Ако някога сте си помисляли да хвърлите камък и да счупите стъклото на влак, не забравяйте, че после ще го платите вие. И ние – данъкоплатците. Пак ние се бъркаме и за застраховки за милиони, които обаче в много от случаите не вършат работа. И така си плащаме два пъти. Това става ясно от репортаж на Нова телевизия.
Договорите със застрахователите са сключени така, че БДЖ да влиза с 5 хиляди лева самоучастие. Тоест &ndash; за всяка щета, дружеството трябва да даде 5 хиляди, а ако има нещо за доплащане, чак тогава се включва и застрахователят. <br /> <br /> &quot;Едно челно стъкло на една мотриса струва 8 хиляди лева. В зависимост от страничните стъкла между 2 и 5 хиляди лева&quot;, коментира Християн Кръстев, бивш изпълнителен директор на &quot;Холдинг БДЖ&quot; ЕАД. <br /> <br /> Тоест &ndash; въпреки че има застраховка, всяко едно странично стъкло си остава за сметка на БДЖ. Бившият шеф на железниците признава, че последната поръчка за стъкла, която той е направил, ни е струвала 60 хиляди лева. За част от мотрисите, дружеството си е позволило още по-голям лукс &ndash; самоучастие от 100 хиляди лева. Подписалите договора ни убеждават, че само на нас това ни се струва като лукс. <br /> <br /> С намалението сумата, която БДЖ е платило за застраховки, е 20 милиона и половина. А обезщетенията, които си е върнало &ndash; десетки пъти по-малко. &quot;Де факто за тези две години са получени 3 000лв. само обезщетения на БДЖ&quot;, уточнява Кръстев. <br /> <br /> Докато в БДЖ правят поредните мащабни планове за оздравяване в бъдеще време, миналото остава на части. Години наред катастрофирали мотриси корозират докато чакат отново да тръгнат по линиите. Кадрите, които виждате са на мотрисата, която&hellip;. Щетите там са за стотици хиляди. А случаят не е единичен.<br /> <br /> Прокуратурата вече се занимава със застрахователните договори. Защото дни преди да бъде отстранено, старото ръководство й предаде одитен доклад, с който разполагаме и ние. От него става ясно, че голяма част от влаковете са застраховани само докато си стоят неподвижно в депата. И нямат никаква застраховка, докато са в движение. Договорите са подписани в този вид от хората, които новата власт върна обратно в железниците. <br /> <br /> &quot;Ако ние тези активи ги бяхме застраховали с пълно, както бяхме направили с новите мотриси, това щеше да ни струва 6,6 милиона, при положение, че щетите, които търпим са за 750 хиляди лева, тоест ние щяхме да надплатим 9 пъти. Не е целесъобразно да платим 9 пъти повече!&quot;, заяви Йордан Недев, бивш изпълнителен директор на БДЖ.<br /> <br /> Двамата, които вече бяха на разпит - сегашният шеф Владимир Владимиров и председателят на съвета на директорите Велик Занчев, категорично отричат да имат общо с на пръв погледнеизгодните договори. Оказва се обаче, че всички са били наясно. <br /> <br /> Сметките показали, че ще излезе много по-изгодно, ако дружеството си спести 17 милиона за няколко години за застраховка в движение и само си оправя щетите. И може би би било, ако изпълняваше и втората част от логичната си мисъл.<br /> <br /> На нас, макар и неексперти, пък ни се стори логично - щом може да се застрахова само на едното място, защо от БДЖ не са решили да вложат парите в застраховка в движение. И докато обсъждаме хипотези, а железниците се нуждаят от ефективен план за оздравяване, ротационните началници продължават да си прехвърлят отговорностите.<br /> <br /> Така се оказва, че всички са дали съгласие за спорните договори, които днес част от подписалите дават на прокуратурата. Наясно, според одитният доклад е бил и тогавашният министър Ивайло Московски. И е оставил решението в чужди ръце. /БЛИЦ<br /> <br /> <br />