Колите с десен волан стават все по-честа гледка по българските пътища, и в това няма нищо изненадващо. Тъкмо благодарение на лявото си движение Великобритания си остава най-изгодният пазар за автомобили втора ръка в Европа, докато на места като Германия и Швейцария цените отдавна са тласнати нагоре от пълчищата автотъргаши от Изток, пише Dunavmost.com

Ако обаче решите да търсите изгодна сделка, съвсем не е задължително да финиширате с някой окаян Rover.

Колегите от британското издание Auto Express се заеха да проучат въпроса и установиха, че за не повече от 1000 лири (2300 български лева) могат да се купят и много приятни за каране автомобили. Ето най-добрите варианти, предложени от тях, на базата на съвсем реални обяви. 

Mazda MX-5

Цени: от 800 лири (1830 лева)

И до ден днешен това си остава една от най-привлекателните спортни коли: със задно предаване, леко, но кораво шаси, и злобен четирицилиндров бензинов мотор. Версията 1.8 има 150 конски сили и прави 0-100 км/ч за 8.6 секунди. 
И понеже този модел винаги е бил много популярен във Великобритания, сега вторичният пазар е наводнен с тях. Можете да намерите прилична кола от второто поколение за под 2000 лева. Само проверете за ръжда около вратите и праговете, и дали двигателят работи все още гладко. 

Skoda Octavia v RS

Цени: от 900 лири (2060 лева)

 

Първото поколение на спортната Octavia не е особено чаровно на вид, а и интериорът му е доста дървен. Но под повърхността се крият повечето компоненти от тогавашното Audi TT, начело със същия 1.8-литров турбомотор със 180 коня. За разлика от ТТ обаче тук имате място за петима и голям багажник. 

Alfa Romeo GTV

Цени: от 900 лири (2060 лева)

Италиански дизайн, много прецизен волан и чудесни двигатели - Alfa GTV е почти като бюджетно Ferrari, казват колегите от Auto Express. Версиите с V6 са по-скъпи, разбира се, но и тези с 4-цилиндровия двулитров TwinSpark си заслужават. 150-те му коня дават 8.4 секунди от 0 до 100 км/ч. Но гледайте за кола с пълна сервизна история и редовни смени на маслото. 

MINI Cooper 

Цени: от 995 лири (2280 лева)

В България подобен Cooper от 2006 година върви някъде между 6 и 9 хиляди лева, в зависимост от състоянието и в екстрите. В Англия може да се намери за една трета от цената. 1.6-литровият мотор бензинов мотор не е на нивото на сегашните агрегати, разработени от BMW, но все пак това е много пъргава и забавна за каране кола. Но не е смайващо надеждна. 

VW Passat

Цени: от 995 лири (2280 лева)

Ако ви трябва нещо по-практично и просторно, спокойно можете да си вземете 13-годишен Passat B5 на 180 000 (реални!) километра за по-малко от 2300 лева, при това - във високото ниво на оборудване Highline. Двулитровият бензинов мотор дава 130 коня, колата има 5 звезди за безопасност, и макар да отстъпва малко на Ford Mondeo като управление и динамика, далеч го превъзхожда като качество на интериора и сглобката. 

Ford Puma

Цени: от 995 лири (2280 лева)

Според колегите от Auto Express тази машина, достатъчно често срещана и по българските пътища, има потенциала дори да се превърне в класика и цената и да расте - стига само да намерите екземпляр с 1.7-литровия мотор, разработен съвместно с Yamaha. Този агрегат със 125 коня обича да бъде развъртан и добре се разбира с 5-степенната ръчна трансмисия. Но се пазете от ръжда. 

Mercedes S-class

Цени: от 995 лири (2280 лева)

Абсолютният символ на лукса - за две хиляди лева? Напълно е възможно. Предлаганият в този случай автомобил е от 2002 година, с 202 хиляди км на километража, и с 3.2-литров V6 дизел с 210 конски сили. Комфортът е забележителен, както и наличното оборудване. Но се уверете, че всички глезотии все още работят, и се подгответе за тлъсти сметки в сервиза, ако нещо се повреди. 

Toyota RAV4

Цени: от 999 лири (2290 лева)

За тези пари ще трябва да се задоволите с модел с предно предаване, и със солиден пробег (в случая - 239 000 км). От друга страна, RAV4 от тези години се слави с надеждността си, а 1.8-литровият бензинов VVT-I мотор може и да не е много пъргав, но рядко създава проблеми. 

Mazda RX-8

Цени: от 1000 лири (2290 лева)


Причината тази иначе фантастична кола да е толкова достъпна е нейният 1.3-литров ванкелов (роторен) двигател: много забавен, но и много деликатен за поддръжка. Ако обаче намерите добре запазен екземпляр, 230-те му коня ще ви доставят много удоволствие. 

Audi TT

Цени: от 1000 лири (2290 лева)

Навремето това бе революция: дизайн от концепт, стигнал някак до серийно производство. 1.8-литровият бензинов мотор със 180 коня може да лепне една доста широка усмивка на лицето ви. А външният вид и досега си остава атрактивен, ако питате нас. 

В заключение: казусът с десните волани предизвика доста спорове и даже призиви за забраната им в България. Ние сме тествали немалко автомобили с десен волан в дясно движение като европейското, а също и автомобили с ляв в лявото движение на Шотландия и Ейре. И не смятаме, че това е проблем, стига да се спазва правилникът и елементарните принципи на здравия разум. От друга страна, когато те не се спазват, и колата с ляв волан е също толкова опасна.