Самолетите са от основно значение за световния транспорт и икономика, но са и доста шумни. Това ги ограничава и пречи на хората, особено на тези, които живеят близо до летище. НАСА обаче смята, че има начин да се намали шумът от самолети със 70% без да са нужни кардинални промени в авиацията, съобщава самата космическа агенция.

НАСА е създала няколко технологии, които вече успешно е тествала чрез свои самолети. Три от тях са били изпробвани едновременно на един самолет, като са постигнати гореспоменатите резултати.

Технологиите се съсредоточават върху намаляването на шума от фюзелажа, колесниците и останалите компоненти на самолета, които не са двигателите. "Най-честото оплакване от гражданите, които получава Федералната администрация на авиацията в САЩ е висок шум от самолети. Целта на НАСА е да намали този шум значително, за да подобри качеството на живот на хората близо до летищата. Уверени сме, че с технологиите, които тествахме, постигаме тази цел и можем да направим много полети по-тихи", коментира Меди Хорами, ръководител на проекта.

Технологиите са тествани на самолет Gulfstream II. Те включват промени в колесниците, някои от кухините на фюзелажа и нова задкрилка. Правени са замервания на шума от самолета както по време на кацане, така и по време на полет на ниска височина от 106 метра.

Промените при колесниците целят да подобрят движението на въздуха около тях по време на снижаването. Използвани са порести материали в предната им част, които осигуряват път на част от въздуха през тях и по-добре провеждат останалата част около тях. За да се разработят, са използвани множество компютърни симулации, докато се постигне най-добрата конфигурация, която да се произведе и тества реално. Според инженерите на НАСА тяхното решение е с идеален баланс за максимално намаляване на шума без това да увеличава аеродинамичното съпротивление.

Друг проблем са кухините на фюзелажа, когато колесниците са спуснати. Празното място "събира" много въздух и увеличава шума. НАСА е разработила две решения. Едно от тях е поредица от шеврони, които са разположени пред кухината заедно с шумопоглъщаща пяна в задната ѝ част и мрежа, която се разтяга над отвора на основния колесник. Всичко това променя потока на въздуха и следователно намалява шума.

Третата технология е промяна при задкрилките. НАСА използва експериментална задкрилка, която е гъвкава и безшевна, т.е. без видими сглобки и не оставя големи отворени пространства между нея и крилото, когато се мести. Това също води до осезаемо намаляване на шума от самолета.

НАСА смята, че значителното намаляване на шума от самолетите е задължително, за да може въздушният транспорт да продължи своя ръст и развитие. Космическата агенция се надява, че разработките ѝ ще се харесат и от авиокомпаниите и авиопроизводителите, от които зависи да ги приложат или доразвият в самолетите си.