Анализ: Кабинетът „Петков“ – дълбоки кризи и самодоволство от началото до края
Високите цени на горивата, съчетани с високите цени на останалите стоки, станаха факт още при управлението на служебните правителства, които президентът Румен Радев назначи на 12 май и на 16 септември
Правителството на Кирил Петков управлява страната ни около седем месеца. То съвпадна по време с множество кризи – здравна, енергийна и висока инфлация, с които по общото мнение на експертите не успя да се справи поради липсата на управленски опит, подценяване и липса на усет за държавност, пише БГНЕС в свой анализ.
Последното се оказа много голям проблем, особено на фона на тежката международна обстановка, предизвикана от нахлуването на Русия в Украйна на 24 февруари, както и при разрешаването на въпроса със започването на преговори на РС Македония за ЕС.
Кризите, които връхлетяха България, като изключим войната, която беше използвана за извинение за почти всички неуспехи впоследствие, не бяха изненада. Високите цени на горивата съчетани с високите цени на останалите стоки станаха факт още при управлението на служебните правителства, които президентът Румен Радев назначи на 12 май и на 16 септември. В първия кабинет ключовите позиции на министър на финансите и министър на икономиката заемаха Асен Василев и Кирил Петков, които впоследствие създадоха „Продължаваме промяната“.
ЕНЕРГЕТИКА
„Енергетиката, глупако!“ Да перифразираме знаменитата фраза на президента Бил Клинтън. Енергетиката се оказа водещата тема, белязала краткото управление на Кирил Петков. Още в първите дни след като сформира правителство, то наложи мораториум на цените на електроенергията за битовите потребители за три месеца.
С това си действия отишлото си правителство направи нещо невиждано в най-новата ни история - обедини срещу себе си всички енергийни експерти, които отрицателно се отнесоха към тази уж спасителна мярка, която създаваше дисбаланс в системата и обричаше на дългове ЕРП-дружествата. Най-голямото предизвикателство дойде след нашествието на Русия в Украйна, когато Европейският съюз реши да започне политика на отказ от руските енергийни ресурси.
Това болно удари по страните от Централна и Югоизточна Европа, особено по България. Причината бе, че страната ни така и не успя да направи нищо, за да диверсифицира доставките на природен газ. В централна тема за българското общество се превърна изграждането на прословутия интерконектор с Гърция, който е с капацитет между 3 и 5 млрд. куб.м. газ, но засега по него могат да се доставят единствено 1 милиард, договорени още преди 12 години с Азербайджан.
Тук трябва да се подчертае дебело, че макар и договорени преди 12 години, за пръв път реално за тези количества можеше да се говори от средата на 2015 г. Тогава международният консорциум воден от „Бритиш петролиум“ обяви, че находището „Шах Дениз 2“ ще бъде пуснато в експлоатация през 2019 г., след това сроковете се отложиха с една година /нещо напълно нормално при такива големи енергийни проекти – бел.ред./
Така че всякакви обвинения и изявления на Петков и Ко, че 12 години никой нищо не е направил не просто не отговарят на истината, те показват едно дълбоко непознаване на световния газов пазар.
С това се прави опит да се прикрие фактът, че служебните правителства, които управляваха България от май 2021 г., както и кабинетът Петков не направиха много за ускоряването на доизграждането на газовата връзка. Ако слушаме правителството и самият Петков, тя трябваше да бъде готова още през юли. Но при посещението си в Баку преди броени дни премиерът в оставка призна, че интерконекторът е готов на 99% и ще заработи в близките седмици. След това заяви, че по връзката ще потече газ в следващите шест месеца.
От няколко седмици до шест месеца, това е твърде голям срок. Самото пътуване до Азербайджан остана само с размяната на любезности и снимка с Илхам Алиев. По същество Баку, въпреки желанието си, трудно можеше да откликне на българското искане за удвояване на доставките на „синьо гориво“, защото просто няма свободни количества. Целият добит газ от „Шах Дениз 2“ е строго разпределен между Турция – 10 млрд. куб.м., Италия – 6 млрд. куб.м., България и Гърция по 1 млрд. куб.м. всяка. Да наистина Баку може би през следващата година ще успее да добие допълнително над 4 млрд. куб.м. над тези 18 млрд., но България се нуждае от газ сега, а не след 6 месеца, когато ще е късно.
В края на април „Газпром“ прекрати доставката на природен газ заради отказа на България да плаща в долари, които след това да се конвертират в рубли – схема одобрена от Европейската комисия и прилагана от Италия, Австрия, Германия и др. С това решение на тандема Петков-Василев българският бизнес бе изправен пред сериозно изпитание. Липсата на газ или нейното наличие, но на много по-високи цени, прави неконкурентоспособни редица отрасли, повечето от които ориентирани към износ. Това са преди всичко химическата, стъкларската и други промишлености.
Василев заяви, че няма страшно и по въпроса се работи още от февруари, като страната има план. Този план не бе разкрит. Вместо това Василев очерта бляскавата перспектива отново да станем транзитен център на газ, защото тръбопроводите ни имали капацитет от 20 млрд куб.м. Откъде ще дойдат тези количества, финансовият министър така и не даде конкретен отговор. Добре звучат 20 милиарда, така никой няма да те пита откъде ще дойдат липсващите 2 милиарда, ако приемем, че вече имаме 1 милиард от Азербайджан. Нещо, което също не е вярно, защото няма откъде да си ги доставим. Единственото, което реално бе направено, бе доставката на два танкера с ВПГ от САЩ, които бяха разтоварени в Турция и препродадени на България.
В последните дни Петков заяви, че са осигурени още 7 танкера с ВПГ, но това предстои да видим. Да не забравяме, че и интерконекторът трябваше да е готов през юли, а се оказа, че е изграден само на 99%.
