Най-старият международен филмов фестивал у нас стартира с българска премиера –„Времето е наше”  на режисьора Петър Попзлатев. Богата и висококаратна селекция от 55 заглавия. За осми път Фестивал на френския филм. Ретроспектива на великия швед Ингмар Бергман. Внимание и към детското кино. По традиция  с прожекцията на български филм - „Времето е наше” на режисьора Петър Попзлатев и оператора Стефан Иванов в зала 1 на НДК стартира „Киномания-2018”. Времето пък от 15 до 30 ноември т.г. на белия екран е на... нейното вече 32-о издание.
 

Несъмнено „Времето е наше” е най-сериозният опит драматично и вълнуващо да бъде пресъздаден с езика на киното мъчителния и за съжаление несвършващ български преход след 10 ноември 1989 г. Авторите на филма – Петър Попзлатев и сценаристът проф. д-р Станислав Семерджиев (ректор на НАТФИЗ) са имали за основа много силния и епичен роман на Владимир Зарев „Разруха”, окачествен от немската критика  (там бе преведен още през 2006 г.) като  „романа на промяната в цяла Източна Европа”.  Използвани са също мотиви от два разказа на известния белетрист и журналист Димитър Шумналиев. Режисьорът Петър Попзлатев, който още с дебюта си през 1989 г.с бунтарския „Аз, Графинята”, показа своя афинитета да разчупва табута и ледове на мълчанието, е направил емоционално наситено „платно” на технологията на промяната и духовното опустошение. Свидетели сме как бившата номенклатура превръща политическата власт в икономическа. „С парите, Тилев, с парите ще задържим тази власт за нас” – цинично заявява Генерала (запомнящо се изпълнение на суровия и строг в тази роля Ивайло Христов) на своя бивш подчинен, служителя от ДС  Боян Тилев (прекрасен в този труден образ Рушен Видинлиев) , „произвеждайки”  го в „бизнесмен” с куфарче пари. „Времето е наше” прави впечатление и с артистичната камера на оператора Стефан Иванов, с  много силния си актьорски екип: Леонид Йовчев, Светлана Янчева, Ицхак Финци, Ирини Жамбонас, младата Елена Телбис. Наред със своите достойнства, 124-минутната лента е на места с доста забавен темпоритъм, прекалена съзерцателност натежава  най-вече в сцените между писателя Мартин Сестримски (Л. Йовчев) и Невена (Ел. Телбис), има неясни понякога реминисценции и  доста объркан, като че ли прибързан и недостатъчно аргументиран финал. Може би финалът на филма е обусловен и от съчетаването в сценария на три първоизточника:  романа „Разруха” и двата разказа ?


Докато стартът с българска лента (филм) е една добра традиция, то "Киномания-2018" ни поднася и много нови неща. Нов е «слоугънът» на този най-стар международен филмов фестивал у нас – "Големите филми преди големите награди". Това мото не е реклама, а е напълно оправдано, защото вече свикнахме през последните години да гледаме в София, Пловдив и Варна кинотворби, които по-късно обират най-големите награди «Златен глобус» и «Оскар». Най-пресни и красноречиви примери за това са дори само "Ла-ла ленд", Три билборда извън града» или «Формата на вода». За първи път «Киномания» ще има и постоянно лого.


«С това не привършват новостите тази година – ни увери Борислав  Велков, председател на Съвета на директорите на НДК. – Обновени са всички пространства тук в НДК, свързани и с «Киномания». Рязко подобрено е и обслужването на всички приятели на «седмото изкуство», като за първи път използваме доброволци - девойките с червени фланелки. Нашата цел е да предложим качествено кинопреживяване, което разбираме като много съществена част от фестивала. Изобщо по мое мнение е необходимо да създадем истинска фестивална култура. Интересът е налице – за 32 години един милион зрители са гледали прожекции от «Киномания»


