Лекари от клинична болница в бразилския град Порту Алегре разказаха за характеристиките на новия "Ламбда" щам на коронавируса. Изследването е публикувано на портала за предварителни публикации medRxiv и все още не е преминало през реценция.

Новият вариант на SARS-CoV-2 (официалното изписване на новия коронавирус) за първи път беше идентифициран в Перу през август 2020 г., а скоро беше открит в още 26 държави, включително Европа и САЩ. Първият случай на заразяване с този щам в Бразилия обаче е регистриран едва през февруари в щата Сао Пауло. По-късно той се разпространи и в други региони на страната.

За първи път лекарите разгледаха подробно случай на заразяване с ламбда щама в щата Рио Гранде ду Сул в южната част на Бразилия. Пациентът е бил млад мъж, у когото при завръщането му от Аржентина са се появили симптоми на респираторно заболяване. Два дни по-късно той е приет в местна болница, където резултатите от PCR теста са потвърдили заразяване с коронавируса.

Авторите на работата са провели геномно секвениране на пробата и са установили, че за варианта С.37 (ламбда) е характерна делеция на Δ3675-3677 в гена ORF1a (една от частите на генома на SARS-CoV-2, от който започва цялата вирусна активност в клетката).

Както се оказало, тази делеция води до загуба на три аминокиселини, а самият ген кодира шип протеина на вируса. Аналогична особеност е била открита в алфа щама (британския), бета (Южна Африка), гама (бразилски). В допълнение към 19 промени в генома, открити в други варианти на коронавируса, ламбда съдържа още една нова делеция - Δ246-252 - и множество несинонимни мутации в гена, който кодира S-протеина. В същото време един от тях (F490S) преди е бил свързан с намалена чувствителност към антитела.

Засега учените нямат доказателства, че новият щам провокира по-тежък ход на COVID-19 или отслабва ефекта на ваксините. Въпреки това Световната здравна организация може да включи C.37 в списъка на "обезпокоителните" поради разпространението му в южноамериканските страни, заключиха експерти.