Десетки бургазлии осъмнаха с отрязани катализатори на автомобилите си през последния месец, сигнализират наши читатели, които ни изпращат сигнали за откраднати устройства. До този момент кражбите са в ж.к.„Славейков“ и ж.к. „Изгрев“. Често на прицел са автомобили с регистрации от други области. Подобна вълна имаше преди година, смяташе се, че е отшумяла, но сега отново се наблюдава рязко увеличаване на кражбите на този вид автомобилни консумативи, пише "Флагман".

Катализаторът представлява конвертор, който е разположен в изпускателната система на всички съвременни автомобили. Неговата цел е да превърне вредните за околната среда отработени газове в безвредни вещества като въглероден диоксид, азот и водни пари, обясниха автоексперти.

Причината, катализаторите да бъдат апетитна примамка за крадците е фактът, че част от материалите от които са изработени са цветни метали - сребро, родий и платина, и струват доста скъпо ако бъдат продадени в сервизи, които нелегално ги изкупуват или предадени в пунктове за метални отпадъци. По закон те нямат право да ги приемат, но го правят.

Друга причина за кражбите e eвентуалната поправка в закона с която се предвижда от есента катализаторите да станат задължителни за всички моторни превозни средства, а по последни данни, повече от половината от автомобилите на над 15 г. у нас, нямат катализиращи устройства и ще трябва да се снабдят с такива за да не бъдат спрени от движение.

Проблемът обаче е, че цената на ново катализиращо устройство често може да се окаже почти равна на цената на самия автомобил, което поставя в затруднено положение собственицитена по-стари автомобили.

„Все повече хора идват в последно време. Най-много катализатори режат от новите автомобили, тъй като не са запушени и могат да се ползват. Свалят основно от дизеловите, защото са по-големи и имат повече материал, продават ги заради него. По-рядко идват бензинови. Режат ги с диамантено въже, става много бързо. Доколкото знам от клиенти, цената е около 500 лв. за катализатор втора употреба. Трудно се намират и обикновено поставяме гърне на мястото на катализатора“, сподели Драгомир Асенов – служител в сервиз за ремонт и подмяна на автомобилни гърнета.

Флагман.бг припомня, че в началото на годината имаше бурни дебати за това, трябва ли катализиращите устройства да бъдат задължителен консуматив за автомобилите, за да изпълним европейските стандарти за допустимите стойности на изгорели газове и дали липсата на такива ще се окаже пречка при преминаването за задължителния годишен технически преглед.

Все пак от Министерството на околната среда и водите загатнаха, че най-вероятно задължителното изискване за наличие на катализиращо устройство ще бъде само за новорегистрираните автомобили.