Катамаранът „HAITHABU“ – най-после възможност за уникални изследвания в български води! Много от изследванията, извършвани в български води и финансирани от ЕС, не получават пълния размер на проектно финансиране заради подстандартни съдове (с ограничен район на плаване), с които се извършват. Най-после България има възможност да покрие пълните изисквания на Брюксел за една толкова необходима не само за страната ни научна дейност.
Българска фирма купи най-известния германски изследователски катамаран. Базираната в Свети Влас &bdquo;А ля мер&ldquo; е придобила кораб HAITHABU (IMO: 8862686, MMSI: 207139000), построен през 1982 г. Съдът е с дължина 25 метра, широчина 8 метра, гази 2,2 метра и има автономност за преходи до 1500 nm. Катамаранът достига скорост до 12 kn, снабден е с два двигателя MAN-Dieselmotoren &ndash; D 2542 ME.<br /> <br /> От компанията съобщиха, че съдът вече е регистриран и готов да изпълни първите си плавания, свързани с опазване на водите, изследване на морското дъно, картографиране, наблюдение на морската флора и фауна, подводна археология, различни видове водолазни дейности и много други задачи по обследване и обезопасяване на крайбрежната ивица.<br /> <br /> Корабът разполага с възможност за бързо инсталиране на всякакъв вид помощни, технически и електронни устройства, необходими за поставените му задачи. На борда има собствена лаборатория и възможност за живот на 14 души<br /> <br /> &bdquo;Съдът е бивш изследователски кораб на правителството на Германия, който има 30-годишна служба по цялото немско крайбрежие в Северно море и каналите по р. Рейн, край Хамбург и други&ldquo;, коментира Георги Михов &ndash; един от съсобствениците. <br /> <br /> &bdquo;Корабът е уникален за Черно море, заради 200-милния район на плаване. Няма друг такъв кораб нито в България, нито в друга страна на Черно море. На борда си има био-химична лаборатория. HAITHABU е уникален и с това, че осигурява провеждане на различни видове изследвания в плитки води&ldquo;.<br /> <br /> По думите на Георги Михов съдът може да изпълнява редица задачи за правителствени и неправителствени организации.<br /> <br /> Преди да бъде закупен, HAITHABU е преминал ремонт в немска корабостроителница, а по-късно е транспортиран на борда на кораб до Истанбул. От там до Марина &bdquo;Диневи&ldquo; на Св. Влас е докаран на собствен ход, уточни още Михов.<br /> <br /> Съдът може да приеме различни технически съоръжения за множество задачи, включително мини-подводници и ROV-апарати. На борда си има и специална разработка на немски институт, чрез която се осъществява сканиране на дъното.<br /> <br /> Една от причините за инвестицията на българската компания, по думите на Георги Михов, е фактът, че<br /> <br /> много от изследванията, извършвани в български води и финансирани от ЕС, не получават пълния размер на проектно финансиране заради подстандартни съдове (с ограничен район на плаване), с които се извършват. <br /> <br /> &bdquo;Това не е добър знак, който изпращаме към Европа, а с присъствието на HAITHABU на българския пазар се гарантира, че няма да ставаме свидетели на изследвания, финансирани по европрограми, които се извършват с риболовни кораби и други подстандартни съдове в пълен разрез с изискванията&ldquo;, коментира още той./БЛИЦ&nbsp;<br /> <br /> &nbsp;