, разразил се в БГ киното, е на път да подложи крак на първите признаци за съживяване на родното филмово производство. Шефът на комисията за игрални филми към Националния филмов център Евгений Михайлов подаде оставка след разкритията, че на последната сесия на държавната агенция е преписал мотивите от оценъчните карти на проектите от кинокритичката Геновева Димитрова.
Двете огледални оценъчни карти &ndash; на Евгений Михайлов и Геновева Димитрова, бяха публикувани в медиите. Това постави по съмнение обективността на комисията (която се състои от 8 души и един председател) и в частност на нейния председател. Породиха се редица въпроси. Дали преписването е станало със знанието на Геновева Димитрова? Ако не е, както кинокритичката категорично отхвърли вчера, то как Евгений Михайлов се е сдобил с нейната оценъчна карта? Доколко неговото класиране е меродавно и не е продиктувано от други интереси? Своите мотиви да си подаде оставка бившият шеф на Киноцентъра и режисьор на &bdquo;Сезонът на канарчетата&rdquo; е изложил на две страници до НФЦ и Съюза на филмовите дейци. В тях той признава греха си &ndash; преписал поради &bdquo;липса на време&rdquo;, но e &rdquo;взаимствал мотиви, не оценки&rdquo;. Освен това отхвърля съмненията за &bdquo;договорки&rdquo; и според него са класирани най-добрите проекти. Днес заседава комисия в НФЦ, която трябва да разреши този заплетен и неприятен казус, пише &quot;Монитор&quot;.<br /> <br /> Оставката на Евгений Михайлов обаче не може да обезсили решението на комисията, смятат запознати. &bdquo;Преписването&rdquo; може да се осъди морално, но доколко има юридическа стойност, ще се произнесе днес НФЦ.<br /> <br /> На пролетната сесия комисията за игрално кино класира 20 проекта (3 за игрални филма, 3 късометражни, 6 дебюта (4 игрални и 2 късометражни) и 8 проекта за развитие на сценарий и това най-сетне щеше да отприщи забатачената ситуация в нашето кино.<br /> <br /> Грандиозният гаф с Евгений Михайлов поставя под съмнение първата част от решението на комисията, класирала с най-много точки 3 игрални филми - &bdquo;Извън пътя&rdquo; на Николай Волев, &bdquo;Рибена кост&rdquo; на Драгомир Шолев (продуциран от &bdquo;Клас ЕООД&rdquo;) и &bdquo;Шекспир като име на улица&rdquo; на Валери Йорданов (с продуцент &bdquo;Чучков брадърс&rdquo;. Срещу това решение вече е подаден иск в съда. Сестрите Милена и Невена Андонови (&rdquo;Маймуни през зимата&rdquo;), които участваха с проекта &bdquo;Пастир&rdquo;, са подали жалба до Административния съд, като мотивите в нея също ще бъдат разгледани днес в НФЦ.<br /> <br /> &bdquo;Оценъчните карти са паспортът, началото на живот на всеки бъдещ филм. Субективизмът е неизбежен, но точно затова комисията е съставена от хора от гилдията, които могат да дадат обективно и професионално мнение, което излагат в мотивите си към оценъчните карти. Мотивите са гаранция за стойността на тяхното мнение и знак на уважение към даден проект&rdquo;, казаха те пред &bdquo;Монитор&rdquo;. Като добавиха, че скандалът с преписването говори, че всичко е предначертано. &bdquo;Щом като не принадлежим към някой от кръговете, които си раздават пари, то това означава, че нашият проект винаги може да бъде отхвърлен без всякакви мотиви? Дали не дошло време тази комисия да бъде разширена с хора извън бранша &ndash; драматурзи, художници и др., за да бъде избегната подобна ситуация&rdquo;, задават въпроси те. Дъщерите на известния режисьор Методи Андонов обясниха, че чакат реакцията на гилдията. Ако има смислен отпор от тяхна страна, то те са готови да оттеглят жалбата си. Ако ли не, жалбата може да бъде разгледана най-рано през септември и делото ще се проточи сигурно година-две. Това ще блокира парите за новите три игрални филма, които бяха класирани през юни. /БЛИЦ<br /> <br />