Но да се върнем в май. Тогава за по-малко от 24 часа началникът на кабинета госпожица Бориславова и Кирил Петков се разминаха драстично в очакваната цена за доставяния природен газ. Бориславова обяви, че той ще е 4 пъти по-евтин от руския, а Петков, че ще е малко по-евтин. Естествено, оказа се, че сметките и на двамата не излизат и доставеният от тях газ е по-скъп.
Оказа се, че и газът, който купуваме пак е руски, но през посредници. Само за няколко месеца от джоба на всеки един български гражданин общо са изтекли към енергийни посредници, консултанти и експерти стотици милиони евро. Става дума за компанията МЕТ. Завъртането на нейното име в публичното пространство повдигна много въпроси.
Енергийните експерти побързаха да припомнят за връзките на МЕТ с руската държава. Тази компания е под силното влияние на Владимир Путин и унгарския премиер Виктор Орбан. Тя има за цел да затрудни намирането на истинска алтернатива на спрения руски газ. Проверка показва, че МЕТ е резервирала капацитетите на терминала в Ревитуса от февруари до края на годината за всеки един месец. БГНЕС опита да се свърже с представител на МЕТ за повече разяснения, но от там заявиха, че не дават информация.
В тази връзка в рядко единодушие енергийни експерти, бизнес и политици повдигат логичните въпроси: защо самата „Булгаргаз“ не е осигурила капацитет; защо не са сключени договори за директен внос на природен газ различен от руския. Потърпевшите от цялата тази операция ще бъдат българските граждани и бизнес.
Вместо да купуваме директно природен газ без посредници по схемите, одобрени от Европейската комисия, ние пълним джобовете на частни интереси. Големите европейски компании вече са приели тази схема, защото тя не е в противоречие с европейските правила и тук „аргументите“ и героичната поза на правителството в оставка на Кирил Петков изглежда повече от неуместна, защото ни води към бездната на мизерията.
За капак Конституционният съд отмени решението за назначаването на Станислав Тодоров за председател на КЕВР, което говори за правния нихилизъм на „Продължаваме промяната“.
Пълен застой във въоръжените сили, докато само на няколко стотин километра от нас се води война. Така може да бъде охарактеризиран периода от година и два месеца. Като цяло нито един от проектите за модернизация не беше развит. Вместо да бъде използвана украинската криза за засилване на капацитета ни за отбрана, военното ръководство продължи да държи на старата съветска техника, която в новата ситуация вече не може да бъде поддържана заради антагонистичните отношения между Русия и Запада.
ИКОНОМИКА
Икономиката бе поверена на коалиционния партньор БСП и нейния лидер Корнелия Нинова. Като предварително от нея „Продължаваме промяната“ извадиха всички апетитни активи, които бяха „вложени“ в новото Министерство на иновациите и развитието накратко МИР с Даниел Лорер начело. Управлението на Нинова в икономиката ще бъде запомнено с най-голямото лицемерие в най-новата ни история, което поставя в изключително неудобно положение България пред САЩ, ЕС, Украйна и Русия. То ще бъде запомнено с лъжата, че България не изнася оръжия за Украйна.
Да, директно може би не. Но цялата ни отбранителна индустрия работеше на пълни обороти и произведеното се изпращаше в Полша, а от там и до крайната дестинация Украйна. Тази неистина може и да бъде „продадена“ на левия електорат, но едва ли Москва. Всъщност България отдавна трябва да бъде по-честна в отношенията си с Русия. Това би било от полза на всички ни.
Рекордният износ, който Нинова отчиташе през последните две седмици, се крепи именно на три стълба – износ на оръжие, на електроенергия и на преработени горива. Той е подпомогнат и от увеличените цени на редица стоки в резултат на високата инфлация.
Но това е само половината истина. Зад рекордния растеж стои още по-рекорден внос и съответно дефицит. Вносът е по-голям от износа с 4,6 млрд. лв. и продължава да се увеличава. Причината е, че нашият износ има много голяма вносна компонента – горива и суровини, които ние импортираме.
„Мазната епопея“ или борбата, някъде в съвсем прекия смисъл на тази дума, за евтино олио подлуди страната в края на февруари и началото на март. Стигна се до опашки, които напомниха за социализма, Лукановата есен през 1990 и Виденовата зима от 1996 г. Имаше и жертви – мъж почина в Пловдив, докато чакаше да се сдобие със заветната бутилка олио. Нинова обяви, че производствената цена е 2 лева, а цена от 5 лева е спекула. Заплаши с проверки, които според експертите, можеха да доведат единствено до корупция!
ФИНАНСИ
Другата голяма криза, която засяга всеки българин, бъркайки буквално в джоба му, са цените. Усещането за обедняване и скъпотия е тема на почти всеки разговор, но не и тема за отишлия си кабинет. Вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев, който още от самото начало на управлението бе смятан от някои политолози като съпремиер на Петков, се размина драстично в прогнозата си за инфлацията и не само за този, но и за останалите ключови показатели, като икономически растеж и др.
Когато говорим за финанси трябва да кажем, че за пръв път България влезе в новата 2022 г. без Бюджет, който беше приет едва в края на февруари с идеята да бъде… актуализиран през юни? Много от икономистите смятат, че ще се наложи още една актуализация през октомври или ноември.
„Ляв и проинфлационен“ – така икономистите определиха този първи бюджет. Причината за тази оценка бе, че в него се раздаваха пари на калпак, което пък на свой ред стимулираше инфлацията.
В бюджета също така бяха заложени изключително оптимистични приходи, които се базираха на прогнози за висок икономически ръст от 4,8%. Само че тези очаквания за растеж не съвпадат с прогнозите на ЕК и другите международни институции, които са по-ниски. Така например Еврокомисията ни даваше 3,9%, а последната прогноза на БНБ е за 1,9%.
