На 11 август 1979 г., събота, в 13:37 часа пилотът на Ан-2 Игор Чернов долага на Харковския диспечерски пункт: „Харков, 734-и, нещо пада от небето!” Само след три минути той отново долага: Харков, 734-и, в района на населения пункт Куриловка наблюдавам падане на части от самолет. Според мен е Ту-134.”
Всъщност самолетите са два Ту-134 : белоруски борд 65735 и молдовски борд 65816. В 13:35 часа белоруската машина под ъгъл 95&deg; се врязва в молдовската. Самолетите летят в облаци на височина 8400 метра и екипажите изобщо не са разбрали какво се случва.<br /> <br /> Харковският районен център още от началото на десетилетието се характеризира с висока интензивност на ръководените полети, като понякога на авиодиспечерите се налага да водят по над 10 самолета едновременно. Проблемът е известен, но не е решен. Особено сложен и непредсказуем е Югозападният сектор с територия колкото половин България.<br /> <br /> На 11 август сутринта застъпва нова смяна диспечери. Ръководителят на смяната Сергей Сергеев поставя на Югозападния сектор 20-годишния Николай Жуковски, диспечер 3&ndash;и клас, но всъщност още стажант. Поръчано е да контролира работата му на 30-годишния Владимир Сумски, отговарящ за друг сектор. Особеното за деня е плътна купеста облачност до височина 9000 метра.<br /> <br /> Молдовският Ту-134 излита от Воронеж и набира височина 8400 м., като на борда му се намират 88 пътници: 64 възрастни и 24 деца.<br /> <br /> Белоруският Ту-134 излита по маршрут Ташкент-Донецк-Минск. В 13:11 часа излита от Донецк и набира 5700 м. височина със 77 пътници: 65 възрастни и 12 деца. С него пътува за среща в Минск ташкентският футболен отбор &bdquo;Пахтакор&rdquo;.<br /> <br /> Бъркотията във въздуха възниква с неверния доклад на белоруския екипаж за прелитане на радиомаяка в Днепродзерджинск, макар до него да има още 13 км. Неопитният Жуковски приема доклада на доверие, обърква на екрана самолетите и в стремежа си да ги ешелонира на безопасни височини, им подава погрешни команди.<br /> <br /> Намесата на опитния Сумски не изглажда ситуацията. Той бърза да се върне на своето работно място, където води три самолета. Летящите в едно направлние екипажи получават указания за безопасни височини и скорости, но са изпуснати напречните маршрути. В 13:35:38 часа двете отметки изчезват от екраните. Жуковски напразно се опитва да се свърже с тях.<br /> <br /> Комисията по разследване на произшествието възстановява по отломките картината. Белоруската машина почти под прав ъгъл се врязва в молдавската, като с края на дясното полукрило разсича горната част на пилотската кабина, убивайки всички в нея. Тази част на крилото се къса. Молдовският самолет от удара завива на дясно, а белоруския &ndash; на ляво, после двата лайнера си удрят опашните части. Молдавската машина веднага се разпада на части, белоруският екипаж се опитва да управлява падащия самолет, но на височина около 4000 м. той преминава във вертикално пикиране чак до земята. <br /> <br /> Катастрофата е една от най-големите в историята на авиацията. По брой на жертвите тази авиционна катастрофа заема първо място в Украйна, в историята на Съветския съьз и в сблъскванията във въздуха на самолети в света е втора, а сред изобщо сред сблъскалите се самолети е трета (на първо място е сблъскването на два Boeing 747 в Лос Родеос. Сред загиналите са 17 членове на узбекския футболен клуб &bdquo;Пахтакор&rdquo;, поради което трагедията получава особен резонанс.<br /> <br /> Комисията сочи 13 основни фактора, довели до катастрофата. В действията на 20-годишния диспечер Жуковски са открити поредица от грешки. Не е отминат без детайлно внимание наставникът Сумски. Ръководителят на смяната Сергей Сергеев е намерен за виновен за поставянето на неподготвения Жуковски на толкова трудно направление.<br /> <br /> На делото диспечерите Николай Жуковски и Владимир Сумски са осъдени по на 15 години колония с общ режим. Сумски е пуснат предсрочно след 6,5 г. за добро поведение, след което се заселва в Харков. Прекият виновник Никилай Жуковски не издържа моралното бреме и се самоубива. Сергей Сергеев не е осъден на затвор.<br /> <br /> Ташкентският футболен клуб &bdquo;Пахтакор&rdquo; е подсилен с играчи от други отбори, а с решение на футболната федерация на СССР в продължение на 3 г. му е гарантирано място във висшата лига независимо от резултатите от срещите.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />