Кадрите на новия руски изтребител ​​Сухой, с название Checkmate, който ще бъде представен на авиошоуто MAKС следващата седмица, дават възможност да се оцени неговата конструкция и възможните бойни характеристики, пише Forbes.

По мнението на списанието, редица технически подробности показват, че този стелт изтребител ​​ще бъде маневрен и не твърде скъп в сравнение с конкурентите, но ще им отстъпва малко по скорост.

Не толкова отдавна в интернет се появиха кадри от нов руски стелт изтребител. Съобщава се, че едномоторният боен самолет, наречен Checkmate - "шах и мат" - ще дебютира на авиосалона MAKС следващата седмица, пише Forbes.

На по-ранните снимки новият Сухой е покрит с брезент, докато на новите вече не е. В този случай може да става дума, както отбелязва списанието, едновременно както за макет, така и за реален прототип.

„Както и да е, сега можем да се опитаме да оценим конструкцията на Checkmate“, предлага Форбс.

На пръв поглед Checkmate може да се похвали с всички белези на слабовидим самолет: изсечен нос и фюзелаж, V-образни повърхности на опашката и вътрешни отсеци за оръжия - всички тези характеристики допринасят за разсейването, а не за директното отражение на радиовълните. Най-впечатляващ обаче е предният подфюзелажен въздухозаборник.

Такава конструкция е подобна на тази на американския F-16, европейския Тайфун и китайския J-10, тъй като пренасочва въздуха директно към двигателя, което води до подобрена производителност при високи ъгли на атака в сравнение със самолетите със сложни странични въздухозаборници.

Но всичко си има и недостатъци. Въздухозаборният отвор може да изисква различни преградки, заслони и хлабини, за да забави свръхзвуковия въздушен поток до дозвукова скорост, тъй като реактивните двигатели не могат да се справят с входящ свръхзвуков поток.

В същото време няма твърде много възможности за изкривяване на входящия поток, за да се скрие повърхността на турбината. Това води до факта, че радарите на врага във фронтална проекция ще гледат директно към най-отразяващата част на самолета - двигателите.

Преди време обаче Lockheed Martin представи нова конструкция на въздухозаборника – безотводен въздухозаборник /без отработен въздух/ с внимателно обмислени и изчислени неравности и издутини.

Това позволява както да се забави входящия въздушен поток, така и да се защити турбината от радарите. В допълнение, тази конструкция е проста, което води до значително намаляване на производствените разходи в сравнение с други опции. Основният проблем на подобно техническо решение е, че то най-вероятно не позволява да се развият скорости над 2 Маха.

С други думи, ако клиентът иска достъпни и маневрени стелт изтребители, и при това е готов да жертва известна част от скоростта, тогава такова техническо решение е напълно разумно.

В крайна сметка задачата на Сухой изглежда е да разработи стелт-изтребител, който да е достъпен за клиентите в чужбина. В допълнение, тази новост може да отговаря и на вкуса на руските ВВС като допълнение към по-големия, невидим, но вероятно и много скъп Су-57.

В същото време е трудно да се каже дали Checkmate наистина е готов за полет - особено ако в MAKС ще бъде показан макет, а не работещ прототип. Не забравяйте, че повечето от новите изтребители никога не влизат в серии поради проблеми с развитието или липса на клиенти, които могат да си позволят такова оборудване.

„Само времето ще покаже дали Checkmate, въпреки статистиката, ще постигне успех и ще влезе в производство“, обобщава Forbes.