Освен за «Времето е наше», 32-ото издание на «Киномания» е време  и за родната ни кинематография да представи и други български филми. Ще гледаме премиерите и на още четири ленти: «Далеч от брега» на режисьора Костадин Бонев по романа «Чайки далеч от брега» от Евгений Кузманов, първата наша семейна Коледна комедия  «Смарт Коледа» с чаровното момче Константин Гергинов в главната роля на 9-годишния Марти и популярните актьори Калин Врачански и Кръстю Лафазанов, както и певците Орлин Павлов и Поли Генова.  Известният наш режисьор Киран Коларов (той в случая е и продуцент и сценарист) ще ни предизвика към сериозен размисъл с «Мълчанието на сестра ми» с Каталин Старейшинска в главната женска роля. «Откритието на киното ще бъде това момиче Каталин», заяви за нея режисьорът Коларов. Петият български филм е музикален и документален. Той е за знаменитото ни сопрано Соня Йончева, прославяща нашата Родина по най-големите световни оперни сцени. «Соня Йончева. Sempre libera” (б.а. – „винаги свободна” в превод на български). Сниман в продължение на две и половина години от режисьора и продуцент Георги Тошев, този 60-минутен филм надниква и във вътрешния свят на изключително обаятелната и свръхталантлива млада певица, която и през 2018 г. направи три нови централни роли (!!!)


За съжаление новото българско кино (така се казва и разделът от програмата на фестивала) е изправено сега пред много сериозни трудности. От 11 месеца насам няма никакво финансиране за родно кинотворчество. Споменават се различни причини: административно-бюрократични, правни поради изменения на кодифи-кацията, финансови преразходи от изминал период и др., но фактът си е факт.


На музикална вълна са още два филма от «Киномания-2018» -  също документалният «Музикалният храм на Алабама» (САЩ) в памет на «кралицата на соула» Арета Франклин с участието на Боно, Мик Джагър, Алиша Кийс, създателя на музикалното студио Fame Рик Хол и др. и британският анимационен шедьовър от 1968 г. „Жълтата подводница”, в който от екрана ще звучат песни на „Бийтълс” от едноименния им албум Yellow Submarine.
 

Изобщо и 32-ото издание на „Киномания”, утвърдила се по думите на заместник-министъра на културата Румен Димитров при откриването на фестивала като „една от емблемите на НДК и запазена марка за качество” ще ни зарадва отново с богата и разнообразна програма. Двата „стълба” на този истински празник – достоен за София, обявена от ЮНЕСКО като творчески град на киното, Владимир Трифонов и Хермина Азарян, стъпили върху здравия „фундамент” на НДК и Столична община, са подбрали с присъщия им вкус 55 заглавия.
Несъмнено силен магнит за публиката ще бъдат 18-е филма от раздела „Фестивал на фестивалите” – филми, отличени  като заглавия или в отделни категории: актьори, режисура , операторско майсторство и др. с награди в престижни кинофестивали. Би било достатъчно да споменем дори само: копродукцията „Всички знаят” на иранския режисьор Асгар Фархади, вече с два „Оскара” в своя актив и с участието на Пенелопе Крус и Хавиер Бардем или „Ван Гог: Пред портите на вечността” (САЩ- Франция) -  за изумителното си превъплъщение в образа на знаменития художник Уилиям Дефо получи приза за най-добър актьор във Венеция. На друг голям творец, „краля на балета” Рудолф Нуреев и неговото сензационното бягство в Париж е посветен англо-френският „Рудолф Нуреев: Бялата врана”, режисиран от Ралф Файнс, в който блестящ дебют прави младият украински танцьор Олег Ивенко. И трите филма поради очаквания голям интерес към тях ще бъдат прожектирани в зала 1 на НДК, съответно на: 17 ноември от 19.00 ч., 24 т.м. от 20.30 ч. и 23 т.м. от 19.00 ч. Носителят на „Сребърна мечка” за режисура от „Берлинале” за своя филм „Аферим”, румънецът Раду Жуде ще ни зарадва с новата си творба, също премирана в Карлови вари – „Не ме интересува, дали историята ще ни запомни като варвари” (по думите на последния румънски премиер преди края на Втората световна война,  диктатора Йон Антонеску). Кой приятел на „седмото изкуство” би се лишил от удоволствието да види легендарния Робърт Редфорд в ролята на скандалния и най-възрастен банков обирджия (последен обир на 78 години) на ХХ век Форест Тъкър в американския филм „Старецът и оръжието” ?! В него партньорка на Редфорд е лауреатката на „Оскар” Сиси Спейсик.


