Хиляди копнеят да колонизират Марс, но възможна и жизнеспособна ли е една извънземна човешка цивилизация? Този въпрос си задават учени от изследователския център на NASA "Еймс", опитвайки се да предвидят дали човечеството ще може да се размножава успешно и извън планетата Земя, пише обекти.бг.

Със сигурност космонавтките, изпратени да колонизират Червената планета, не бива да забременяват по пътя, предупреждават специалистите. Високоенергийните радиационни частици почти сигурно ще стерилизират всеки женски ембрион, заченат в открития Космос.

Това сериозно ще затрудни изграждането на успешна колония, убедени са учените, цитирани от в. "Дейли Мейл". ДНК, която ръководи развитието на ембрионите и работата на всички клетки, може лесно да бъде увредена от радиацията, която ще бомбардира космонавтите по пътя към Марс - а най-вероятно и на самата планета.

Биофизикът Торе Страуме от "Еймс", който пресмята опасностите от радиацията с двама свои колеги, обясни, че в случая става въпрос за точно определени типове вредна радиация. Проучванията върху примати показват, че дори най-малки дози йонизираща радиация са достатъчни, за да убият повечето яйцеклетки на оформящия се женски ембрион през втората половина от бременността.

Ако същият принцип важи и за хората, то никое момиче, заченато извън Земята, няма да е способно да ражда.

Опасни са и слънчевите протуберанси, които изхвърлят мощни потоци заредени частици сред планетите. Според Страуме обаче е напълно възможно космонавтите да бъдат добре защитени от тях. По-труден противник била радиацията, прииждаща от Космоса извън Слънчевата система.

Тези заредени частици могат буквално да взривят биологичните молекули като ДНК и лесно биха проникнали през алуминиевото покритие на космическите кораби в откритото пространство. Силната радиация може да доведе и до умствено изостанали новородени с множество рискове за здравето.

Според правилника за поведение на NASA космонавтите трябва по всяко време да поддържат "доверени отношения" помежду си и да се стремят към "професионални стандарти". Дали тези стандарти ще се отнасят и до секса в Космоса, тепърва ще разберем.