Но там където Асен Василев наистина не позна и то с много, бе инфлацията. На 23 февруари той заяви, че не очаква двуцифрена инфлация. Според него тя ще бъде 5,6%, като пикът ще бъде през март и април. На 15 юли Националният статистически институт обяви, че инфлацията от началото на годината е 10,1%, а на годишна база – 16,9%. В големите хранителни вериги кило кашкавал надхвърля 30 лева, а литър краве мляко достига 5 лева. Хората, пазаруващи в големите магазини, споделяха пред БГНЕС, че усещат поскъпването като 25%.
В същото време все повече международни финансови институции предупреждават за рецесия или дори стагфлация. България е особено застрашена от последния сценарий, защото у нас ножицата между високата инфлация и ниския растеж продължава да се увеличава. За такова негативно развитие алармира и в последния си доклад БАН.
На въпрос дали очаква стагфлация, Василев отговори с присъщия си оптимизъм в началото на юни: „Не. През първото тримесечие икономическият растеж беше 4.5%, очаквам и през това тримесечие също да е положителен, така че не очакваме стагфлация. Средно за годината сме заложили растеж от 2.9%“. Е да, ама и този растеж е вече мираж. Пак да припомним БНБ говори за ръст от 1,9%.
ВЪНШНА ПОЛИТИКА
Двойната външна политика и нейните объркани послания.
В стремежа си правителството на премиера Петков да остане лоялен и последователен член на НАТО и ЕС, но и да не разсърди своите коалиционни партньори от левицата, измисли най-неподходящата стратегия за външнополитическо, но и вътрешнополитическо послание по темата "оръжие и Украйна". "Ще ремонтираме повредена украинска военна техника, но нито един патрон няма да се изнесе за Украйна." Да, да, ама не.
Оказа се, че чрез Полша, Чехия, но и по други канали стигат големи количества българско оръжие и боеприпаси до бойното поле в Украйна, но нито една военна машина не бе ремонтирана в България.
Подобна двойственост застигна и темата за руския газ, който ни прави зависими от Русия, до момента, в който не ни е доставена от посредници. Още една объркваща теза, която върви по плоскостта на лоялност към НАТО и ЕС от една страна и нуждите на суровата реалност, която не прощава импровизации. Със задълбочаването на газовата криза опитите на правителството да запази този остър курс по отношение на газа, който идва от Русия, започват да звучат все по- несериозно, особено когато останалите европейски страни активно се подготвят за студената зима, която предстои.
Азерският газ е тук, но го няма. Въпросът за инфраструктурата, по която да пристигне до България остава отворен, а идеите за доставка на втечнен газ от САЩ с танкери, бяха "успешна, но мимолетна пиар акция".
Мълчаливият външен министър Теодора Генчовска и нейното пълно доверие към професионалния състав на МВнР и българските дипломати от кариерата бяха единственият лъч надежда във външната политика на това правителство. Тя успя да се дистанцира от колебливите послания, касаещи оръжието за Украйна и от ПР- мимолетките за втечнен газ.
Когато бе нужно и проблемът с двойната външна политика бе болезнено назрял, особено по темата Македония, министър Генчовска в прав текст сподели, че това е реалност и опити за провеждането на такава двойна външна политика съществуват.
Ако погледнете репортажите от посещенията на премиера Петков в САЩ, срещите в Азербайджан и всички останалите срещи по темата за газта, интерконекторната връзка с Гърция няма как да не направи впечатление отсъствието на Теодора Генчовска.
Френското предложение за спора с РСМ, присъствието и категоричната позиция на Генчовска от една страна и липсата на ясна позиция и подкрепа от премиера, но и категоричната ангажираност на президента Радев, от друга страна е още един сигнал за двойната и объркана външна политика на този кабинет.
Единственото поле във външната политика, на което България успя да постигне резултат, който е ясен, категоричен и в перспектива обещава положително развитие, това бе предложението на френското председателство на ЕС за решаването на спора с РСМ.
Този успех беше „на косъм" и закъсня доста точно поради липсата на ясна позиция и поведение на премиера Петков. Стана факт само благодарение на упоритостта на професионалистите в МВнР и ясната подкрепа към тях, изразена от министър Генчовска, но и демонстрираното лидерство на Борисов и ГЕРБ във всички външнополитически теми по евроатлантическа линия.
Изгонването на 70 души от посолството на Русия бе най-категоричното послание на това правителство във външнополитически план. Въпреки че спекулациите и дезинформациите и по този казус бяха основният политически сюжет. Има или няма доклади на службите за сигурност, кой ги е подготвил и кога, все въпроси, които останаха някъде във въздуха, неизяснени, хаотични и неясни. Но въпреки това, именно тази постъпка ясно позиционира външнополитическата линия на България по отношение на Русия.
Поглеждайки към тези събития от дистанцията на времето, от момент на настъпването на края на това правителство, става ясно, че външната му политика се оказа не само "двойствена", но и изключително "ялова". С двойствени играчи резултатът е двойствена политика, заключение, от което има крещяща нужда в този ресор.
ЕКОЛОГИЯ
Обща характеристика
• Национално предателство
• Нагла лъжа
• Безпрецедентен клиентелизъм
• Колосална кражба
Неправителствените организации формиращи „зеления“ октопод, с личната протекция на премиера Петков, завладяха МОСВ – ключово за развитието на българската икономика и благосъстояние министерство.
За периода на своето управление те се провалиха всеки заявяван от тях, в качеството им на НПО, аспект. Затова имаха нужда от кризисен пиар в последните дни на съществуването си. Сандов предложи на Петков именно такъв и те щурмуваха Брикел.
Затварянето на Брикел:
Брикел е част от енергийната система на България. Той обаче не произвежда само енергия, а и гориво за още няколко централи в областни центрове на България – Русе, Сливен и Бобов дол. Със затварянето му тези ТЕЦ са лишени от около 100 000 тона гориво за всеки месец, в който Брикел не работи. В допълнение без работа остават 1300 работници на централата и се намалява работата на Рудник 2 наполовина, като не е ясно още колко хора ще останат без работа.
Това вероятно има и по-дълбок прочит от чистия кризисен пиар. Действието напълно се вписва в стратегията на това либерално правителство за унищожаване на българската енергетика и в крайна сметка – на българската икономика. Действието към Брикел е в пълен синхрон с отказа от доставките на руски газ и ангажиментите за скорошно затваряне на въглищните ни централи.
Действията на К. Петков, през последната седмица на премиерстването му, в АЕЦ Козлодуй поставиха под допълнителна заплаха не само енергийната сигурност на страната, но изобщо ядрената безопасност в региона.
В стила на зелените НПО, министърът на ОСВ манипулира посрещането му в Брикел, като обясни колко време е чакал да бъде допуснат в предприятието. 1) Трябва да се отбележи, че министърът не е контролен орган (каквито са РИОСВ или БД) и допускането му в частна собственост е въпрос на добрата воля на собственика. Вие дали бихте го пуснали да вилнее в дома Ви, ако позвъни на вратата. 2) От видеонаблюдението на Брикел се вижда ясно, че охраната отваря врата, но изисква да бъде изчакан представител на ръководството на предприятието, който да го посрещне.
Що се отнася до „ужасяващите“ условия в централата – до днес не са показани никакви доказателства. Ако нарушения са констатирани, естествените административни действия са да се определят изисквания и да се даде срок за тяхното изпълнение. Затварянето е крайна мярка при наличието на директен риск, какъвто очевидно в случая не е намерен.
Магистрала Струма - Кресна
Участъкът с десетки жертви и хиляди ранени чака своето решение от години. Строителството на този участък се наблюдава внимателно както от ЕК така и от Бернската конвенция (За опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания), тъй като попада в две зони по НАТУРА 2000. Едно от изискванията на тези институции е да се разработят специфични цели, които да гарантират защитата на природата по време на строителните дейности и след това при експлоатацията на магистралата. С подкрепата (включително и финансова) на ЕК са разработени необходимите специфични природозащитни цели, които са представени и одобрени от МОСВ (мисля през 2021г.)
МОСВ не публикува тези цели за обществен достъп, все едно, че не съществуват. В предаването „Денят започва“ на БНТ Министър Сандов твърди, че специфични цели за защитената зона липсват. Това определено е лъжа, която цели забавянето на проекта с още няколко месеца (до есента на 2022) когато изтича срока на Оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) и ще се сложи кръст на този животоспасяващ участък от магистралата.
Тук не става дума за защита на природата, а за чиста проба лобистки интереси. Сандов многократно е заявявал, че е противник на магистралата, защото иска да се изгради тунел. Проект, които е два и повече пъти по-скъп за финансиране и много по-разрушителен за природата във фазата на строителство. Но също така и проект, който не може да се изпълни от българска фирма. Опит с изграждането на такива съоръжения в Европа имат няколко фирми (мисля, че са две), като слуховете са, че едната от тях финансира проекти на НПО от зеления октопод.
Нарушение на ЗОП
В нарушение на изискването на ЗОП МОСВ възлага на Националния природонаучен музей при БАН дейности в размер на 4 191 940.54 лева. Наместо да възложи обществена поръчка, МОСВ използва ред, определен в ПМС 3/2020 г., чрез който органите на изпълнителната власт могат да възлагат на БАН дейности за научни консултации. Под научни консултации са маскирани дейности като: теренни наблюдения; участие на активна и иновативна "гражданска наука" (неясна формулировка, зад която може да се крие всичко); събиране на данни и планове за действие (част от задълженията на ИАОС) и прочее.
Дейностите трябва да се извършат до края на месец ноември 2022 г – срок, крайно недостатъчен за каквато и да е наука, особено за сериозна! В случая освен че се заобикаля ЗОП, неправомерно се разходват средствата. Съгласно ПМС 3/2020 г., научните консултации се осъществяват за сметка на бюджета на БАН, като възложителя (МОСВ) плаща единствено за допълнително възложен труд, оборудване и консумативи. Затова сумата от над 4 млн. лева ще бъде отчетена чрез разходи за командировъчни, оборудване и консумативи (може би за теренни проучвания на Малдивите или други екзотични дестинации за ръководството на Националния природонаучен музей).
Залесяване със 100 млн. дръвчета.
В последните си дни като министър на околната среда и водите Борислав Сандов се готви да даде 60 млн. лв. от Оперативна програма "Околна среда" за залесяване със 100 млн. дръвчета. За да бъдат достъпни тези пари, кандидатстващите трябва да изпълняват определени условия. Част от тях заслужават сериозно внимание:
1.Всички мерки за популяризиране на проекта, в т.ч. информационни кампании, се осъществяват с НПО;
2.Освен самото залесяване се допускат и мерки като изготвяне на анализи, проучвания, оценки, разработване на документации, юридическа експертиза и други, които също се осъществяват с НПО.
Определеният срок за реализацията на проекта е до 31.12.2023 г. Но липсва необходимия посадъчен материал за 100 млн. дръвчета, няма посочени терени, на които да се извърши залесяването, неясно е каква площ на горски местообитания ще бъде подобрена чрез проекта и прочее. Всичко това навява на мислите, че тези средства са предназначени за двете дейности цитирани по-горе, като НПО усвоят (откраднат) тези пари, а самото залесяване ще остане поредното неизпълнени добро намерение
Клиентелизъм.
Най-голямата чистка на експерти на всички нива в най-новата история на България.
Не е необходимо да описваме Тома Белев, основна фигура в йерархията на „зеления“ октопод. Другият зам.
министър, Мария Ачкова е спътница в живота с Даниел Попов, член на „За земята“, една от основополагащите организации на октопода.
Зеленият активист Андрей Ковачев е назначен за държавен експерт (без да е известно някога да е работил в администрацията за да заеме тази най-висока експертна длъжност в администрацията) в дирекция "Национален координационен център" в МОСВ.
За директор на РИОСВ-Велико Търново е назначена Мая Радева, член на Асоциация на парковете (с председател Тома Белев).
За директор на РИОСВ - Стара Загора е назначена Диана Искрева-Идиго, член на фондация "Земя завинаги".
Директор на ДНП Рила: Владимир Милушев, подчинен на Тома Белев като директор на ПП Витоша.
Директор на ДНП Пирин: Валери Мечев, състудент на Тома Белев – живели са в една стая.
Директор на РИОСВ Русе: Цонка Христова – също състудент на Белев, бивш директор на ДПП Русенски Лом, където Тома Белев традиционно изпълнява проекти, бивш директор на НП Централен Балкан, назначена по времето на служебния кабинет по предложение на Тома Белев до министър Личев.
Младен Граматиков – назначен първоначално без конкурс за директор на една от най-важните дирекции на МОСВ – дирекция „Екологична оценка, ОВОС и предотвратяване на замърсяването“ – член и експерт на редица НПО от коалицията За да остане природа в България, като например БДЗП. Работил е с Тома Белев и Андрей Ковачев по редица доклади по оценка за съвместимост, като например за проекта Южен поток.
Директор на ДНП Централен Балкан: Светослав Тодоров - участвал е като НПО представител в експертния съвет към екоминистерството.
СПОРТ
Мандатът на спортния министър Радостин Василев започна с кадрови промени в дружествата, на които ММС е принципал, и заявки за реализирането на големи инфраструктурни проекти, премина през множество конфликти с различни хора и институции и завърши с фокусиране върху изцяло политически теми и борби.
Специалистът по спортно право Радостин Василев бе избран за министър на младежта и спорта в правителството на Кирил Петков от квотата на ИТН на 13 декември. Веднага след като прие поста от служебния министър Андрей Кузманов, Василев заяви, че ММС се нуждае от много по-голям бюджет. „Към момента това Министерство, с този бюджет, българският спорт мимикрира”, обяви той, като изтъкна и още един свой приоритет – пълна прозрачност при разходването на държавни средства, а впоследствие Василев често казваше, че е имало сериозни нередности в това отношение в миналото.
Желанието на Василев за по-голям бюджет за спорта се реализира, след като ММС получи рекордно увеличение на средствата за 2022 и имаше общ бюджет от 127 млн. лева, плюс други 15 млн. заделени целево за довършване на „Арена Бургас“, а след актуализацията на бюджета сумата нарасна още.
В една от първите си публични изяви като спортен министър Василев покани на среща ръководителите на двата футболни гранда Левски и ЦСКА, като с „червените“ той обсъди как може да бъде построен нов стадион на мястото „Българска армия“. От ЦСКА изразиха оптимизъм, че с новия министър този въпрос ще бъде задвижен, но повече от половин година по-късно все още има неяснота по темата, а министърът на няколко пъти изтъкна, че основната му задача е да защити интереса на държавата, тъй като става въпрос за държавна собственост.
През юни от ЦСКА представиха плановете за строеж на нов стадион, както и партньорска компания – Sportfive, като „червените“ заявиха, че съоръжението ще бъде с капацитет 15-18 хиляди зрители и ще бъде готово за сезон 2024/25. След това министърът заяви: "Няма никакви, според мен, необходими разрешителни за строителството. Има други документи. Има виза за проектиране. Поставили сме си срок до края на годината да бъдат подготвени всички документи. В ЦСКА е топката “, като подчерта, че финансовият ангажимент ще бъде изцяло за сметка на инвеститора.
В следващите седмици Радостин Василев се зае с кадрови промени в дружествата под шапката на ММС. Най-трудна бе битката за смяна на ръководството на Българския спортен тотализатор, където досегашните ръководители на няколко пъти обжалваха предсрочното си освобождаване, но в крайна сметка Василев успя да назначи нов директор на тотото – Александър Тодоров от ИТН, както и нов Управителен съвет. Впоследствие нови ръководства бяха назначени и в дружествата Национална спортна база и “Академика 2011” ЕАД, които отговарят за държавната спортна инфраструктура.
По отношение на тотото Василев подчерта, че очаква много по-големи приходи, с оглед монополизацията на лотарийните игри, но в прогнозния бюджет на ММС за следващите години се очаква постъпленията от тотото да са 36 млн. лева, което е само с 5 млн. повече от това, което през 2020 БСТ е превело на ММС, а предишното ръководство на тотализатора обяви прогнозни резултати за 2021, според които ММС ще получи 42 млн. лева. В същото време стана ясно, че според плановете на правителството на Кирил Петков не се предвижда бюджетът за спорт да расте в следващите години.
Още в първите си дни на поста Василев влезе в остър конфликт с президента на най-успешната българска спортна федерация в последните години Илиана Раева. Впоследствие двамата се сдобриха, но отношението на Василев към спортните федерации продължи да бъде дистанцирано. Заради промяна в начина на финансиране, направена от новото ръководство на Министерството, федерациите получиха със закъснение парите си за 2022-ра година, което породи напрежение, като най-ясно то бе изразено от президента на Българската федерация по биатлон Екатерина Дафовска.
Тя и Василев влязоха в конфликт, поради който в крайна сметка Дафовска подаде оставка от Федерацията, броени дни след като бе избрана за нов мандат на поста, макар че олимпийската шампионка от Нагано изтъкна здравословни причини за решението си.
В средата на май Василев бе напуснат от своя съветник по спортните въпроси проф. Даниела Дашева. „Нееднократно съм писала и казвала, че спортът е специфична дейност, която се провежда и организира от специалисти. Трябва обаче и да се управлява от такива“, написа тя във Фейсбук, а министърът отговори: „Тя е много приятен човек, в един момент се е почувствала ненужна и подаде оставка. Реформите, които ние правим, са реформи, които запушват течовете в системата. Най-голямата реформа беше нейната програма за високи спортни постижения“.