За осми пореден път и за седми в рамките на „Киномания” в София ще се състои и Фестивал на френския филм. Той отново е организиран с активното съдействие на Френския институт в София. „Тази година ще покажем девет френски филма – предпремиери или премиери за България – изтъкна културното аташе на Франция  у нас.- Акцентът в тях е върху комедията, но комедия със социален привкус на различни теми, напр. безработицата, но също и отношенията в семейството, извънбрачните връзки и др. С награда от Сан Себастиан за сценарий в София идва „Верен мъж” с Летисия Каста в главната роля. Изобилие от хумор ви очаква и във „Вижте как танцуваме”, заснет от комика Мишел Блан, а също и в други филми от програмата ни.”
 

Страната, дала ни бащите на киното – братята Огюст и Луи Люмиер, ще ни изненада и с екшън- комедията „Светът е твой”, с която на свой ред изненада публиката в Кан режисьорът Ромен Гаврас, най-големият син на прочутия режисьор Коста Гаврас – носител на „Оскар”, „Златна палма” и други супернагради. В „Светът е твой”  ярко блестят и звездите на френското кино Изабел Аджани и Венсан Касел.
Друго световно име в киното, италианският режисьор Паоло Сорентино ни представя новия си филм „Те” – остра сатира, вдъхновена от противоречивата фигура на експремиера Силвио Берлускони. В него политиката е представена само като тема, даваща ни някои „ключове”, но не и решения. „Италианската традиция е да бъдем иронични в драмата и драматични в иронията. Тази традиция спазва и Паоло Сорентино – споделя Луиджина Пеги, директорка на Италианския културен институт в София.
 

В раздела „Класически удоволствия” на „Киномания-2018” е включена и много богата ретроспектива от филми на Ингмар Бергман по случай 100-годишнината от рождението му, започнала още преди официалния старт на фестивала. Десетте филма проследяват немалка част от творческия път на великия швед – от прочутия „Поляната с дивите ягоди” (1957 г.) през първата му цветна лента (1975 г.) „Вълшебната флейта” – за едноименната опера на Моцарт,  до последната му творба „Сарабанда” (2003 г.), когато вече 86 -годишният „вълшебник в киното” се оттегли от режисурата.

При толкова богата и наистина висококаратна програма трудно би могло да се спрем на всички акценти в нея  (повече информация на www.kinomania.bg), но не бива да пропуснем раздела „Детско кино”. Та нали става дума за тези, които съвсем скоро трябва да бъдат спечелени за сериозното качествено кино, а не само да гледат екшън и явно комерсиални ленти. Най-малките (за тях билетите са по 5 лв., а за придружителя възрастен – 7 лв.) ще могат да се любуват на анимациите, дублирани на български език :„Белия зъб” по известния роман на Джек Лондон и финландско-полския „Мумините и чудната зимна страна” по мотиви от поредицата детски книжки на финландката Туве Янсон. Анимационен е и немският филм  „Светът на Марни” за разглезената оранжева котка Марни, докато вече споменатата българска комедия „Смарт Коледа” е пълнометражен игрален на режисьорката Мария Веселинова.

„Адресите” на прожекциите от „Киномания-2018” в столицата са добре познати: зала 1 на НДК, кината: „Люмиер Лидл”, „Одеон”, Дом на киното, Френски институт, Евросинема, G-8. Цените на билетите са също познати от години: 10 и 8 лв. (за ученици, студенти и пенсионери). Още по-умерени са цените за родните премиери от раздела „Ново българско кино” – 8 и 6 лв., и за „Класически удоволствия” – 7 и 5 лв. Единствено за прожекциите в зала 1 на НДК билетите струват 12 и съответно 10 лв. Билети отново, както и миналата година, може да се купуват и онлайн в електронния билетен център на НДК.
                                                                                   `          
Борислав КОСТУРКОВ