БЛИЦ продължава да бъде най-четеният и посещаван новинарски сайт в България, сочат данните на световни броячи. БЛИЦ си остава несменяем лидер и в най-малко 8 от общо 10 основни категории от данните на Gemius за България.

Световната броячка на посещаемостта на сайтовете SimilarWeb също отново извежда на БЛИЦ на второ място сред всички български сайтове, непосредствено след електронната поща АБВ.
 


Глобалният брояч alexa.com, който е на гиганта в електронната търговия „Амазон”, следи трафика без никакви регистрации, анкети, кукита и т.н, като обновява данните постоянно. Затова се смята за еднакво безпристрастен към всички сайтове в България и българското интернет пространство, обитавано и от сънародниците ни в чужбина.

В топ 20 на българските сайтове в актуалната класация на alexa.com има само 2 чисто новинарски сайта съответно на 15 и 18 място

15. Vesti.bg

18. Blitz.bg

В топ 50 на alexa.com, на съответните места са още 5 новинарски сайта, като един спортен е на сравнително най-предна позиция: 

23. Sportal.bg

34. Dnes.bg 

40. Dnevnik.bg

41. 24chasa.bg

49. Dariknews.bg

А ето какво сочат и данните на Гемиус за февруари 2018. В тази таблица топ 20 на всички сайтове в България са дадени 3 от десетина основни показателя: уникални потребители, отворени страници и посещения. Трябва да се знае, че уникалните посетители се определят след като на месечна база се изчистят посетителите от чужбина (обикновено те са около 1/5) и повтарящите се реални посетители, които са в пъти повече от уникалните, както и импресиите от прочетените от тях страници.

Тези преизчисления се правят предимно за информация на рекламодателите, за да им послужат при планиране на месечни кампании. Затова има таблици и на седмична база. Има и дневни отчети, които сочат колко наистина реални посетители влизат в даден сайт в конкретния ден. 

Така сайт, който има много по-малко реални посетители/потребители на дневна база, при месечния отчет може да има малко повече неповтарящи се такива - т.нар. уникални. Т.е. 10 души през целия месец може да са влезли само веднъж в даден сайт, но се отчитат като 10 уникални. И пак 10 души може да са влизали всеки ден като реални посетители в друг сайт, но в отчета ще бъдат пак 10 уникални, а не 280, колкото са били реалните им влизания в сайта през февруари например 28 х 10 = 280.

Тези тънкости не се знаят от широката аудитория и се използват от някои сайтове да се самопробутват по-нагоре в класациите. "24 часа" например обяви, че за февруари бил станал официално №1 сред новинарските сайтове, защото имал най-много уникални посетители.

Разбира се показателят уникални посетители е важен, но предимно като делител във формулата, която определя ключовия показател -  честота на посещенията.
 

Естествено,че освен тази има и класации по брой отворени страници, по посещения, по брой посещения от 1 потребител, по време, прекарано от 1 посетител/потребител в сайта, по брой разгледани страници от 1 посетител и т.н. Общо 10 критерия като световните броячи акцентират върху броя на посещенията и броя на отворените страници. По тези два и още 6-7 други показатели БЛИЦ е неоспорим и несменяем лидер сред новинарските сайтове вече години наред. 

Една нагледна таблица на дневна база например показва колко голяма е разликата между БЛИЦ и претендиращият за №1 "24 часа". БЛИЦ има около 646 хиляди реални потребители/посетители, над 5 милиона посещения и  почти 45 милиона импресии повече от "24 часа", който иначе не пропусна да изтъкне, че неговите "близо 19 млн. импресии са важен резултат за рекламодателите". 
 

 
Впрочем тези резултати на "24 часа", които в сравнение с данните за БЛИЦ и други новинарски сайтове от топ 20 са доста семпли, не са никак лоши за неголямото нашенско интернет пространство - стига обаче да са реални. Защото е меко казано странно как при наличието на няколко информации в "24 часа" всеки ден с по 100, 200, 300 хиляди импресии, че и повече, месечният резултат да така скромен.

Отговорът обаче не е толкова сложен.

Ето няколко примера да речем от 15 март:

- Българска стюардеса изпадна от самолет на пистата в Уганда, загина 15.03.2018 13:13; 24 часа онлайн 263 056; Това е извадка в 22.45 същият ден. Т.е. ако се вярва на брояча на сайта информацията е била прочетена от над 263 хиляди души за 9 часа и 30 минути. Необходимо уточнение е, че същата информация бе публикувана в БЛИЦ и още няколко други големи новинарски сайта 5-10 минути преди появата ѝ в "24 часа". 

- Елена Василева Йончева е загиналата стюардеса. Местните медии: Самоубила се е 15.03.2018 14:33; 24 часа онлайн 118360;  Това е извадка на втората информация по темата пак в 22.45. Сумарно двете информации имат почти 400 000 импресии. При общо 740 000, отчетени от Гемиус за 15 март за всички информации в целия сайт "24 часа". 

Но това е само началото. Следващите 13 информации от рубриката "Най-четено" на "24 часа" имат около 750 000 импресии. Като цяло броячът на "24 часа" отчита малко над 2,8 милиона отворени страници на 15 март само от информации със същата дата. Броят на посетители, посещения, импресии и пр. на дадена дата се определя не само от публикации със същата дата, а и от посещения и отваряне на страници от предишни дни. Т.е. генерираният трафик към "24 часа" надхвърля и тези 2,8 милиона импресии.

Гемиус обаче е отчел за "24 часа" на 15 март около 740 000 импресии при 307 хиляди посещения и 225 хиляди реални потребители.

За БЛИЦ Гемиус дава съответно над 2 300 000 отворени страници/импресии при 430 хиляди посещения  и 209 хиляди реални потребители. 

Разликата е очевадна. На 15 март всеки реален потребител е посетил поне 2 пъти БЛИЦ и е отворил средно по 11 страници.

При 24 часа от 225 хиляди реални потребители, ако се приеме за достоверен техния брой, само 1/3 са посетили сайта повторно, а всеки от тях е отворил едва 3-4 страници.

Очевидно реалните резултати са по-слаби дори и от това което се вижда в таблиците на Гемиус. И неслучайно „24 часа” в класациите на другите броячки, е по-назад и от Вести, и от БЛИЦ, и от Спортал.бг, и от Днес.бг... 

Това е положението, останалото е 24 часа генерирана...