Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до здравния и образователния министър във връзка с въведените нови противоепидемични мерки на територията на страната и преминаването за трета поредна година на учащи и студенти към онлайн обучение, пише tribune.

Повод за препоръката е голямото обществено недоволство и десетките сигнали до институцията на обществения посредник, в които гражданите са категорични, че дистанционното обучение ще доведе до образователна криза, защото е показало много дефицити, особено за най-малките - учениците от I до IV клас.

„Искането на гражданите към институциите, имащи отношение към въвеждането на противоепидемичните мерки, е да се направи всичко възможно учениците от I до IV клас да продължат присъствено обучението си.

Те настояват да се въведат безплатни щадящи децата тестове, като например бързите тестове със слюнка, каквато е практиката в някои европейски държави, за да се провери дали са здрави и да продължат в присъствена форма на обучение“, пише омбудсманът на двамата министри.

Диана Ковачева обръща внимание на факта, че онлайн обучението е пагубно за децата от I и II клас, защото възпрепятства възможността им да усвояват базови умения, а освен това ги лишава от пълноценно общуване с връстниците и учителите.

„Според педагози онлайн обучението е стигнало своя предел и трябва да се направи всичко възможно децата да продължат присъственото си обучение“, подчертава доц. Ковачева.

Тя акцентира още, че родителите са силно разочаровани от спешното разпореждане децата им да преминат в дистанционна форма на обучение, въпреки предложението на министъра на образованието и науката Министерство на здравеопазването да удължи с два дни присъственото обучение за предучилищните групи и класовете от I до IV в столицата и в общините с висока заболяемост.

Това би дало възможност на родителите на малките ученици да разполагат с време, за организиране на грижата за децата си вкъщи по време на онлайн обучението им.

„Като национален омбудсман не мога да не отбележа тревогата си, че все повече данни от изследвания и анализи разкриват тревожна тенденция на разстроена психика сред учениците.

Изследователите констатират, че нивата на стрес, тревожност и депресия се увеличават сред училите дистанционно ученици. Изолирането на децата от нормалната учебна среда води до тревожна тенденция на разстроена психика сред тях, до влошаване на емоционалното им и психично състояние.

Изследвания сочат, че над 35% от родителите приемат, че психичното здраве на техните деца е влошено, а повече от 90%, че децата им се чувстват раздразнителни, самотни, тревожни и тъжни“, алармира отново общественият защитник.

Другият проблем, на който омбудсманът обръща внимание в препоръката си, са сигналите на студенти, които недоволстват от въвеждането на т.нар. „зелен сертификат“ като условие за присъствено обучение във висшите учебни заведения.

Доц. Диана Ковачева допълва, че и студентите настояват за отсрочка -  поне от един месец, за да имат време желаещите от тях да си поставят ваксина, както и да се организират пунктове за ваксинация на територията на университетите.