Василев не остана безучастен и към една от най-коментираните теми в българския спорт – битката за президентския пост в БФС между Борислав Михайлов и Димитър Бербатов. Въпреки че първоначално не даваше конкретни оценки, тъй като ФИФА и УЕФА забраняват намеса на държавата във футболния съюз, той каза, че „промяната, която тръгна в държавата, ще застигне и БФС”, а през юни нападна и Михайлов с думите: „Боби Михайлов е разпитан в ГДБОП. Надявам се да продължат по тази линия, защото на него мястото му е по такива институции, със сигурност не е в БФС“.
Преди това, през април, министърът заплаши БФС с отнемане на лиценза, ако не представи приет бюджет за годината до края на май, но ръководството на централата гласува своя бюджет на неизборния конгрес на 20 май. Василев косвено подкрепи конкурента на Михайлов Димитър Бербатов, като посети проведения от него и екипа му конгрес в НДК на 18 март, резултатите от който впоследствие бяха оспорвани в съда от ръководството на БФС.
Турбулентният мандат на Василев не мина и без разменени реплики с бившия спортен министър от ГЕРБ Красен Кралев, за когото Василев каза, че е „е първият човек, на когото трябва да бъде поискан имунитета от главния прокурор“, а Кралев го обвини в лъжа.
Спортният министър обвини в нередности бившите управляващи за ремонта на Зимния дворец в София и строежа на „Арена Бургас“, като завършването на многофункционалната зала в морския град за момента е спряно заради одит, разпореден от Василев.
Василев направи няколко показни проверки на големи спортни обекти в страната, включително Зимния дворец и комплекс „Червено знаме“ в София, за да покажете разрухата в тях, като след това обеща „Червено знаме“ да бъде възстановен в автентичния му вид, а наскоро със свое постановления Министерски съвет осигури 1 милиона лева за изготвяне на цялостен инвестиционен проект за основно обновление на комплекса. В родния на Василев град Плевен ще бъде изграден спортен център с многофункционална спортна зала и закрит олимпийски плувен басейн.
На 10 юни Радостин Василев подаде оставка, след като лидерът на ИТН Слави Трифонов изтегли своите министри от правителството, като от този момент нататък спортният юрист се съсредоточи повече върху политически изяви, отколкото спортни. Три дни по-късно той и петима депутати от ИТН обявиха отцепването си от партията и отправиха обвинения към нейното ръководство, а по-късно Василев обяви, че обмисля създаването на нов „про-Орбански“ проект, „който ще бъде в центъра на политическия спектър“.
СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА
В социалната политика правителството непрекъснато се заиграваше с пенсионерите като направи така, че уж им увеличи пенсиите, но после вследствие на недомислици с намаляването на добавките, през януари повече от 1 млн. пенсионери се оказаха с по-ниски пенсии. За да замаже гафа, напълно безпринципно правителството реши да допълва дохода на тези пенсионери със суми между 50 стотинки и 55 лв. и така някои се оказаха с по две добавки - от 60 и 55 лв. например, а други само с 60 лв.
По-късно през годината социалният министър Георги Гьоков обяви, че всички пенсии ще се увеличат с 21.6%, вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев го опроверга, че ще са 20%, в крайна сметка увеличението се оказа само 10%. Добавките също влязоха трайно в пенсиите и така без никакъв осигурителен принос срещу тях, някои получиха необосновано големи увеличения, други – по-малко. Но покрай комуникационната вакханалия с пенсиите и покрай кризата с Български пощи, чиято информационна система беше хакната, в крайна сметка всички станаха жертва на политически популизъм.
Това, което управляващите направиха с пенсиите за 2022 г. струва 1.3 млрд. лв., но още от следващата сумата скача с 3.7 млрд. лв., а за 2024 г. с още 4.2 млрд. лв. Без вдигане на данъците и осигуровките или без нови заеми, тези пари няма откъде да дойдат.
Въпреки предупрежденията на опозицията, че пари няма да има и че пенсионната система може да даде накъсо, управляващите продължиха с мантрата, че нито една пенсия няма да е под линията на бедност. Това обаче няма да трае дълго, защото предстои линията на бедност отново да се вдигне от 1 октомври и тогава пак ще се търси поредното популистко решение, което вече съвсем да убие социалното осигуряване у нас, разбивайки на пух и прах правилото принос – полза.
По ирония на съдбата единственият закон, свързан с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, който е приет от това Народно събрание, е дело на опозицията. ГЕРБ предложиха и парламентът прие промени в Закона за насърчаване на заетостта, с които да се даде възможност бюрата по труда да издирят и да работят за връщането на пазара на труда на стотици хиляди хора, които нито учат, нито работят у нас.
Прословутите данъчни облекчения за семейства с деца, с които често се хвали Корнелия Нинова, са въведени още от времето на коалицията между ГЕРБ и Обединени патриоти. Единствената новост е, че детските бяха вдигнати с 10 лв. и от 40 лв. станаха 50 лв. за едно дете.
Социалното министерство не предложи нито една нова политика в областта на труда и социалните грижи и продължи да работи по същите мерки и програми, по които се работеше и преди т.нар. „промяна“.
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
Още с встъпването си на власт на 13 декември кабинетът Петков даде заявка за справяне със здравната криза, предизвикана от пандемията на коронавирус и неумелите действия за нейното управление от страна на служебния здравен министър Стойчо Кацаров. Последният беше изявен антиваксър начело на министерство, чиято най-важната задача беше да увеличи ваксинацията, за да могат да се спасят човешки животи.
Като изключим мярката със 75 лева, които правителството на четворната коалиция в състав ПП, БСП, ДБ и ИТН реши да раздава на пенсионерите, за да ги насърчи да си поставят ваксина, Петков не успя да направи почти нищо, за да преобърне смъртоносната тенденция. България така и си остана на последно място в Европа по брой поставени ваксини и на първо по брой смъртни случаи от COVID-19.
Числата говорят сами за себе си. В периода преди първите парламентарни избори през април 2021 г. се поставяха дневно по 39 хиляди ваксини, през последните месеци те са средно по 1500 и по-малко, дори имаше дни, в които въобще нямаше имунизация. Не се случи и масовият скриниг на клетъчния имунитет на българина, който министър Асена Сербезова обяви в началото на мандата. Той беше необходим, за да се определи стратегията за борба с COVID-19.
Не се случи и промяна в начина на управление на болниците. Вместо това в последния един месец, в който правителството вече беше в оставка, наблюдавахме доста странни действия от страна на Сербезова. Тя започна да сменя бордове, директори на болници, оправдавайки се с някакви финансови нарушения, но много бързо се видя, че става дума за фалшиви обвинения. Така например, дълговете на „Пирогов“ не са 66 милиона, а само 16. Атакуваната от нея „Света Екатерина“ въобще няма дългово, същото важи и за майчин дом.
Назначаване на прокуристи, които да управляват финансовите потоци на болниците, включително „Пирогов“ и Александровска, е практика с много лош имидж. Опитът отпреди години с ВМА показва, че това е един от начините за източване на здравните заведения.
Опитите за въвеждането на електронно здравеопазване се оказаха една имитация. Писането на компютър обаче не е електронна хоспитализация. Стартът на електронните направления, които бяха въведени на 1 юни, беше ознаменуван с изпращането на мъж… на гинеколог.
Първостепенната задача през следващите месеци ще бъде борбата с новата ковид вълна и намиране на решение на проблема с огромните дългове на болниците. Те надхвърлят 600 млн. лв. при държавните и общинските лечебни заведения и още 120-130 млн. други дългове. Това съчетано с инфлационната вълна и високите цени на горивата може до остави някои болници на тъмно през зимата.
МВР И ПРАВОСЪДИЕ
При управлението на премиера Кирил Петков има две министерства, които не изпълниха нито едно от обещанията си. Вътрешното министерство на Бойко Рашков - острието на Румен Радев в борбата срещу престъпността в страната ще бъде запомнен с множество скандали: Несъстоятелни арести "за купен вот", обвинения в канибализъм, милиони в чували и за първи път в съвременната българска история: арест на лидера на опозицията и на още двама други, което бе определено от съда като противозаконно. Рашков стана нарицателен и с факта, че с неговата персона бе свързана и оцеляването на кабинета - ако не бъде назначен за ръководител на КПКОНПИ - няма да има ново правителство.
Правосъдният министър Надежда Йорданова не успя да направи нито една промяна, нещо повече - обещанието й за смяна на главния прокурор Иван Гешев през последните три месеца от общо 7-те й, се превърна в тема-табу. Според запознати това не е било случайно.
А за "отстраняването на Сотир Цацаров" от КПКОНПИ заслугите са изцяло на "емоционалното състояние на самия Цацаров", в което той е изпаднал през последните десет месеца.
ОТБРАНА
Пълно бездействие бе отбелязано по основния модернизационен проект за бойна машина на пехотата на стойност 1,220 млрд., който спокойно можеше да бъде реализиран дори в България в заводите на ТЕРЕМ.
По отношение на изтребителите Ф-16 Блок 70 стана ясно, че те ще се забавят заради проблеми във веригите на доставка, създадени в резултат на пандемията от коронавирус.
Но най-големият скандал разтърсил войската бе с поведението на вече бившия министър на отбраната Стефан Янев, който в първите дни на руската инвазия в Украйна определи агресията на Москва като „военна операция“. Той използва термина, с който Кремъл определя своите военни действия. Това поведение на близкия до Радев министър бе осъдено от общественото мнение и в крайна сметка доведе до отстраняването на Янев. Това бе и първата оставка в кабинета Петков.
Неговото управление съвпадна с провеждането на срещата на върха на НАТО в Мадрид от 28 до 30 юни. На нея беше приета нова Стратегическа концепция под лозунга „Силно, по-силно НАТО“. За България от особено значение бе решението за усилването на Източния фланг, в който попадаме и ние. Това е огромно предизвикателство пред страната ни, защото само с модерни и високотехнологични сили ние можем да се противопоставим на опасностите, които идват от Изток. Дали това бе разбрано от кабинета Петков. По-скоро отговорът е не, имайки предвид препирните за това дали трябва да окажем военна помощ на Украйна. За Петков и Василев сигурността и външната политика се оказаха доста далечни и размити понятия. Това в крайна сметка им изигра лоша шега и ускори падането им от власт.
ЛИПСА НА КУЛТУРА
Едва ли някой ще си спомни за сегашния министър на културата след напускането му на поста. Атанас Атанасов обаче успя за кратко време да развесели обществото с доста странните си "видео обръщения", с които ни пожелаваше да "сме щастливи и да имаме щастлив уикенд".
Атанасов успя да създаде напрежение в културните среди при избора на ново ръководство в Народния театър, както и отпускането на средства за един от символите на тоталитарната власт - паметникът на Бузлуджа. Едно е сигурно: Със сигурност България никога няма да има по-слаб министър на културата.
ДАНИЕЛ ЛОРЕР - ТОТАЛНА НЕПРОЗРАЧНОСТ И ПРИЗИВ ЗА РАЗСЛЕДВАНЕ
Новосформираното Министерство на иновациите и растежа може да се нарече и министерството на непрозрачността. Освен няколко бомбастични публични изяви на Даниел Лорер обществото така и не разбра как работи едно от най-богатите министерства. При опита да разберем нещо повече за дейността му един от висшите държавни служители в това министерство пред БГНЕС каза следното: Ние не сме за журналистически анализ. Ние сме за полицейско и прокурорско разследване.
Обещанието на Лорер за развитие на благоприятна среда за привличане на инвестиции, създаване и приложение на иновации, подобряване на международния имидж на България в края на управлението може да се похвали с "програми за енергийна ефективност" с европейски средства, както и куп споразумения и меморандуми, включително с МВР, ДАНС. И Планът за възстановяване и устойчивост всичко е в бъдеще време "ЩЕ". По отношение на работата на ББР единственото нещо е промяната в отчетите, която доведе до "печалба от 20 млн. лв.".
В областта на инвестициите отново стигаме до "ЩЕ". Срещи с потенциални инвеститори и намерения за инвестиции за 400 млн. лв. Лорер счита за успех подписания Меморандум за разбирателство между правителството и Amazon Web Services EMEA SARL, както и споразумението с Европейската космическа агенция /ЕКА/. Според Даниел Лорер по време на неговото управление "българската икономика е останала конкурентоспособна и Брутният вътрешен продукт нараснал с над 4% през първото тримесечие".
ЗЕМЕДЕЛИЕ
Работата на земеделския министър през последните седмици е най-лесна за анализ. По време на целия си мандат министърът защитаваше едрия бизнес в сектора и направи всичко възможно малкият да страда и да бъде изправен пред опасността да фалира. Розопроизводителите са най-яркият пример за това безотговорно и граничещо с престъпление управление.
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И БЛАГОУСТРОЙСТВО
Първите скандали в МРРБ започнаха с назначаването на Виолета Комитова през месец май 2021 година. Комитова започна да пренасочва огромни средства и да спира плащания за вече извършена работа. Още в самото начало на тази година започнаха и първите протести на работещите в строителния бранш. За първи път в историята правителството прехвърли част от отговорността върху парламента.
Когато блокадите и масовите протести превзеха центъра на София на първа линия излезе депутатът от управляващата коалиция Нaстимир Ананиев. Той отправяше най-различни обвинения и за гигантски кражби от страна на "строителната мафия". Според него само "21 на сто от строителните фирми били редовни".
При това управление бяха спрени всички ремонти на пътната мрежа в страната. Не е ясно и кой ще поддържа пътищата през следващия зимен сезон.
ТРАНСПОРТ
Нито едно от стратегическите обещания на това министерство не беше дори и започнало да се реализира. Николай Събев не построи нито една магистрала, нито един от четирите тунела и мостове по Дунава, както обещаваше при назначаването си. Той ще бъде запомнен с рухването на Българските пощи и невъзможността стотици хиляди пенсионери да си получат пенсиите. И най-страшното - кражбата на цялата база данни на Български площи.
Обясненията на министерството в началото бяха, че това е "руска хакерска атака", но по-късно бяха обвинени "некомпетентните служители в Български пощи".
Назначения и уволнения бяха честа практика, а определени решения пораждаха сериозни съмнения, че обслужват неговия частен интерес и неговата компания.
ОБРАЗОВАНИЕТО – ОТ ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ ДО УНИВЕРСИТЕТА
Министър Денков бе от най-малко критикуваните в кабинета. Помагаха му две неща: авторитетът на международно признат учен и желанието образованието ни да върви напред, макар и с малки стъпки.
Детски градини.
Положителна стъпка – отмяна на таксите.
Начално, основно и средно образование.
Учебната ни година е сред най-късите в Европа – една от причините за незадоволителното равнище на средното ни образование. Опитите на министъра да я удължи се удариха челно в съпротивата на учителски синдикати и гласовити родители. Така нашите деца пак остават с най-малко учебни часове в целия ЕС. И се питаме защо изостават.
Друга причина бе потърсена в учебните програми. Обявено бе тяхното преразглеждане, но тръгна по грешен път: първо, преди програмите следваше да се напишат нови Държавни образователни изисквания, в които се определя какво трябва да знае и да може ученикът на съответния етап; второ, преразглеждането на програмите не започна с анализ на опита в най-напредналите държави, а със съобщението, че са включени „170 специалисти“ и трето, за това бе определен изключително кратък срок. Когато процес, който трябва да се подготвя с години, се обещава да бъде свършен за месеци, всичко прилича повече на ПР акция, отколкото на сериозен старт на реформа.
Положителни стъпки:
1. Предстоящото изграждане на STEM центрове във всяко училище – опит да се вкарат новите технологии във всички учебни процеси.
2. Министърът устоя на лобисткия натиск на коалиционната партньорка Корнелия Нинова за „един учебник“ по предмет в клас. (Опитът за въвеждане на монопол от страна на БСП не е от грижа за децата, а с чист корупционен привкус).
Висше образование.
Обявената реформа за окрупняване и сливане на университети е дребна стъпка към решаване на основния въпрос: равнището на висшето ни образование. То няма как да бъде добро по една основна причина – финансира се количеството, не качеството. Факт: за учебната 2022/2023 г. субсидираните от държавата места във ВУЗ са 40 012. На задължителната за всички матура по български език и литература са се явили под 43 000 абитуриенти. От тях над 7000 са получили оценка „слаб“. Или – както и досега, всеки двойкаджия е желан студент, щом държавата плаща.
Положителна стъпка: представена бе реформа за откриване и санкциониране на плагиатството при всички академични трудове. Ще лъснат още доста доктори и професори-преписвачи.
Общо в образованието
Положителна стъпка: Продължи политиката за повишаване на възнагражденията на преподавателите и за издигане на техния социален статус. Стартовата заплата за учител вече достига 1415 лева, което прави професията привлекателна.
Проблемът: Възнаграждението не е обвързано с резултатите. В началото на годината МОН представи нова методика за измерване на качеството на учителския труд, но не е ясно дали тя ще работи добре. Измерването ще е според представянето на учениците на матурите и на външните оценявания в 4. и 7. клас, но самите изпитни тестове са слаби в сравнение с тези на напредналите държави и не дават достатъчно ясна представа за реалността.
Допълнение към проблема: квалификацията на преподавателите.
Друга положителна стъпка: опитът за деполитизация на училището и единните, унифицирани конкурси за директори. (Друг е въпросът какво ще се случва на местно ниво, където директорският пост досега беше запазена част за управляващата партийна номенклатура).
Последвайте ни
5 Коментара: