Бумерангът на правосъдието
И най-добрите сценаристи трудно биха сътворили подобен сюжет за филма, в които ни вкарват политиците
И най-добрите сценаристи трудно биха могли да сътворят подобен сюжет за филма, в който ни вкараха родните политици през последните седмици. Драмата с корупционен елемент около посещението на опитен адвокат и обигран политик, като Дончева, в кантората на политическия новобранец и експерт по „спортно право“ Василев е най-яркият пример, защо политическите атаки срещу Специализираните съдилища и прокуратура преследват единствено задкулисни интереси и в никакъв случай не са от полза за гражданите.
И това е самата реалност, защото само ден преди Тошко Йорданов да открехне завесата за тайното посещение на Татяна Дончева при Радостин Василев, двамата присъстваха в Огледалната зала на Народното събрание, в която Комисията по конституционни и правни въпроси се готвеше да гласува на първо четене поправките в съдебния закон, с които спецправосъдието трябва да се закрие. Липсата на кворум отложи това намерение, но то продължава да е в дневния ред на „уличните партии“.
Добре е, че все пак бумерангът на правосъдието застигна толкова бързо атакуващите го, за да разкрие истинските лица на участниците в опитите за подчиняване на съдебната власт. Изглежда абсурдно, но в идните дни ще станем свидетели на това, как Радостин Василев от ИТН, който е член на правната комисия, председателят на групата на Слави Трифонов - Тошко Йорданов и заместник-председателят на Народното събрание Татяна Дончева сутрин ще ходят в Спецпрокуратурата, за да дават обяснения по проверката за търговия с влияние, а веднага след това ще гласуват в комисия или в пленарна зала отстраняването на току що разпиталите ги следователи и прокурори. Казусът много ярко показва, колко далеч са стигнали политиците в самозабравянето си и за съжаление колко бързо България се отдалечава от съдържанието на понятието „върховенство на правото“.
Разбира се, че последното ще даде повод на Европейската комисия много скоро да потърси отговорност от страната ни за безпрецедентните политически атаки срещу независимостта на съдебната власт. Това, че засега Брюксел не го прави, е единствено, защото няма окончателно приет законодателен акт. Приемат ли се промените в ЗСВ, с които се закриват спецсъдилищата, то несъмнено този акт ще намери негативен отзвук в докладите по върховенство на правото, а оттам може да се отрази и върху финансовите средства, които страната ни получава по различни европейски механизми.
Безпрецедентната ситуация, при която проверявани народни представители решават съдбата на собствените си проверители, поставя остро въпроса и за въвеждането на правила за лобизма у нас. Законодателство, което българските политици отказват да приемат вече няколко десетилетия. Ако имаше регламент за лобистите в политиката, то би било невъзможно депутати като Татяна Дончева и Николай Хаджигенов да са проводници на закриването на съдилища, пред които са се явявали или дори се явяват като действащи адвокати на подсъдими и обвиняеми лица.
Така например за Дончева се знае, че е адвокат по над 10 дела на Специализирана прокуратура. А Хаджигенов пък има поне 3-4 дела, които са подсъдни на Специализирания наказателен съд. Това по никакъв начин не пречи на двамата активно да агитират за закриване на спецправосъдието, сякаш от това ще произтекат някакви ползи за общество. Всъщност ползи ще има, но единствено за клиентите им. Макар да вървят към развод с политиката чрез проекта им „Изправи се, БГ! Ние идваме!“, Дончева и Хаджигенов дори са си партнирали като адвокати по едно общо дело пред спецсъда.
Всъщност, двамата адвокати-депутати са само видимата част на айсберга от задкулисни зависимости, които стоят зад политическа атака по ликвидиране на специализираното правосъдие. А под повърхността са всички онези спонсори на политическата класа, които разбраха, че е по-лесно да си решиш проблемите с правосъдието, като вкараш няколко депутата в парламента, отколкото пред Темида.
Последвайте ни
1 Коментара: