Китайските влакове, достигащи 1000 км/ч (повече от скоростта на звука), ще поддържат 5G. Тестването на прототипи на такива експресни влакове, които ще се движат на магнитна левитация във вакуумни тръби, започнаха от държавната China Aerospace Science and Industry Corporation и правителството на провинция Шанси.

Така влаковете наистина ще летят, движейки се по-бързо от търговските самолети. В същото време техните пътници ще могат да гледат видеоклипове с ултрависока разделителна способност или да играят онлайн игри на своите смартфони.

В момента високоскоростните влакове в страната достигат скорости до 350 км/ч и могат да се свързват с 5G услуги, предоставяни от телекомуникационни оператори, поддържайки свързаност дори в дълги тунели.

Поддържането на високоскоростна комуникация между мобилни телефони и базови станции обаче става изключително предизвикателство при трансзвукови скорости.

Това се случва, защото когато телефонът бързо се приближава или отдалечава от базовата станция, честотата на сигнала, който получава, се променя и високоскоростното предаване на данни зависи силно от стабилността на връзката.

Инсталирането и поддръжката на базови станции във вакуумни тръби също е много трудно. Ако антената падне поради вибрации, това може да представлява сериозна заплаха за бързо движещ се влак.

Изследователски екип, ръководен от професор Сонг Тиченг от Националната ключова лаборатория за мобилни комуникации в Югоизточния университет, установи, че простото прокарване на два паралелни кабела по вътрешната стена на тръба може да реши проблема с инсталирането на базова станция. Ето какво ще осигури 5G, се казва в статия в хонконгското издание на South China Morning Post (SCMP).

Тези специализирани кабели могат да излъчват електромагнитни сигнали, осигурявайки непрекъсната и стабилна връзка между смартфони и мобилни мрежи. По този начин, чрез използване на ефективни техники за кодиране и фина настройка на ключовите параметри на сигнала, смущенията при изместване на честотата могат да бъдат сведени до минимум.

Предварителните компютърни симулации потвърждават, че този подход осигурява стабилна 5G комуникация на данни.

Китайците са заимствали идеята за създаване на влакове с магнитна левитация, които да се движат в подземни вакуумни тунели от компанията Hyperloop на Илон Мъск . Най-богатият американец е построил експериментален тунел близо до Лос Анджелис и там вече са извършени много тестове.

Мъск обеща да изгради поне дузина такива вакуумни линии в различни страни, от Индия до Словакия. Освен това в Русия щяха да бъдат прокарани две магистрали наведнъж: една от тях трябваше да свърже Москва и Санкт Петербург, а друга трябваше да премине през руско-китайската граница, в района на пристанище Зарубино недалеч от Владивосток.

Въпреки това, идеята на Илон Мъск в крайна сметка изчезна във въздуха, без изобщо да се превърне в реалност, а самата компания Hyperloop One беше ликвидирана миналата година.

По време на тестването, мотрисите са били лесни за управление, окачването им е било стабилно и те са спирали безопасно. Според доклада траекторията напълно съответства на теоретичната. Китайците представиха напълно нови технологии, включително свръхпроводяща система за управление на навигацията.

Много китайски градове в момента търсят разрешение от Пекин за изграждането на първата търговска линия с вакуумни влакове.

През последните 15 години Китай инвестира сериозно във високоскоростни железопътни мрежи, натрупвайки опит в изследването, разработването, проектирането и производството на все по-високоскоростни влакове. Експертите са уверени, че тези ресурси вече могат да се използват за разработване на свръхзвукови влакове.

В момента Китай управлява влакови линии с магнитна левитация между Шанхай и международното летище Пудонг, които се простират на 30 км и достигат скорости до 430 км в час. Освен това Китай разполага с два нискоскоростни влака с магнитна левитация, които достигат скорост от 100 километра в час.

Вариантите за първата линия включват маршрута Пекин-Шидзяджуан, предназначен да облекчи съществуващите транспортни маршрути в близост до столицата, и линията Гуанджоу-Шънджън, свързваща двата най-големи метрополиса в Азиатско-тихоокеанския регион и потенциално да ги свърже с останалия свят.

Първата свръхзвукова вакуумна влакова линия ще бъде пусната в експлоатация в Китай до 2035 г., обещават китайските власти.

Източник Труд бг