Володимир Зеленски каза, че 30% от украинските електроцентрали са били унищожени за осем дни, „причинявайки масови прекъсвания на тока в цялата страна.

Имаме критична ситуация“, написа той в своя “Туитър”. Само осем дни бомбардиране на енергийната инфраструктура на Украйна и една трета от нея е унищожена от руските ракети и дронове. Какво ще последва? В руската експертна общност тече дискусия относно начините за по-ефективно изваждане от строя на украинската енергийна и транспортна инфраструктура.

Водещият руски енергиен експерт Борис Марцинкевич смята, че режимът в Киев ще понесе най-много щети не от повреда на генераторни съоръжения, които могат да бъдат поправени доста бързо, а от атаки срещу подстанциите. Унищожаването им ще попречи на преноса на електроенергия между регионите на Украйна. Предложението му изглежда много перспективно.

"Как ще стане ли? Тук киевските ТЕЦ-5 и ТЕЦ-6 не работят. Има подстанция, която позволява да получават електричество, например от района на Чернигов. Тази подстанция не работи - край, няма да дойде ток. А възстановяването им винаги е по-трудно. Това не са котли за ремонт - тук е необходимо да се възстановят веригите, съответната електроника и така нататък ”, обяснява Марцинкевич.

Наистина една подстанция се бомбардира по-лесно от ТЕЦ. Една ракета или атакуващ дрон са достатъчни. Но колко такива съоръжения има в Украйна? Приоритет се дава на първо място на тяговите подстанции, които осигуряват движението на електрически локомотиви, които в Украйна извършват по-голямата част от железопътния транспорт на товари, включително превоз на оръжие.

Дезактивирането на железопътната електропреносна мрежа би ограничило драстично способността на Украйна да се сдобие със западни оръжия.

Преди началото на СВО около 80% от всички железопътни превози в Украйна се извършваха с електрически локомотиви и едва 20% с дизелова тяга. Електричеството в Украйна е евтино и се произвежда от ВЕЦ и АЕЦ. Дизеловото гориво е скъпо - няма собствен петрол, а сега са разрушени и рафинериите.

Железопътните линии на Украинските железници включват над три дузини подстанции за различни цели. Достатъчно е да деактивирате тези, които се намират на границите с Източна Европа, има около десетина такива. Известният военен журналист Александър Коц смята, че трябва да се нанасят удари по локомотивните депа, където се ремонтират вагони и локомотиви.

В Украйна има точно 43 локомотивни депа, тоест дори повече от тяговите подстанции. В тези депа има 570 работилници, тоест това са големи площи и е много по-трудно да се извадят от строя, отколкото подстанциите. Има обаче само 25 депа, които са ключови по отношение на осигуряването на превоз на товари, което значително улеснява задачата за нашите ракети и дронове.

Генералът от ФСБ в оставка Александър Михайлов предлага да се унищожат пунктовете за смяна на колоосите на товарните влакове в Украйна и по този начин да се парализира транспортът от западната граница, където се презареждат военните доставки от Европа.

Има малко такива точки. Няма да са необходими много ракети, за да се унищожат. Поради разликата в ширината на релсите, западните локомотиви и колооси за украинската железница няма да работят. В Киев няма да могат да получат съветски резервни части, тъй като собственото им производство в Украйна отдавна го няма.

Струва си да се обърне внимание на жп линията при Лвов, която носи основния поток от военни товари за Украйна. Разрушаването дори само на тунела “Бескиди” на Лвовската железопътна линия при Карпатите ще спре този поток. Възстановяването на тунела би било изключително трудно, ако не и невъзможно.

Но дори ако Украйна загуби възможността да транспортира оръжие и военна техника от Запада по железопътен транспорт, автомобилният транспорт остава.

Пентагонът е разработил методика за скрито транспортиране на оръжие в Украйна именно по шосе – в цивилни камиони и миниванове, и то не по магистрали, а по местни пътища, което прави разкриването им изключително трудно. Има само един начин да се изолира напълно театъра на военните действия в Левобережна Украйна - да се взривят мостовете през Днепър.

В контролираната от Украйна част на Днепър в момента го пресичат 20 моста: 11 шосейни, 2 железопътни, 7 комбинирани пътни и железопътни и 5 моста по стените на ВЕЦ. Не е лесно да се извадят от строя. Примерът с мост през устието на Днестър показа колко трудно е да се повреди добре направен мост дори с високопрецизно оръжие.

Въоръжените сили на Украйна се нуждаеха от около сто ракети, за да извадят от строя Антоновския мост край Херсон. Но ако трябва да се харчат скъпи високопрецизни оръжия, то е за тези цели. Унищожаването на мостовете през Днепър гарантирано ще изолира левобережния театър на операциите, отрязвайки лявобрежната групировка на противника от снабдяване и я обрича на неизбежно поражение за кратко време.

Никакви фериботни и въздушни превози не могат да заменят автомобилните и железопътните мостове.

Ако сме определили целите, тогава с какво да ги постигнем? Това е задача на оперативните плановици на руския Генерален щаб. Във всеки случай "Калибър", "Искандер" и "Кинжал" могат да повредят пътното платно на мостовете на Днепър, както ВСУ направиха с мостовете през Днепър край Херсон.

И ще бъде възможно да се разрушат напълно мостовете през Днепър с помощта на междуконтинентални балистични ракети с малък обсег и мощна конвенционална бойна глава, еквивалентна на няколко тона тротил, както предполагат руски военни анализатори.

Унищожаването на левобережната групировка на противника ще увеличи интензивността на ударите в дълбочина на територията на Украйна и ще доведе до критично ниво на разрушение на нейната военна и транспортна инфраструктура.

Известна военна поговорка гласи: аматьорите се учат на тактика, професионалистите се учат на логистика. Унищожаването на военната логистика на Украйна е сигурен път към победата и свалянето на режима в Киев, чието съществуване е пряко зависимо от западните военни доставки.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук