Полското военно издание Defense24 съобщава, че снимки на американски палубни изтребители-бомбардировачи Boeing F/A-18E/F Super Hornet („Супер Хорнет“), способни да изпълняват ролята на щурмови самолети, с нов тип оръжия на борда, са се появили в медиите.

Авторът на статията твърди, че новият тип оръжие е в състояние да направи своеобразна революция в борбата с въздушни, а и не само, цели.

Самият изтребител ​​е с доста стар дизайн. Американският флот поръча Super Hornet през 1992 г., за да замени F-14 Tomcat. Първият полет е извършен на 29 ноември 1995 г.

Американското онлайн издание на военно-политическа тематика The War Zone (TWZ) обръща внимание на наличието на борда на самолета на нова ракета въздух-въздух със свръхголям обсег AIM-174b.

Фактът, че новите боеприпаси започнаха да влизат на въоръжение във ВМС на САЩ, беше официално обявен в началото на юни тази година.

Новите, или по-скоро модифицирани от корабна зенитна управляема (многоцелева) ракета RIM-174 Standard SM-6, произведена от RTX Corporation (Raytheon), управляеми зенитни ракети с въздушно изстрелване бяха заснети по време на военноморските учения RIMPAC-2024, които се проведоха на Хаваите в началото на юли.

Тогава в медиите и социалните мрежи бяха публикувани няколко снимки на изтребители Boeing F/A-18E/F Super Hornet от ВМС на САЩ с окачени небойни версии на ракети AIM-174B в инертни версии (ХAIM-174В и NAIM-174В). 

Като цяло програмата за разработване на тази ракета доскоро се пазеше в строга тайна. Това демонстрира способността на Съединените щати да провеждат секретни програми и способността на американците да изненадват своите глобални съперници.

Има много признаци, че самолетите F/A-18E/F Super Hornet ще получат оръжия, които могат радикално да променят баланса на силите в Тихия океан, казва авторът на статия в Defense24.

Освен това, ако по-рано новият тип ракети под крилата на самолета F/A-18E/F Super Hornet се виждаха боядисани в оранжево, което означава техните небойни версии, то на последните снимки ракетите вече бяха сиви на цвят с бял нос. Това означава, че ВМС и ВВС на САЩ са започнали да получават серийни ракети за бойно използване.

Съдейки по размерите и теглото (дължина около 6,5 м, тегло около 1,5 тона), AIM-174B ще се използва за унищожаване преди всичко на големи и важни цели, като стратегически бомбардировачи, носители на крилати ракети, самолети за ранно предупреждение, големи самолети за разузнаване и зареждане с гориво.

Освен това, подобно на морската противовъздушна ракета SM-6, чиято модернизация доведе до появата на нови ракети въздух-въздух, AIM-174B също може да намери ограничено приложение при унищожаването на надводни и наземни цели.

Масата на осколково-фугасната бойна глава в SM-6 е 64 кг. Това е много за противовъздушна ракета, но сравнително малко за поразяване на надводни и наземни цели.

Това обаче може да не е такъв проблем, както изглежда на пръв поглед, тъй като много високата скорост на снаряда (близка до хиперзвукова в крайната фаза) му придава огромна кинетична енергия.

По този начин има вероятност, наред с основната роля за борба с най-важните въздушни цели, AIM-174B да получи и допълнителни задачи за борба с наземни и надводни цели.

Изглежда, че Съединените щати извършват много напреднала работа по ракета с голям обсег, която може да окаже голямо влияние върху бъдещото бойно поле, особено като се има предвид Тихоокеанският театър и потенциалната война срещу Китай.

Новата ракета може да позволи на самолетите F/A-18E/F Super Hornet ефективно да защитават собствения си флот (групи носители) от противокорабни, маневрени и балистични ракети в последния етап на полета, както и техните носители, смята авторът.

Много показва, че Super Hornet ще може да поразява вражески самолети, без да рискува да попадне в обсега на техните оръжия.

Точните данни за обхвата на AIM-174B все още са класифицирани. Официално ракетата има обсег от "повече от 130 морски мили" (240 км).

Много експерти обаче подозират, че тези цифри са значително подценени. Различни източници дават оценки, вариращи от 200 морски мили (370 км) до 250 морски мили (450 км).

Но как една ракета ще намери целта на такова разстояние?

И тук основното предимство на SM-6 влиза в действие: ракетата е изцяло мрежово ориентирана, проектирана да взаимодейства с бойното пространство не само на американския флот, но и на съюзниците от НАТО.

Това означава, че за успешното използване на AIM-174B изобщо не е важно дали целта е видима за нейния самолет-носител.

Достатъчно е целта да бъде видяна от някой, включен в общата информационна мрежа, например американския самолет E-2D Hawkeye AWACS или корабни системи за далечно разузнаване и насочване.

Въз основа на външни данни за позицията на целта и собствената си навигационна система, AIM-174B ще може самостоятелно да достигне зоната на прихващане - и там ще използва собствената си (активна) радарна глава за самонасочване, за да достигне точно целта.

Като цяло AIM-174B наистина променя много в глобалния баланс на военновъздушните сили.

Основното ѝ предимство е, че тази ракета е вече де факто тествана (както SM-6) и е в масово производство. Основният ограничаващ фактор е ниският темп на производство на SM-6 в САЩ: годишното производство на ракети не надвишава 150 единици, като се планира да се увеличи до 300 боеприпаса.