15 юни е денят X за първия български спътник
235 млн. долара струва досега проектът на България Сат, при успех след 5 години можем да очакваме и втори български сателит
Чрез сателита BulgariaSat-1 България става от малкото страни в Европа със собствен сателит на геостационарна орбита и покриващ с услугите си територията на Европа, Северна Африка и Близкия изток. Предимство за „космическата индустрия“ е и фактът, че сателитът ни ще бъде управляван от български инженери и специалисти в две наземни станции в България, които вече са изградени – едната е близо до София, а втората е близо до Велико Търново. Екипът от 25 инженери се е обучавал повече от година и вече е готов да „направлява“ космическия ни апарат след пускането му в търговска експлоатация.
Освен това българският проект е едва вторият на Стария континент, който се осъществява изцяло от частен инвеститор без никаква финансова подкрепа от държавата. Във всички останали „космически“ сили в Европа като Франция (Eutelsat), Норвегия, Великобритания, Русия, Турция, Испания, Люксембург (Intelsat и SES), Гърция (Hellas Sat 2), Испания, Италия и Беларус държавата е акционер в сателитните дружества.
През 1977 г. на международна конференция на ITU е решено част от космическите ресурси за геостационарна орбита да бъде разпределен между националните държави, а останалият свободен ресурс да бъде използван на принципа на първия заявил. Този свободен ресурс обаче отдавана е изчерпан, а част от държавите са загубили своя заради нежелание или невъзможност да го използват, обясни Максим Заяков.
„Геостационарната орбита е изключително ограничен ресурс, добави той. - Съществува напрежение около него. За България е много важно, че ще използва ресурса си, защото нашата точка бе заета от друга държава и костваше много време, политическа воля и международна подкрепа, за да намерим решение на този въпрос“, обясни Заяков. Геостационарната орбита на BulgariaSat-1 ще е 1,9 градуса изток.
235 милиона щатски долара
са вложени досега в проекта, като те са осигурени основно от банката за експортно ориентиране на САЩ – US Ex-Im Bank и от консорциум от европейски банкови институции, воден от Deutsche Bank и с участието на Citybank , ЕБВР, Reiffesienbank и Сибанк, каза Заяков. Около 46% от капацитета на сателита е запазен за нуждите на Булсатком и дъщерното дружество на компанията в Сърбия – Polaris Media, което все още има само 36 000 абонати, но с предоставяните от спътника ТВ платформа компанията се надява да привлече бързо нови потребители. 54% от капацитета на сателита се предлага за отдаване под наем, като интерес към него са проявили компании от Румъния, Гърция, Израел, Германия и други държави. С някои от тях договарянето е в последна фаза, особено с приближаване на изстрелването на сателита, което бе отложено с около 6 месеца по независещи от нас причини. За космическата индустрия това е нещо нормално, тъй като могат да се „объркат“ много неща, но при проектно финансиране с участието на толкова много банки финансовата дисциплина и сроковете са много важни. Надяваме се месец след изстрелването да имаме напълно действаща система, допълни той.
Услугите, които ще предлага търговският сателит,
включват сателитна телевизия DTH с включени много повече HD и 4K канали за крайни потребители, нови услуги, свързани с интерактивните възможности през сателит, комуникации тип точка до точка и точка до много точки за корпоративни клиенти, криптирани VSAT канали за корпоративни клиенти (например банки, държавни институции, включително за стратегически обекти), както и услуги по заявка за моментно използване на сателитния капацитет за нуждите на телевизия при осъществяване на ТВ репортаж от всяко място с една малка антена, монтирана на покрива на кола. Досега към възможностите на сателита са проявили интерес и представители на няколко силови ведомства у нас. „В света все по-често търговските сателити се използват и за други нужди, включително за отбраната, като по този начин не се хвърлят милиони от бюджета за специално съоръжение, което няма да се използва пълноценно“, заяви Максим Заяков и добави, че като данъкоплатец намира този подход за правилен.
Процесът по изстрелването
и достигането до желаната геостационарна позиция са доста сложни. „Нашият проект обаче разчита на една от иновациите на SpaceX, а именно т.нар. суперсинхронна трансферна орбита, чрез която BulgariaSat-1 ще използва по-малко гориво за достигането на позицията си. Обикновено от изстрелването до позиционирането на съоръжението в геостационарна орбита се изразходват 90% от горивото. Идеята на суперсинхронната орбита, е че в апогея скоростта на сателита е най-малка и с най-малък разход на гориво променяме ъгъла на движение, пренасочвайки го към нужната геостационарна орбита, която след това се „донаглася“ само с няколко тласъка от ракетните двигатели, обясни Петър Петков, директор „Проучване и развитие“ в България Сат. - По този начин се намаляват разходите и се увеличава експлоатационния живот на сателита.“
Ограниченото количество на горивото е основна причина за по-късия живот на сателитите, които използват ракетното гориво за постоянно спазване на геостационарната позиция, а понякога и за избягване на космически отпадъци (ако бъде получено подобно предупреждение).
Сателитът е проектиран да „живее“ 20 г., като реалната му търговска експлоатация ще е над 15 г. Очаква се инвестицията в него да се изплати след първите 10 г. при наличието на дългосрочни договори, подписани за целия капацитет.
„При благоприятно развитие на ситуацията, не е изключено в следващите 4-5 години да чуете отново за нас с проект за втори сателит“, прогнозира Максим Заяков.
Последвайте ни
0 Коментара: