Актрисата Олга Петрова била тайната любов на Сава Огнянов
По ирония на съдбата нейният съпруг се жени за дъщерята на любовника й
Баба ми остава последна, вън на заледената улица тя ми подава един пръстен, венчалната халка на Олга. “Пръстените падат от ръцете й”, казва тя. Вкъщи разглеждам плътната халка, на която е гравирано клонче с листенца, а вътре името на съпруга, който я е изоставил - Паско, така е наричала тя Аспарух Темелков. На 8 февруари Олга си отива.
Не говорим много, но ни е мъчно, че няма да чуем звучния й глас, когато ни идва на гости.
Остават спомените и домашните легенди за красивата актриса –
най-малката сестра в семейството на Петър Иванов-Тресоглавски от Пазарджик, където през 1890 г. се ражда Олга. Бащата си отива рано и семейството се сплотява около най-голямата сестра, моята баба, Анна, родена през 1882 г., която става учителка в близката Пещера и подпомага семейството. Двамата по-малки братя Георги и Янко също се грижат за Олга. А тя е весела, подвижна и много артистична, с първи изяви още като ученичка. През 1909 г. успяват да я изпратят в театрална школа във Виена, Янко я придружава.
Естествено е след завръщането й да я вземат веднага в Народния театър - на театралния афиш в сезон 1910-1911 г. се появява името на Олга Петрова. Прощъпалникът е на 27 ноември в комедията “Глупакът” от Лудвиг Фулда в ролята на Роза. А компанията е забележителна - играят Елена Снежина, Вера Игнатиева, Кръстю Сарафов. На 16 декември е премиерата на “Под игото” от Иван Вазов, тук Олга Петрова е малолетната дъщеря на мелничаря - Тодорка. Третата премиера на 26 март 1911 г. е Наташа в “ На дъното” от Максим Горки. С една дума - Народният театър я посреща благосклонно - млада, красива - руси коси, сини очи, лъчезарна, с приятен звънлив глас.
Сезон 1911/1912 е успешен за Олга, играе в 10 постановки - в “Коларят Хеншел” от Герхард Хауптман е Франциска Вермелскрих, в Казаларската царица” от Иван Вазов - Лазарина, в “Краят на Содом” от Херман Зудерман - г-жа Майер.
Един от най-интересните артисти в Народния театър в онези години е Сава Огнянов, роден в Кюстенджа на 24 май 1876 г. Той дебютира в театъра през 1902 г. През 1908 г. Сава Огнянов се жени за 16-годишната Жозефина Шмаха, дъщеря на специално поканения от Прага режисьор Йозеф Шмаха. На 29 март 1912 г. се играе първата самостоятелна постановка на Огнянов - “Нора” от Ибсен.
Наскоро след това, на 15 април, в спектакъла “Мадам Сан-Жен” от В. Сарду, където Огнянов играе Наполеон, за ролята на Туанон е поканена Олга. В следващата му постановка - “Цезар и Клеопатра” от Бърнард Шоу, премиера на 5 октомври 1913 г., където Огнянов блести като Цезар, Олга е поканена за ролята на Чермен. Пиесата се играе и последвалите 3 сезона с голям успех.
Този спектакъл
е началото на една романтична връзка
между Сава Огнянов и Олга, която не остава незабелязана в театъра, въпреки и други увлечения на буйния артист. Една пощенска картичка с неговия импозантен Юлий Цезар и надпис: “Сава Огнянов на Олга, София, 2 / II 1916” говори, че историята е продължила няколко години. Можем да си представим раздразнението на съпругата Жозефина Шмаха, която вече е дарила Сава с една дъщеря, също Жозефина - този път Огнянова. Можела ли е 26-годишната Олга да предполага как трагично ще се пресекат години по-късно техните съдби.
Олга Петрова с брат си Янко преди заминаването му за фронта 1912 г.
Присъствието на Олга в спектакли, където Огнянов е в главната роля, продължава, макар и в дребни роли. В постановката на “Хамлет” от Шекспир на нея се пада да играе едно момче. Поради липса на публика в тежката година на войната сезон 1915/16 театърът прекратява спектаклите, а артистите, разделени на групи, играят в благотворителни представления на сцените на театър “Одеон” и на Военния клуб. Олга, естествено, е в групата на Сава Огнянов.
Когато следващия сезон постановките на сцената на Народния театър се подновяват, в пиесата “Съпругът на госпожицата” Сава Огнянов е в главната роля, а Олга играе Нели.
На 6 декември 1918 г. е премиерата на “Синята лисица” от Франц Херцег, отново режисирана от Сава Огнянов, на Олга се пада Лиза. Очевидно той е ценил таланта й, но прекалено силното присъствие на плеяда примадони не й е дало възможност да се изяви. И тогава, също като днес, в театралните трупи се вихри завист, коварство и борба за надмощие. Това е последният сезон на Олга в Народния театър, а последната роля е циганката от “Живия труп” на Лев Толстой - премиера на 1 юни 1919 г. След 10 години и над 30 роли името й изчезва от афиша. Десетина години Олга Петрова играе в пътуващи театри, а за известно време се установява в Бургаския театър.
След бурен скандал през 1920 г. Сава Огнянов и Жозефина се развеждат, но това вече не касае Олга. Той умира през 1933-та.
Олга Петрова се завръща в София през 1935 г., вече приключила артистичната си кариера,
и се жени за изгряващата театрална звезда Аспарух Темелков,
с когото се е запознала в Бургаския театър.
На една семейна снимка от 1938 г., по повод посещението в София на любимия й брат Янко, който живее от години в Монтевидео, Уругвай, Олга и Паско (с папийонката) са в центъра - усмихнати и щастливи.
От първия си брак Темелков имаше една дъщеря - Лили, родена през 1929 г. Някъде в самото начало на 50-те години, когато им ходехме често на гости на улица “11 август”, Лили се връщаше от Прага, където следваше с чешкия си съпруг, и ми носеше по някоя играчка - помня една красива гумена топка - в София нямаше нищо. А посещенията на Олга и чичо Паско в нашия дом на бул. “Толбухин” 61 бяха голяма радост - тя, винаги усмихната и ухаеща на парфюми, той - приветлив и рецитиращ някое стихотворение с плътния си глас и никога без голям хартиен пакет с бонбони.
Всъщност Аспарух Темелков прави успешна кариера в Народния театър, която започва още през 1935 г., когато с група свои колеги от Софийския областен театър гостува в Народния театър в пиесата “Под моста” от Ото Индиг в главната роля на д-р Шолтес.
Олга със семействата на братята и сестра си. Аспарух Темелков в центъра, с папийонка.1938 г.
От сезон 1935/36 той вече е щатен артист в Народния театър и получава значими роли в “Кредитори “ от Оноре дьо Балзак, “Живият труп” на Лев Толстой, “И най-мъдрият си е малко прост” на Ал. Островски, “Отело” от Шекспир - всеки сезон достатъчно пиеси, за да излезе в първата десетица актьори.
На 10 януари 1944 г. голямата бомбардировка на американците над София уцелва и Народния театър
Трупата заминава за Пирдоп и там на сцената на читалището играе в “Майстори” от Рачо Стоянов. Олга е неотстъпно с Темелков. През 1945 г. театърът се връща в София и дълго играят на сцената на театър “Балкан” - днес Театър на армията. Естествено, репертоарът се насища със съветски и пиеси от руската класика, присъствието на Аспарух Темелков е значително, той се ползва с авторитет и като деец на Съюза на артистите.
В сезон 1951/52 играе Георги Димитров в нашумялата пиеса на Лев Компанеец и Леонид Кромфелд, поставена от пристигналия от Москва Борис Бабочкин. Спектакълът е на сцената до края на сезон 55/56 и са играни 217 представления. Междувременно режисьорът Захари Жандов кани Темелков за ролята на Димитров във филма “Септемврийци”, 1954 г.
Някъде през есента на 1954 г. Олга дойде в дома ни доста развълнувана и ни съобщи, че са поканили Паско да стане директор на Народния театър. Не беше особено радостна, каза, че и без това е затрупан от работа и почти не го вижда. Той получи поста на 24 октомври 1954 г. и беше директор до юли 1957 г. Няма съмнение, че ролята на Георги Димитров го беше изстреляла в йерархията.
Олга се появяваше рядко и не беше вече лъчезарната ни леля, която огласяше със звучния си смях къщата. Още от дете аз обичах да се ровя из нашия таван и бях открила там нейни шапки, бродирани с мъниста чантички, театрални гердани и дори пачка отдавна излезли от употреба австрийски банкноти отпреди Първата световна война. И шишенце за парфюм в метална обковка с верижка и пръстен, което дамите от бел епок са носили на ръката си по време на баловете. Е, имам го и до днес.
Те се разведоха, вкъщи си шепнеха нещо и стана ясно, че Паско има връзка с дъщерята на Сава Огнянов - Жозефина, и ще се жени за нея. Закъснялата идилия на Темелков и Жозефина се увенча с едно момиче, Савина, починала през 2006 г., в една година с майка си.
Ето как съдбата беше отредила този многоъгълник на чувствата, съпътствал историята на българския театър, да се завърти и да сграбчи трагично нашата леля Олга.
Анна ГЕОРГИЕВА
Последвайте ни
0 Коментара: