Японците нареждат Цветан Казанджиев сред един от най-добрите графици в света
От Американския биографичен институт му изпращат сертификат за признание в областта на изкуството
Бризентова престилка, каквато старите месари препасваха винаги щом застанат зад тезгяха, е символичната биографична книга на художника Цветан Казанжиев. Немият свидетел на живота му през последните повече от тридесет години. Купил я за шестдесет стотинки, но цената й днес въобще не подлежи на обсъждане. Откакто я има, неведнъж се е налагало да я поизкърпва, да я потяга, но няма ден, в който да е помислил да я замени с друга.
Върху бризента вече се натрупал дебел шарен пласт: боя, гипс, грунд, химикали, и пот, много пот. И точно те я правят уникална. Неслучайно един от най-известните японски графици Тошими Китано, поискал да я купи, в мига, в който я видял. Собственикът й обаче с риск да огорчи приятеля си, бил категоричен: Това ще стане, но след мен. Като ме няма. Японецът приел отказа хладнокръвно, по азиатски, но добавил нещо, което прозвучало странно от устата на един вещ познавач: Това е най-хубавата ти картина.
Точно затова „творбата“ „рисувана“ толкова дълго , никога няма да напусне ателието на Казанджиев. Останалите обаче, които е сътворил отдавна са се пръснали по света. Някои прелетели океана, други стигнало до Япония, трети и четвърти населили колекции из цяла Европа. Ямбол обаче, си остава тяхното родното им място. Както и на създателя им.
- Г-н Казанджиев, капацитетите ви подреждат сред най-успешните съвременни родни графици. Престижните ви награди от много високи форуми са доказателството. Сигурно сте мечтали за това от дете?
- Завършил съм несъществуващия вече „Полувиш институт за учители по трудово обучение и рисуване“ в град Дупница. Прибрах се в Ямбол и реших: Искам да бъда художник. Не просто да рисувам, а това да бъде професията ми. Нищо друго не ме интересуваше.
- Но това е било нещо ново, дори непознато за вас. От къде такъв кураж?
- Беше на живот и смърт. Рисувах с молив, вечер, под светлината на нощна лампа. Напредвах бавно, започнах да изчиствам нещата: щрих, петно, линия. Само аз си знаех, какво правя. Не показвах нищо на никого. Исках да стана график. Не живописец или нещо друго-график.
- Не сте учили в художествената академия. Не ви ли липсваха знания?
- Всеки сутрин , в девет часа, чаках да отворят библиотеката, качвах се в отдела за изкуство и учех. Исках да знам всичко свързано с графиката: техника, начин на работа, материали, технологии на отпечатването. Бях сам, не познавах нито един художник в града. Наех ателие и започнах с илюстрации по разкази на Йовков. Тогава един приятел, журналист ми поръча нещо за новогодишния брой на градския вестник. Взех туш, перо и рисунката ми бе отпечатана. Така започнах.
- А как продължихте?
- Местните творци разбрали за мен. Дойде, вечна му памет, известният художник Ганчо Карабаджаков и ми предложи да представя няколко рисунки за годишната изложба на ямболската група. На отриването с изненада видях, че и петте ми работи са на стената. Директорът на „Заводското училище“, което съм завърших ми каза. Цветане, за първи път виждам мой ученик да не е стругар, шлосер или механик, а художник. След няколко дни училището купи и петте ми картини. Това бяха първите пари, които спечелих от изкуство.
- Какво направихте с тях?
- Купих си графична преса. Бях толкова щастлив. Имах солидна теоретична подготовка и вече можех да експериментирам. Пробвах по много пъти, докато се получи нещо, което ми харесва. На 26 години не знаех какво е пиене, пушене, гаджета. Толкова се бях увлякъл. И тогава потвърдих решението си: Докато съм жив, ще се занимавам с графика. Качвах се на влака за София, носех наколко работи , оставях ги и чаках, дали ще се приемат за изложбата. След година дойде първата ми покана от чужбина, от Полша.
- Как ви намериха?
- Не знам, но в една година получих покани и за седем международни форума. Работих денонощно. Докато стигна до една картина изминавам дълъг път. Това са плочи, експерименти, печатане... Непознат критик ми се обади по телефона и ми каза: Стоя пред два твои отпечатъка. Ти си последния мухикан на класическата графика.
- Защо?
- Сега минаха на компютри, дигитални технологии. Аз ги отричам. Не пипнеш ли материалът, боята , това не е изкуство.
- Правили сте пет изложби в Япония. Как стигнахте дотам?
- През 1996 година взех награда на международното трианале за графика малък формат в Лодз. Призът беше за мен и България. Там се запознах с един от най-известните японски графици Тошими Китано. Той ме попита: Правил ли съм изложба у нас? Не-отговорих и след петнадесет дни получих оферта от галерия в град Нагоя. В поканата бе фиксирано: общо 43 графики със съответен формат и строги срокове. Пратих всичко и малко след това ми се обадиха, че изложбата ми е минала много добре. Осем дни по късно получих предложение от Нагано. После от друг град видяли работите ми, харесили ги и ме поканиха. Така за две години пет направих изложби. Всяка с нови работи. Страхотен труд.
- През 2012 година, във връзка с 80-годишнина от основаването на Японската асоциация за печатна графика в Арт Музея -Токио Метрополитен организират изложба на най-добрите художници в света, препоръчани от членове на асоциацията. Вие сте номиниран. От кого?
- Тошими Китано, което и изключителна чест. В каталога от изложбата присъстват само четирима български графици: Иван Нинов, Милко Божков, Димо Колибаров и аз.
- Америка също ви изненада приятно?
- Не знам кога и как от Американския биографичен институт са проучили, къде съм ходил и какво за правил, но получих от тях, диплом, официален сертификат за признание в областта на изкуството
- В последните години все пак изменихте на графиката?
- Отначало го пазех в тайна. Две години рисувах живопис и не казвах. Но вече имам две международни награди. Рисувам и акварел на специална хартия.
- След толкова работа забогатяхте ли?
- На 62 години съм. Никога не съм мислил кое мое нещо колко струва.
- Но на магазина струва...
- Аз не го правя за магазина. Искам след мен да остане нещо истинско стойностно . Това си струва усилията.
- Явно затова вашите съграждани твърдят, че: В Ямбол единствено светофарите и Цецо не спират да работят.
Интервю на Исак Гозес
Последвайте ни
0 Коментара: