През тази седмица поредни такси за "допълнителни услуги"  по морето - кубче лед за 1 лв. и резен лимон за 50 стотинки, този път в заведение в Несебър, взривиха страстите на потребителите в социалните мрежи.

Всеки сезон има по няколко случая в заведения и места за настаняване, които скандализират туристите, не предизвикват реакции на контролните органи и оставят бранша безучастен към тези прояви или дори правят отделни негови представители враждебни към недоволстващите потребители. Затова, когато в България се говори за туризъм, най-често не без основание фокусът все по-често пада върху обслужването (извън темата за цените).

Всеки сезон има по няколко случая в заведения и места за настаняване, които скандализират туристите.

Познати от това лято са такса “климатик”, “допълнинелно лед”, “резен лимон” и др. Затова фокусът в дискусиите на тема туризъм все по-често пада върху обслужването.

Но знаем ли като потребители какви са правата ни при посещение на заведения?

От онлайн платформата „Ние, потребителите“ разясняват правилата при предоставяне на услуги в местата за хранене и развлечения.

Съгласно наредбата за категоризиране на този тип обекти, собствениците им са длъжни да осигурят безплатен достъп на клиентите до WC-то, независимо от вида и категорията на заведението.

За съжаление, все още се срещат заведения, които изискват заплащане за ползването на санитарния възел от клиентите.

Отварянето на безакохолни, бира и вино Независимо от вида и категорията на заведението за хранене и развлечения, сервитьорите са длъжни да
отварят пред клиентите бутилките с безалкохолни напитки, бира и вино, които им поднасят.

Това задължение отново произтича от цитирания по-горе подзаконов нормативен акт. В разгара на това лято клиент се оплака пред „Ние, потребителите“, че е видял реклама за възможност да спечели награда при попадането на определен символ под капачката на популярна газирана напика, поръчал си я, но му я донесли отворена и той така и не разбрал какъв е късметът му.

Ледът – в купа с метална щипка

Всички заведения са дължни да осигуряват постоянно предлагане на лед. Това задължение не изглежда да предполага допълнителното му таксуване – какъв случай имаше и съвсем наскоро, при който заведение в Несебър таксува кубче лед по 1 лв. Сервирането на леда следва да е в купа с метална щипка, като изключение от това правило се допуска само за заведенията с една звезда.

Менюто се подава от дясно, поръчката се приема – от ляво Знаете ли, че съгласно нормативната уредба сервитьорът поднася лист-менюто с дясната ръка, от дясната страна на госта.

Той изчаква и наблюдава отстрани на масата клиентът да направи своя избор и приема поръчката, като при възможност застава от лявата страна на госта. При необходимост помага на клиента при избора на храни и напитки, прави препоръки и обяснява ястията от менюто.

Блокират ни морето, нагли бариери искат пари, за да седим на плажа

В случай че приготвянето на част от поръчваните ястия е продължително, сервитьорът уведомява, че поднасянето им ще закъснее.

Тези изисквания отново важат за абсолютно всички заведения и определено са пряко свързани и със стандартите и нивото на обслужване.

Настаняване само на почистена маса Понякога и ние, като клиенти, настояваме за нарушаването на правилото настаняването да става само на почистена маса.

Обикновено това се случва, когато бързаме да заемем място в заведението и предлагаме
масата за бъде подготвена, след като вече сме заели местата около нея. Това не е правилно и не само крие рискове за нас, но и отваря вратата пред сервитьорите за лоши практики.