Съвременният свят, който ни залива с всякакви технологии и форми на комуникация, роди „луднало” поколение. Ние прекарваме часове всеки ден в четене на ненужни имейли и натрапени профили в социалните медии.
Тази „нонстоп онлайн” култура, утежнена от неизменния смартфон, ни причинява допълнителен стрес и ни прави по-малко ефективни, смятат учени, цитирани от Би Би Си.

„Първото, което правят около 40% от хората, щом се събудят сутрин, е да проверят имейлите си”, казва проф. Кари Купър от „Манчестър бизнес скул”, който  е изследвал връзката между електронната поща и стреса на работното място.

„За други 40% това е последното, което правят вечер, преди да си легнат”, добавя той.

Доклад за качеството на служебния живот от 2016 г. на британския „Чартърд мениджмънт инститют” разкрива, че манията да следим служебните си имейли дори извън работно време пречи на повечето от нас да се откъснат от служебните проблеми. А това увеличава нивото ни на стрес.

Какво е решението?

Интелигентен начин на работа. По-прогресивните компании сами помагат на служителите си. През 2012 г. автомобилният гигант „Фолксваген” започна да блокира достъпа на служителите си до електронната им поща, когато не са на работа.

Конкурентът му „Даймлер” пък разрешава имейлите на служителите, които са в отпуск, да бъдат изтривани. Новото трудово законодателство, прието неотдавна от френското правителство, насърчава всички работодатели да предприемат подобни мерки.

Дейв Коплин, мениджър по прогностиката в британското подразделение на „Майкрософт”, смята, че технологии, основани на изкуствен интелект, могат да блокират важни и интересни съобщения, т.нар. "alerts", когато сме натоварени, изчаквайки да се поосвободим, за да ни ги доставят.

„Идеята е да разработим средства, които да ни помагат да се ориентираме сред потопа от информация”, казва Коплин.

Други компании експериментират със съобщения в стил социални медии, напр. чатове, в опит да избегнат тиранията на имейлите.

Помогнете си сами

Някои технологични фирми смятат, че като наблюдаваме поведението на персоналния си компютър, правим  първата стъпка към възстановяването на баланса между работата и личния ни живот.

Роби Макдонъл от Нашвил, Тенеси, основал технологичната фирма „Рескютайм”, защото бил загубил всякаква представа къде отива времето му.

„Тези спешни съобщения (alerts) са специално замислени да грабват вниманието ти и да ангажират онези части от мозъка ти, които казват: „Трябва да отговоря на това незабавно”, споделя Макдонъл. Затова разработил софтуер, който следи колко време използвате дадено приложение и дава възможност да се блокират някои програми за определено време.

Китаецът Дажоя Чжу пък създал приложението StayFocused (от англ. ез. – „Остани фокусиран”), за да накара себе си и потребителите да признаят каква част от работното време отдават на служебни задачи, в сравнение със сърфирането в интернет или безцелното ровене в социалните мрежи.

„Заех се да разработя приложението, за да преодолея навика да си губя времето”, споделя той. Ако големият офис ви разсейва, може да опитате приложението ChatterBlocker, което неутрализира множеството шумове в помещението.

Всичко е в съзнанието

“Гугъл”, „Таргет” иморските пехотинци неотдавна въведоха сесии по медитация на работното място. Изследване на застрахователната компания "Етна" е показало, че само час вглъбяване седмично понижава нивата на стрес у служителите ѝ с една трета и намалява годишните им разходи за здравеопазване с 2000 долара.

А устройството виновник за "нонстоп онлайн" проблемите – смартфонът, може ефективно да бъде използван в провеждането на тези курсове, казва Майкъл Актън Смит, съавтор на приложението Сalm.com.

Смит, който е и създателят на играта за деца Moshi Monsters, твърди, че 7-дневният му курс по медитация, създаден съвместно с инструкторката Тамара Левит от Сан Франсиско, вече има 5 млн. потребители

Той се надява, че ще използваме смартфоните си, чакайки на опашка или в обществения транспорт, за да упражняваме техники на дишане и на концентрация, вместо да потънем в имейлите си или в социалните мрежи.

А може би просто трябва да се научим да изключваме проклетите устройства...

Използвани са материали на Би Би Си и bTV