Звездни вечери на оперната музика (СНИМКИ)
Такива звездни постановки, такива впечатляващи концерти не само връщат почитателите на оперното изкуство обратно в залите, но и печелят стотици нови и нови негови приятели. Тази мисъл ми се въртеше (загнезди) в главата, когато излизах от спектакъла (поредното представление) на „Трубадур” в Софийска опера и балет и от концерта на румънската „дива” Анджела Георгиу в зала 1 на НДК и слушах възторжените отзиви, при това особено на млади хора. Пред очите ми се върна лентата от моите ученически и студентски години, когато на стъпалата пред Операта също винаги имаше струпано множество хора (както в тази вечер на последния ден на февруари) и се чуваше :”Повече билети?”. Когато пред билетната каса на първия ни оперен театър винаги се виеше опашка и на улицата - „Врабча” (тогава „Янко Забунов”). „Трубадур” е по принцип истински връх в оперното изкуство – гениална музика от Джузепе Верди – прекрасни арии, дуети, терцети, полифонично звучащи хорове, силно либрето по драмата на испанеца Антонио Гарсия Гутиерес. Бушуват огнени страсти, крият се тайни, сблъскват се любов и ревност, омраза и отмъщение. Новата постановка на „Трубадур” грабва обаче дори визуално още с вдигането на завесата. Младият италиански режисьор Филипо Тонон е автор и на впечатляващата сценография и оригинално, създаващо голям обем, художествено осветление. Личи си школата на неговия ментор Уго де Ана, при когото е бил асистент по режисура и сценография. Аржентинският маестро де Ана е добре познат на оперните фенове в България от своите досегашни постановки у нас: „Аида”, „Самсон и Далила” и „Норма”. В „бисера” на Белини – „Норма” той бе режисьор, сценограф и художник на костюмите, асистиран от Филипо Тонон, Вера Белева и Кристина Ачети. Същият способен екип сега (без Уго де Ана) е «виновник» и за цялостната зрелищна визия на «Трубадур». Много стилни и красиви са кюстюмите, особено на хористите и миманса– войници, цигани и др., дело на италианката Кристина Ачети.
Сцена от "Трубадур"
Кирил Манолов
Аплодисменти след финала на "Трубадур"
Звездният състав на "Трубадур"
Софийска филхармония и нейният директор Найден Тодоров поеха риск, но уцелиха право „в десятката”, организирайки оперен концерт – рецитал в рамките на цикъла „Човешкият глас в голямата зала 1 на НДК”. На подиума блестеше оперната прима Анджела Георгиу (Румъния), партнирана от младия американски тенор Стивън Костело, в съпровод на Софийска филхармония под палката на маестро Найден Тодоров.
Стивън Костело
За своя концерт в София Анджела Георгиу беше подбрала арии и дуети от някои от любимите си опери : „Адриана Лекуврьор” от Франческо Чилеа, „Мадам Бътерфлай” и „Бохеми” на Пучини и др. Разкри палитрата на своя талант както в дълбоко драматични роли, като на Мадам Бътерфлай (Чо-Чо-Сан) или на Жулиета от „Ромео и Жулиета” на Гуно, така и в комични дуети от „Любовен еликсир” на Доницети и дори от оперетата „Веселата вдовица” от Фр. Лехар. Световната звезда омагьоса почти още с появата си публиката в препълнената зала 1 на НДК и защото тя не изпълняваше ариите като на концерт, а изиграваше всяка една от тях сценично, като част от спектакъл.
Анджела Георгиу
В тази вечер – еликсир за душата, откъм най-добрите си страни се изяви и Софийска филхармония. Първият ни оркестър направо се преобрази в годините, през които е под ръководството на Найден Тодоров. Изглежда неговата ведрост, енергия и ентусиазъм се пренесоха като „в скачени съдове” на всеки един музикант. Разбира се, музикантите, а и хористите – част от НФХ „Светослав Обретенов”, бяха окрилени и от едно прекрасно създание като Анджела Георгиу пред себе си.
Бляскавата оперна звезда се оказа е и много приятна и интелигентна събеседничка. Тя бе любезна да отговори и на някои мои въпроси за агенция БЛИЦ :
-При Вашия дебют на сцените на Роял Опера Хауз в Лондон и после в Метрополитен, но разбира се, преди Вашия „пробив” в „Травиата” със сър Дьорд Шолти в „Ковънт Гардън”, почувствахте ли известно подценяване като към млада певица от Източна Европа (не една и две Ваши колежки са се оплаквали от подобно отношение) и особено идваща от страната на Чаушеску?
- На 14 години влязох в Националния музикален университет (Консерваторията) в Букурещ. Получих прекрасна подготовка от една забележителна педагожка Миа Барбу. Чувствах се напълно готова. По-късно вече се занимавах съвсем сама - без учители, без корепетитори. Впрочем още от 6-годишна възраст знаех, че ще стана оперна певица. Никога не съм усещала подценяване! Щом запеех и преминавах всякакви журита и прослушвания. Точно по времето, когато падна режимът на Чаушеску, бях на прослушване в „Ковънт гардън” и пях на концерт в Амстердам. Единственото нещо, което е важело при мен, винаги е бил моят талант – уверено отвърна Анджела Георгиу.
Анджела Георгиу
-Аз уважавам много композитора на съответната опера, конкретната героиня, времето на създаването на творбата. Не мога например да пея и играя Виолета (б.а.- от „Травиата” на Верди) в ...изтъркани джинси или пък на сцената на класическа опера да се размотават хористи в СС-униформи! Само защото режисьорът искал да „осъвремени творбата”. Обидно е за композитора! Не търпя подобни „изкилифинчвания”! Просто си взимам шапката и си тръгвам. Разбира се, това в миналото ми костваше доста пари като неустойка. Сега вече, преди да подпиша договора, искам да видя режисьорската концепция и сценографията и чак тогава слагам подписа си. Аз съм обаче може би единствената, която казва „Не!” на режисьора и си тръгва. Повечето мои колежки обаче, при това много добри певици, си мълчат, не реагират от страх, че повече няма да бъдат канени, няма да бъдат ангажирани. Аз съм просто друга! Борислав КОСТУРКОВ
Снимки:
Архив, Софийска опера и балет, Софийска филхармония, Василка Балевска, Митя Хрусанова и Авторът
Последвайте ни
0 Коментара: